در حالی که شورای‌عالی بیمه مصوبه چهارم دی‌ماه خود مبنی بر دریافت هشت‌درصد حق بیمه اضافی برای پرداخت دیه مساوی به زن و مرد در حوادث را لغو کرد، معلوم نیست که شرکت‌های بیمه بدون اخذ مبلغ اضافه حاضر باشند که دیه‌ای مساوی به زن و مرد در حوادث پرداخت کنند.

به گزارش ایسنا در روز اول تیرماه سال جاری پس از مدت‌ها کار تخصصی و بررسی‌های فراوان سرانجام مصوبه‌ای با امضای معاون اول رییس‌جمهور به دستگاه‌های اجرایی ابلاغ شد که بر اساس آن شرکت‌های بیمه با رعایت فرمول خاصی موظف به پرداخت خسارت دیه یکسان به زن و مرد در جریان حوادث رانندگی می‌شدند.

این مصوبه که با استقبال اقشار مختلف جامعه روبرو شده بود، شرکت‌های بیمه را ملزم می‌ساخت که به منظور حفظ اصول فقهی و شرعی و در عین حال پرداخت دیه مساوی به زنان و مردان ۵۰‌درصد خسارت را به عنوان دیه برای زنان و ۵۰‌درصد دیگر را به عنوان بیمه حادثه پرداخت کنند.

با ابلاغ این مصوبه رییس‌کل بیمه مرکزی ایران نیز در گفت‌وگویی با خبرنگار ایسنا در ۲۳ آبان ماه امسال از آغاز پرداخت حق دیه یکسان خبر داد و گفت: پس از طی مراحل تدوین آیین‌نامه‌ها این دستورالعمل اجرایی شده است.

شرکت‌های بیمه هر چند در ابتدا از این امر امتناع می‌کردند، اما در نهایت پذیرفتند که با دریافت حق بیمه اضافه از زنان هنگام وقوع حادثه دیه مساوی با مردان در اختیار آنان قرار گیرد.

اما با سپری شدن حدود ۱۵۰ روز از ابلاغ این مصوبه، چندی پیش اخبار پراکنده‌ای از قول برخی منابع در شرکت‌های بیمه روشن کرد که در پی درخواست وزیر امور اقتصادی و دارایی از رییس‌کل بیمه مرکزی بخش‌هایی از مصوبه شورای‌عالی بیمه تغییر خواهد کرد.

پیشنهاد وزیر اقتصاد برای حذف بخشی از مصوبه

همین اخبار چندی بعد به صورت شفاف‌تری منتشر شد و مشخص شد وزیر اقتصاد با هدف رفع برخی ابهامات فقهی و شرعی چنین اقداماتی را انجام داده است و پیشنهاد حذف مصوبه حق بیمه اضافه را ارائه کرده است.

در همین راستا جواد فرشباف ماهریان ـ رییس کل بیمه مرکزی ـ در گفت‌وگو با ایسنا تصریح کرد: شورای عالی بیمه به منظور اجرای قانون جدید و ایجاد توان پرداخت خسارت یکسان زن و مرد، پوششی که تحت عنوان بیمه حوادث با دریافت هشت‌درصد حق بیمه اضافی تعیین شده بود را بنا به درخواست و پیشنهاد وزیر امور اقتصادی و دارایی لغو کرد.

وی ادامه داد: شورای‌عالی بیمه در آخرین نشست خود مصوبه پوشش خسارت بدنی یکسان زن و مرد را لغو کرده است.

هنوز به شرکت‌ها ابلاغ نشده است

این در حالی است که محمد ابراهیم امین ـ مدیرعامل بیمه البرز ـ با بیان اینکه لغو پوشش خسارت بدنی یکسان زن و مرد هنوز به ما ابلاغ نشده است به خبرنگار ایسنا گفت: چون مصوبه این مساله هنوز رسما به ما اعلام نشده، نمی‌توان هیچ اظهار نظری درباره آن داشت.

مدیرعامل بیمه البرز اضافه کرد: چنانچه کسی پوشش بیمه‌ای را خریده باشد مبلغ اضافه‌ای که پرداخت کرده بازپرداخت می‌شود؛ چرا که تنها خرید این پوشش لغو شده است.

مصوبه جدید شورای عالی بیمه در مورد خسارت بدنی زن و مرد

بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران در بخشنامه‌ای به امضای دکتر جواد فرشباف ماهریان روز ۱۷ اسفند ۱۳۸۷ مصوبه جدید شورای عالی بیمه در خصوص «لغو مصوبه مورخ چهارم دی ماه ۱۳۸۷» را به مدیران عامل شرکت‌های بیمه ابلاغ کرد و طی آن همچنین بر اجرای قانون اصلاح قانون بیمه اجباری مسوولیت مدنی دارندگان وسایل نقلیه موتوری زمینی در مقابل شخص ثالث» مصوب ۱۶ تیر ماه ۱۳۸۷ تاکید کرد.

متن بخشنامه ۱۷ اسفند ماه۱۳۸۷ رییس کل بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران و رییس شورای‌عالی بیمه به مدیران عامل شرکت‌های بیمه به این شرح است:

«احتراما، به اطلاع می‌رساند نظر مورخ دوازده بهمن‌ماه ۱۳۸۷ وزیر امور اقتصادی و دارایی مبنی بر تعلیق مصوبه مورخ چهار دی‌ماه ۱۳۸۷ شورای‌عالی بیمه در مورد پوشش خسارت بدنی یکسان زن و مرد، در جلسه مورخ چهارده اسفند ماه ۱۳۸۷ شورای‌عالی بیمه مطرح و شورا تصویب کرد که مصوبه مذکور از ۱۷ اسفند ماه ۱۳۸۷ لغو گردد.»

در ضمن پیرو ابلاغیه شماره ۱۸۴۶۸ مورخ چهارم شهریور ماه۱۳۸۷ بدین‌وسیله مجددا بر اجرای قانون اصلاح قانون بیمه اجباری مسوولیت مدنی دارندگان وسایل نقلیه موتوری زمینی در مقابل شخص ثالث مصوب شانزده تیرماه ۱۳۸۷ تاکید می‌گردد.»

پیش از این شورای عالی بیمه در مصوبه مورخ چهار دی‌ماه ۱۳۸۷ مقرر کرده بود که «تا زمان ابلاغ آیین‌نامه تعرفه حق بیمه شخص ثالث» از سوی هیات وزیران، شرکت‌های بیمه با اخذ حق بیمه‌ای معادل هشت‌درصد به حق بیمه تعهدات اجباری بیمه شخص ثالث، پوشش مورد نظر در تبصره ۲ ماده ۴ قانون جدید بیمه شخص ثالث را با عنوان «پوشش خسارت بدنی یکسان زن و مرد» به متقاضیان ارائه کنند که با ابلاغ مصوبه جدید، اخذ هشت‌درصد حق بیمه اضافی ملغی شده است.