گروه بازار پول- رییس اداره طرح و برنامه بانک مسکن جزییات پرداخت تسهیلات بدون سپرده ۱۴،۱۶،۱۸و ۱۰‌میلیون تومانی مشارکت مدنی برای احداث و تکمیل ساختمان ویژه جانبازان و خانواده شهدا را تشریح کرد.

فرید جلالی عزیز پور در گفت‌وگو با پایگاه اطلاع‌رسانی بانک مسکن افزود: جانبازان ۲۵‌درصد و به بالا، آزادگان و خانواده شهدا (شامل پدر، مادر، فرزند و همسر شهید) می‌توانند با در دست داشتن معرفی نامه صادر شده توسط بنیاد شهید و امور ایثارگران با قید میزان تسهیلات به شعب بانک مسکن مراجعه کنند و تسهیلات احداث مسکن را بدون سپرده‌گذاری دریافت کنند. وی افزود: دستورالعمل پرداخت این تسهیلات به مدیریت‌های شعب ابلاغ شده و مدیریت‌ها نیز موظف هستند با معرفی نامه بنیاد شهید و امور ایثارگران به جانبازان ۲۵‌درصد و بالاتر، آزادگان و خانواده شهدا که قبلا از مزایا یا تسهیلات یارانه‌ای استفاده نکرده‌اند با تایید وزارت مسکن و شهرسازی تسهیلات احداث مسکن پرداخت کنند.

نرخ سود تسهیلات ۴‌درصد

جلالی عزیزپور گفت: میزان نرخ سود تسهیلات پرداختی برای ساخت مسکن ۴‌درصد بدون رعایت الگوی مصرف مسکن خواهد بود. به گفته وی، در صورتی که این افراد بخواهند از طریق خرید واحدهای احداثی سازمان ملی زمین و مسکن یا انبوه سازان طرف قرارداد وزارت مسکن و شهرسازی نسبت به تامین مسکن خود اقدام کنند، می‌توانند با تبدیل تسهیلات مشارکت مدنی به فروش اقساطی واحد‌های مزبور با (تقسیط ۲۰ ساله) از ضوابط مندرج در آیین نامه استفاده کنند.

میزان تسهیلات با توجه به جمعیت شهر‌ها

رییس اداره طرح و برنامه بانک مسکن گفت: تسهیلات ساخت مسکن مربوط به جانبازان، آزادگان و خانواده شهدا در شهر‌های بزرگ با جمعیت بیش از یک‌میلیون نفر، ۱۸‌میلیون تومان (شهر‌های تهران، اصفهان، شیراز، مشهد، تبریز، اهواز، کرج، قم) و در مراکز استانها ۱۶‌میلیون تومان است.

به گفته وی، تسهیلات مزبور در سایر شهر‌ها ۱۴‌میلیون تومان و برای روستا‌ها ۱۰‌میلیون تومان است. وی خاطر نشان کرد: میزان تسهیلات پرداختی ساخت خرید مسکن در شهر‌های جدید معادل سقف تسهیلات مراکز استان‌ها ۱۶‌میلیون تومان است.

جلالی عزیز پور افزود‌: زمان استفاده از تسهیلات برای تقاضا توسط مدیریت‌های شعب تا پایان خرداد سال آینده و انعقاد قرارداد تا پایان شهریور ماه سال ۸۸ خواهد بود.

وی تاکید کرد: پرداخت تسهیلات ساخت به افرادی که در سنوات قبل، از تسهیلات تا سقف ۱۰‌میلیون ریال استفاده کرده‌اند مشروط به فک رهن و تسویه تسهیلات قبلی با معرفی بنیاد شهید و امور ایثارگران امکان‌پذیر است. جلالی عزیزپور افزود: یارانه تسهیلات مزبور ۲۰ ساله است که از دوره ساخت (تاریخ انعقاد قرارداد مشارکت مدنی) آغاز و در تاریخ تسویه حساب قرارداد فروش اقساطی پایان می‌یابد.