رییس پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی گفت: دستیابی به هدف اشتغال از طریق بنگاه‌ها ممکن نیست، به نحوی که بانک‌ها برای تامین تسهیلات بنگاه‌ها از منابع بانک مرکزی برداشت کرده و جرایم سنگینی را نیز پرداخت کردند.

احمد مجتهد در گفت‌و‌گو با برنا در پاسخ به ارزیابی عملکرد بنگاه‌های کوچک زودبازده گفت: به صورت کلی بنگاه‌های زودبازده در تمام کشورهای توسعه‌یافته مورد حمایت دولت‌ها قرار دارند، به نحوی که کشورهایی مانند آمریکا و کره برای آن مکانیزم‌هایی نیز پیش‌بینی کرده‌اند. رییس پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی اظهار داشت: بررسی‌هایی که در این مورد انجام شده نشان می‌دهد که بسیاری از کشورهای دنیا نیز به نحوی از بنگاه‌های کوچک زودبازده حمایت می‌کنند. مجتهد در بخش دیگری از سخنانش با اظهار تاسف از تجربه ناموفق برخی طرح‌های زودبازده در گذشته افزود: در برخی موارد مانند وام‌های خوداشتغالی ۱۰ و ۳۰‌میلیون ریالی در گذشته تجربه خوبی نداشتیم و در حال حاضر نیز از تجربه این طرح‌ها در برنامه‌های جدید استفاده نمی‌شود. وی در ادامه اساسی‌ترین مشکل عدم موفقیت طرح‌های زودبازده گذشته را عدم نظارت و ارزیابی از به هدف خوردن تسهیلات پرداختی اعلام کرد و بیان داشت: در این رابطه نیاز بود تا مکانیزم‌های کنترلی ایجاد شود.

رییس پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی در مورد وضعیت فعلی بنگاه‌های زودبازده خاطرنشان کرد: متاسفانه ارزیابی‌های فعلی بانک مرکزی و وزارت کار حاکی از عدم رسیدن تمام منابع پرداخت شده به اهداف از پیش تعیین شده است.

مجتهد افزود: در این خصوص یک سوال مهم وجود دارد و آن اینکه چرا بانک‌ها به بنگاه‌های زودبازده تسهیلات پیش‌بینی شده را پرداخت نکردند؟ در واقع باید گفت که آیا بانک‌ها تسهیلات و منابع مناسبی را در اختیار داشتند که ندادند. وی تاکید کرد: آیا اینکه قرار بود تمام تسهیلات پیش‌بینی شده برای پرداخت به بنگاه‌های زودبازده از منابع بنگاه‌ها باشد یا دولت، خود یک مساله مهم مورد بحث است. این مقام مسوول در بانک مرکزی تصریح کرد: تا جایی که من می‌دانم بانک‌ها به این دلیل که منابعی برای پرداخت به بنگاه‌ها در اختیار نداشتند مجبور شدند از منابع بانک مرکزی برداشت کنند که این مساله از نظر قانونی صحیح نیست. مجتهد از پرداخت جرایم سنگین توسط بانک‌ها به دلیل استفاده از منابع بانک مرکزی سخن گفت و بیان داشت: در مورد اینکه تسهیلات به اندازه و به موقع به بنگاه‌ها پرداخت نمی‌شود بانک‌ها مقصر نیستند و باید برای این امر یک مکانیزم مالی روشن تعریف شود. وی گفت: ابتدا باید منابع کافی در اختیار بانک‌ها قرار گیرد و در این حالت اگر بانک‌ها تسهیلات مناسب و به موقع پرداخت نکردند بازخواست شوند. رییس پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی کمبود و کسری منابع بانک‌ها را دلیل عمده عدم پرداخت تسهیلات به صنایع فعلی و بزرگ که بخش وسیعی از اشتغال در آن وجود دارد، دانست و خاطرنشان کرد: متاسفانه تصمیمات اشتباه دیگری نیز در مورد روند کاهش نرخ سود بانکی و فروش اوراق مشارکت گرفته شد که آسیب‌هایی را به شبکه بانکی وارد کرد. وی دستیابی به هدف اشتغال از طریق بنگاه‌های زودبازده را غیرممکن دانست و افزود: در مدل‌های اقتصادی بین نرخ بیکاری و تورم نوعی داد و ستد و جایگزینی وجود دارد. مجتهد ادامه داد: دولت برای کنترل تورم و مهار بیکاری بیش از توان اقتصادی کشور برنامه‌ریزی کرد و این مساله باعث شد تا عملکرد اشتغال خوب نباشد به نحوی که «سید محمد جهرمی‌»، وزیر کار و امور اجتماعی نیز نرخ بیکاری فصل پاییز مرکز آمار را قبول نکرد. به گفته این مقام مسوول در بانک مرکزی، برای موفقیت در طرح ایجاد بنگاه‌های کوچک زودبازده تعریف مکانیزم نظارتی و تجدید نظر اساسی لازم است که در کنار آن باید منابع کافی تامین و ایرادات کار نیز رفع شود.