نامهربانی دو نهاد بانک و صندوق مهر به همدیگر

فاطمه بهادری

مدیرعامل بانک قرض‌الحسنه مهر ایران گفت: با وجود تمایل این بانک، تاکنون صندوق مهر رضا (ع) قراردادی برای پرداخت وام ازدواج با بانک قرض‌الحسنه منعقد نکرده است.

غلامرضا مصطفی‌پور با بیان اینکه تاکنون قراردادی برای پرداخت وام ازدواج بین بانک قرض‌الحسنه مهر ایران و صندوق مهر رضا(ع) منعقد نشده افزود: بانک قرض‌الحسنه مهر ایران برای پرداخت وام ازدواج و همکاری با صندوق مهر رضا(ع) درخواستی را به این صندوق ارسال کرده که تاکنون هیچ نتیجه‌ای در بر نداشته است.

این در حالی است که دو نهاد صندوق مهر رضا(ع) و متعاقبا بانک قرض‌الحسنه مهر ایران برای تسریع در صرف منابع قرض‌الحسنه‌ای در اهداف قرض‌الحسنه‌ای به وجود آمده‌اند و در تعامل با یکدیگر باید به اولویت وام‌های قرض‌الحسنه‌ای کشور و از جمله وام ازدواج اهتمام ورزند. اما این دو نهاد نه‌تنها هیچ تعاملی با یکدیگر ندارند، بلکه در حال حاضر صندوق مهر رضا(ع) متقاضیان دریافت وام ازدواج را به چهار بانک ملی، ملت، صادرات و کشاورزی معرفی می‌کند.

در عین حال ۵۰درصد از منابع برای پرداخت وام ازدواج در چهار بانک فوق از طریق صندوق تامین می‌شوند. با همه این اوصاف و به‌رغم اعلام مدیرعامل صندوق مهر رضا مبنی بر پرداخت یک روزه وام ازدواج در صورت احراز شرایط توسط متقاضیان، پرداخت این وام نه‌تنها یک روزه نیست، بلکه بانک‌ها در پرداخت این تسهیلات نیز حتی در خصوص ضامن سلیقه‌ای عمل می‌کنند.

لازم به ذکر است، تسهیل در پرداخت وام ازدواج برای کمک به ازدواج جوانان یکی از تاکیدات مسوولان است که تاکنون محقق نشده است و بانک قرض‌الحسنه مهر ایران نیز می‌تواند نقش موثری در این زمینه داشته باشد.

مصطفی‌پور، گرچه بر پرداخت وام ازدواج تاکید دارد، اما عدم هماهنگی صندوق و بانک قرض‌الحسنه را نفی نمی‌کند. مدیرعامل بانک قرض‌الحسنه مهر ایران بر ارائه معرفی‌نامه از سوی صندوق برای ارائه وام ازدواج از سوی این بانک تاکید کرده و می‌گوید: ارائه معرفی‌نامه برای جلوگیری از دریافت چند وام توسط متقاضیان است.

رشد ۱۲درصدی منابع بانک قرض‌الحسنه

همچنین مدیرعامل بانک قرض‌الحسنه مهر ایران در پاسخ به این سوال که گفته می‌شود منابع قرض‌الحسنه بانک‌ها رو به کاهش است آیا این مساله صحت دارد و در روند وام‌دهی بانک‌ها تاثیرگذار بوده است، گفت: در حال حاضر مانده منابع بانک قرض‌الحسنه مهر ایران یک‌هزار و یکصد میلیارد ریال است. نرخ رشد متوسط ماهانه جذب منابع نیز ۱۲درصد است.

وی ادامه داد: قاعدتا عوامل مختلفی برای سپرده‌گذاری قرض‌الحسنه موثر است که انگیزه اعتباری، انگیزه دریافت جوایز و شرکت در قرعه‌کشی، تقدم در دریافت تسهیلات، خدمات جانشین و... از انگیزه‌های سپرده‌گذاری به‌صورت قرض‌الحسنه است.

مصطفی‌پور تصریح کرد: اگر نرخ سود سپرده‌ها کاهش یابد انگیزه برای قرض‌الحسنه افزایش می‌یابد و بالعکس اگر نرخ سود یا ابزارهای نرخ سود افزایش یابد انگیزه برای سپرده‌گذاری به صورت قرض‌الحسنه کاهش می‌یابد. بنابراین اگر خبر کاهش منابع قرض‌الحسنه‌ای درست باشد، نباید نقش گواهی سپرده ۱۹درصدی را بی‌تاثیر دانست. اما به نظر می‌رسد منظور از کاهش منابع قرض‌الحسنه، کاهش نرخ رشد آن باشد.

گرچه اظهارات مدیرعامل بانک قرض‌الحسنه مهر ایران کاهش منابع قرض‌الحسنه را تایید یا تکذیب نمی‌کند، اما در صورت درستی کاهش این منابع نیز نمی‌توان پذیرفت که به‌رغم تاکیدات رییس‌جمهوری مبنی بر مصرف منابع قرض‌الحسنه در امور قرض‌الحسنه در مراسم تاسیس بانک قرض‌الحسنه و تاکید بر سهولت پرداخت وام ازدواج جوانان در مراسم تاسیس صندوق مهر رضا و تصحیح رفتار بانکی در کشور، بدیهی‌ترین ضرورت برای ساماندهی وام ازدواج و تسریع در روند آن، فراموش شده باشد.