بانکداری خصوصی در تقابل  با دولت نیست

دولت محترم هم استحضار دارند که بانک‌‏های خصوصی می‌‏توانند عصای دست دولت باشند و باید در کنار دولت حرکت کنند و در هیچ کجا سیستم بانکداری خصوصی در تقابل دولت نیست. مصطفی بهشتی‌‏روی، عضو هیات‌مدیره بانک پاسارگاد در گفت‌‏وگو با ایلنا با بیان این مطلب به تمجید از سیاست‌‏های عدالت‌‏جویانه دولت نهم پرداخت و گفت: دولت محترم به خاطر سیاست‌‏های عدالت‌‏جویانه اهداف مقدسی را دنبال می‌‏کند و راهکارهای رسیدن به این اهداف به تقویت بانک‌‏های خصوصی منجر خواهد شد.

وی افزود: اگر منصفانه نگاه کنیم، فعالیت بانکداری خصوصی که به صورت موسسات مالی و اعتباری در سال ۷۸ شروع شد، نقش بسیار سازنده‌‏ای در اصلاح سیستم بانکی ما ایفا کرده است و حتی در ارتقای خدمات بانک‌‏های دولتی مؤثر واقع شده است.

عضو هیات‌مدیره بانک پاسارگاد با بیان اینکه بانکداری خصوصی حدود ۲۵درصد از سهم بازار را به خود اختصاص داده است، گفت: بانکداری خصوصی باعث کاهش نرخ سود پول در بازارهای غیرمتشکل شده، چراکه بانک‌‏های خصوصی سالم‌‏ترین سیستم‌‏ها را دارند و از رویه‌‏ای مناسب، کنترل داخلی و سیستم‌‏های کامپیوتری کر بنکینگ استفاده می‌‏کنند که امکان نظارت و کنترل را افزایش می‌‏دهد؛ سیستم‌‏های کنترل ریسک در آنها راه‌‏اندازی شده و در مجموع عملکرد بانک‌‏های خصوصی بسیار مثبت است.

وی ادامه داد: بانک‌‏های خصوصی موجب بازگشت کرامت مشتری و افزایش رقابت شدند که هرچه رقابت بیشتر باشد، کیفیت خدمات هم افزایش می‌‏یابد.

بهشتی‌‏روی خاطر نشان کرد: با وجودی که دیگر تفاوتی بین نرخ سود بانک‌‏های دولتی و خصوصی نیست، اما کماکان بانک‌‏های خصوصی مورد اقبال مردم هستند.

وی در پاسخ به این سوال که طی سه سال اخیر بانک‌‏های خصوصی همواره در معرض اتهام دولت بوده‌‏اند و آنچنان که باید به بالندگی نرسیده‌‏اند، گفت: بانک‌‏های خصوصی همواره در خدمت پیاده کردن سیاست‌‏های دولت بوده‌‏اند و دولت محترم هم استحضار دارند که ‌‏بانک‌‏های خصوصی می‌‏توانند عصای دست دولت باشند و باید در کنار دولت حرکت کنند، ضمن اینکه قطعا سیستم بانکداری خصوصی هم به حمایت‌‏های دولت نیاز دارند، در همه جای دنیا به همین شکل است و در هیچ کجا سیستم بانکداری خصوصی در تقابل دولت نیست.

عضو هیات‌مدیره بانک پاسارگاد تصریح کرد: دولت محترم سیاست‌‏های عدالت‌‏جویانه واهداف مقدسی را دنبال می‌‏کند که راهکارهای رسیدن به این اهداف به تقویت بانک‌‏های خصوصی منجر خواهد شد.

وی در خصوص عدم تشکیل شورای پول و اعتبار و سیاست‌‏های دولت در این راستا ابراز داشت: شورای پول و اعتبار بالاترین مرجع سیاستگذاری پولی و بانکی کشور است و جایگاه خالی آن در حال حاضر مشاهده می‌‏شود. وقتی به قانون پولی و بانکی سال ۱۳۵۰ مراجعه می‌‏کنیم و نقشی که شورای پول و اعتبار دارد را بررسی می‌‏کنیم، بانک مرکزی مجری سیاست‌‏هایی است که در شورای پول و اعتبار تصمیم‌‏گیری می‌‏شود.

وی گفت: امیدواریم با توجهاتی که اخیرا به این قضیه شده و دست‌‏اندرکاران و دولت محترم تصمیم گرفتند که شورا را مجددا ابقا کنند، زودتر این اتفاق حادث شود و سامان بگیرد تا بتواند مثل گذشته نقش خودش را ایفا کند.

خبرنگار ایلنا پرسید: شورای پول و اعتبار در گذشته به غیر از دست‌‏اندرکاران دولتی از نظرات کارشناسان و دست‌‏اندرکاران سایر بخش‌‏ها همچون تعاون، اتاق بازرگانی، نمایندگان مجلس، نماینده دادستان نیز در تصمیم‌‏گیری‌‏های پولی استفاده می‌‏کرد که امروز نه تنها از نظر این افراد در تصمیم‌‏گیری‌های پولی و اعتباری استفاده نمی‌‏شود، بلکه تصمیمات پولی تنها در کمیسیون اقتصادی دولت متشکل از افراد دولت که در بطن سیاست‌‏های اعتباری قرار ندارند، اتخاذ می‌‏شوند با این توصیف ارزیابی شما از تعیین نرخ سود بانکی در سال آینده چیست؟

بهشتی روی پاسخ داد: طبیعی است وقتی یکدستی در کمیسیون اقتصاد وجود داشته باشد، به جنبه‌‏هایی که در نهاد شورای پول و اعتبار با حضور سایر مراجع پیش‌‏بینی شده جامه عمل پوشیده نمی‌‏شود و می‌‏تواند تصمیماتی که اتخاذ می‌‏شود بیشتر در جهت قالبی باشد که بدنه کمیسیون اقتصادی را تشکیل می‌‏دهد، ولی اگر سایر نهادهایی که اشاره کردید و در قانون پیش‌‏بینی شده حضور داشته باشند، طبیعتا به سهم خودشان می‌‏توانند مطالب را مطرح کنند و تصمیماتی که اتخاذ می‌‏شود فراگیرتر باشد و مسایل کلان اقتصاد کشور و مسایل پولی را به طور جامع‌‏تری در بر بگیرد.

وی افزود: نرخ سود اصولا نمی‌‏تواند به صورت قراردادی و دستوری باشد، چراکه نرخ سود به شرایط بازار بستگی دارد و شرایط بازار هم نرخ تورم است که می‌‏تواند در تعیین نرخ سود مؤثر باشد.

بهشتی‌‏روی خاطر نشان کرد: وقتی راجع به نرخ سود صحبت می‌‏کنیم، در واقع راجع به دو نرخ صحبت می‌‏کنیم؛ نرخ سود سپرده‌‏های مردمی که منابع اصلی نظام بانکی را تشکیل می‌‏دهند و شاید در مجموعه سیستم بانکی کشور منابع مردمی بیش از ۲۰ برابر سرمایه بانک‌‏ها را تشکیل می‌‏دهد و دیگر نرخ سود تسهیلات که از بعد تسهیلات اعطایی این موضوع قابل بررسی است.

وی افزود: وقتی این نرخ به عنوان نرخ پایه‌‏ای تعیین شود، بقیه نرخ‌‏ها باید خودشان را با این نرخ هماهنگ کنند؛ لذا نرخ سود پرداختی به سپرده‌‏ها به عنوان یک نرخ سود پایه اولیه است.

بهشتی‌‏روی ابراز داشت: پروژه‌‏هایی که بانک در چارچوب قانون عملیات بانکی بدون ربا به صورت مشارکت و مضاربه و ... تامین اعتبار می‌‏کند، مجبور است پروژه‌‏ای را انتخاب کند که بالاترین سود را دارد و نرخ باید با لحاظ کردن ریسک مشتری تعیین شود، لذا اگر از پیش بگوییم نرخ این تسهیلات اینقدر باشد، همه بنیان‌‏هایی را که بر اساس آنها نرخ سود دریافتی باید بر اساس نرخ سود پرداختی تعیین شود، تحت‌‌شعاع قرار می‌‏گیرد.

وی اظهار داشت: تجربه نشان داده که به این شیوه نمی‌‏توان به نیت بسیار مثبت دولت که کاهش هزینه‌‏های مالی در اجرای پروژه‌‏ها است، جامه عمل پوشاند؛ چراکه هیچ بانکداری به دنبال این نیست که نرخ تمام شده پروژه‌‏ها به لحاظ هزینه‌‏های مالی افزایش پیدا کند و دوست دارد که این نرخ پایین باشد، اما این با فشار گذاشتن نمی‌‏شود.