روند نزولی تورم ادامه می‌یابد

دنیای اقتصاد- وزیر اقتصاد با تاکید بر اینکه سهام بانک صادرات، تجارت و پست بانک در ماه‌های آینده عرضه می‌شود، اعلام کردکه واگذاری بانک‌های دولتی سرعت می‌گیرد.به گفته حسینی، کشورمان نمی‌تواند به سیاست انقباضی روی بیاورد و این به معنای بی‌انضباطی نیست. به اعتقاد وی، نباید بیم رکود ما را به رکود بیاندازد. وزیر اقتصاد در مراسم معارفه مدیرعامل جدید بانک ملی اعلام کرد:

واگذاری بانک‌های دولتی شتاب می‌گیرد

فاطمه بهادری

مراسم تودیع و معارفه علی صدقی مدیرعامل سابق و خاوری مدیرعامل جدید بانک ملی با حضور وزیر امور اقتصادی و دارایی، مدیران عامل بانک‌های کشور، معاون اقتصادی بانک مرکزی، معاون بانکی وزیر اقتصاد، تعدادی از نمایندگان مجلس و کارکنان بانک ملی برگزار شد.

در این مراسم سیدشمس‌الدین حسینی وزیر امور اقتصادی و دارایی با بیان اینکه بانک ملی تا پایان آذرماه سال گذشته، ۱۷درصد از کل سپرده‌ها و ۵/۱۹درصد از مانده تسهیلات نظام بانکی را در اختیار داشته است، افزود: این بانک ۲۲درصد از پرسنل بانکی و ۱۷درصد شعب سیستم بانکی را دارا است.

وی تصریح کرد: انتظار ما از بانک ملی این است که موقعیتش را استحکام ببخشد. بنابراین مستثنا شدن بانک ملی از بحث خصوصی‌سازی و سیاست‌های اصل ۴۴ به این معنا نیست که این بانک به دنبال کارآیی نباشد.

حسینی با اشاره به تودیع صدقی مدیرعامل سابق بانک ملی با بیان اینکه امروز گرد هم آمدیم تا از یکی از برادران عزیزمان که به افتخار بازنشستگی نایل آمدند قدردانی کنیم، اظهار کرد: آقای خاوری آگاهانه و با شناخت قبلی و بررسی انتخاب شده است. وی تصریح کرد: در شرایطی که جهان با دومین بحران بزرگ پس از بحران سال ۱۹۲۹ گریبانگیر است و کانون آن در بازارهای مالی است، حتی به‌رغم تزریق میلیاردها دلار پول نیز بانک‌ها به مرز ورشکستگی ‌افتادند.

وزیر امور اقتصادی و دارایی ادامه داد: در حالی که بر اثر بحران جهانی ارزش بازار سیتی‌گروپ از ۲۵۵میلیارد دلار به کمتر از ۱۹میلیارد دلار، یوبی‌اس از ۱۱۶میلیارد دلار به ۳۵میلیارد دلار و دویچه بانک از ۷۶میلیارد دلار به ۵/۱۰میلیارد دلار سقوط کرده، بانک ملت با شرایط مناسبی به بازار عرضه شد.

وی با تاکید بر اینکه سهام بانک صادرات، تجارت و پست بانک در ماه‌های آینده عرضه می‌شوند، افزود: واگذاری بانک‌های دولتی سرعت می‌گیرد.

حسینی گفت: کشورمان نمی‌تواند به سیاست انقباضی روی بیاورد و این به معنای بی‌انضباطی نیست. نباید بیم رکود ما را به رکود بیاندازد.

وی تصریح کرد: طی ماه‌های آینده، برنامه پنجم با توجه به موارد مورد تاکید مقام معظم رهبری تنظیم خواهد شد. در تاکیدات ایشان قرض‌الحسنه و سیستم بانکی نیز مورد اشاره قرار گرفته است.

وزیر امور اقتصادی و دارایی با بیان اینکه ما به سیستم بانکی اعتقاد داریم و بنیان‌های شبکه بانکی پاک است، گفت: امروز کشور برای گذر از پس‌لرزه‌های بحران جهانی نیاز به نقش‌آفرینی سیستم بانکی دارد و دولت روی فرزندانش در سیستم بانکی حساب باز کرده که امیدواریم با حسن تدبیر بانک‌ها، این مهم انجام شود و رویکرد ما حمایت از بخش واقعی اقتصاد است.

وی ادامه داد: رویکرد ما حمایت از بخش واقعی اقتصاد است.

برقراری انضباط پولی در کشور

در عین حال، وزیر امور اقتصادی و دارایی پس از مراسم در جمع خبرنگاران از برقراری انضباط پولی در کشور خبر داد و گفت: دستیابی به رشد نقدینگی ۱۶درصدی، به کارگیری انضباط مالی در بودجه اعم از هزینه‌ها و درآمدهای مالیاتی و روند کاهشی نرخ تورم از دیگر موفقیت‌های اقتصادی سال گذشته محسوب می‌شود. وی با اشاره به نرخ تورم مهرماه سال گذشته به میزان ۵/۲۹درصد که در اسفندماه به کمتر از ۱۸درصد رسیده است، کاهش نرخ تورم در آینده را وعده داد و گفت: با کاهش نرخ تورم، اقتصاد کشور در مسیر استحکام بیشتر قرار خواهد گرفت.

وزیر امور اقتصادی و دارایی از اجرای ۹۰‌درصد بودجه مصوب سال ۸۷ خبر داد و گفت: درآمدهای مالیاتی کشور ۱۰‌درصد بیش از رقم مصوب بودجه‌ای در سال ۸۷ محقق شد.

وی گفت: در سال گذشته در تمامی جهات مدیریت اقتصادی کشور نظم و انسجام داشت.

وزیر امور اقتصادی و دارایی از اجرای صحیح بودجه سال گذشته خبر داد و با بیان اینکه ۹۰‌درصد بودجه مصوب کشور با لحاظ متمم اجرایی شد، گفت: در سال گذشته توانسته‌ایم تمام پیش‌بینی‌های مربوط به درآمدهای مالیاتی کشور را محقق کنیم.

وی از تحقق وصول ۱۱۰‌درصدی درآمدهای مالیاتی سال گذشته نسبت به رقم مصوبه بودجه‌ای خبر داد و بیان کرد: در بخش گمرکی نیز این اتفاق به وقوع پیوست.

وی افزود: اصلاح الگوی مصرف به معنای اصلاح رفتارهای مصرفی است، یعنی اینکه بتوانیم در استفاده از منابع در بخش تولید و مصرف با کارآیی و بهره‌وری حرکت کنیم.

حسینی بر اعتلای فرهنگ و سیاست اقتصادی تاکید و تصریح کرد: این امر محقق نمی‌شود مگر با افزایش آگاهی عمومی‌.

وزیر امور اقتصادی و دارایی از افزایش رفتارهای صحیح مصرفی و اقتصادی در سال ۸۸ خبر داد و گفت: از سوی دیگر، سیاست‌های اقتصادی مورد توجه ما است‌.

وی ادامه داد: از سال گذشته برنامه تحول اقتصادی را در بخش‌های مالیاتی‌، گمرکی‌، بانکی‌، یارانه‌، توزیع کالا و غیره آغاز کرده ایم و آن را ادامه می‌دهیم. حسینی افزود: روابط بانکی ایران در دنیا در حال گسترش است و اگر برخی از کشورها با ایران عناد می‌ورزند سایر کشورها زاویه دید دیگری نسبت به ایران دارند که افتتاح شعبه بانک مشترک ایران و ونزوئلا یکی از این موارد است.وزیر امور اقتصادی و دارایی با بیان اینکه بانک‌های خارجی دیگری نیز در کشور راه‌اندازی خواهد شد‌، گفت: استعدادها و منافع همکاری اقتصادی با ایران به اندازه‌ای بالا است که هر کشوری که بخواهد ایران را تحریم کند خود را از منافع توسعه روابط اقتصادی با ایران محروم می‌کند؛ کما اینکه بسیاری از کشورها مشتاقانه به سمت ایران حرکت می‌کنند.

وی با اشاره به اظهارات برخی نمایندگان مجلس مبنی بر تاسیس بانک مشترک ایران و ونزوئلا بدون اخذ مجوز از مجلس، گفت: در این زمینه نیازی به اخذ مجوز از سوی مجلس نبود؛ کما اینکه برخی از نمایندگان نیز این موضوع را مطرح کردند.

حسینی با تاکید بر اجرایی شدن هدفمند کردن یارانه‌ها با تصویب لایحه آن در مجلس، افزود: هفته گذشته نیز اولین جلسه کمیسیون ویژه هدفمند کردن یارانه‌ها در مجلس تشکیل و برخی مواد آن یک به یک مورد بررسی قرار گرفت.

وداع بیست و چهارمین مدیرعامل بانک ملی

صدقی به عنوان بیست و چهارمین مدیرعامل بانک ملی در حالی روز گذشته از این بانک خداحافظی کرد که به تعبیر وزیر اقتصاد بازنشسته شده و به عنوان مشاور وی منصوب شده است.

وی در سخنانی به خاوری و وزیر اقتصاد توصیه‌ها و درخواست‌هایی را اعلام کرد که از آن جمله افزایش سرمایه سیستم بانکی و پیگیری اصلاحات ۲۸ گانه در بانک ملی بود.

صدقی با بیان این که در مدت حضورم در بانک ملی به عنوان مدیرعامل، دارایی بانک ۷۵درصد افزایش یافت، گفت: پیشنهاد می‌‌کنم که با توجه به نقش بانک ملی در پروژه‌هایی همچون اتوبان‌ها، سدها، کارخانجات عظیم و حمایت از طرح نواب، سرمایه بانک افزایش یابد.

وی تصریح کرد: سیستم بانکی ۱۸میلیارد دلار سرمایه دارد در حالی که در نزدیکی ما، بانک‌های کوچکی وجود دارند که این میزان سرمایه را دارند. انتظارات مردم را نمی‌توان با این سرمایه مرتفع کرد، به خصوص که بانک ملی هم سکاندار است.

وی ادامه داد: اگر تصمیمات بی‌توجه به مسائل بانک گرفته شود، ممکن است ضربه محکمی به کشور بزند که نتوان آن را جبران کرد.

مدیرعامل سابق بانک ملی از خاوری و کارکنان بانک ملی درخواست کرد که طرح‌های اساسی در رابطه با تحول ساختاری بانک ملی را ادامه دهد. وی در این خصوص اظهار داشت: ۲۸ پروژه اساسی در دست بانک ملی در جهت تغییر ساختار بانک است که باید عملیاتی شود و مانند گذشته به تلاطم نیفتد.

وی همچنین از وزیر اقتصاد و اعضای شورای هماهنگی مدیران عامل بانک‌ها در خصوص عملیاتی شدن حقوق بازنشستگان سیستم بانکی درخواست کرد.

وی افزود: از وزیر اقتصاد تشکر می‌کنم که موجب خیر شدند و این مسوولیت سنگین (مدیرعاملی بانک ملی) را از دوش من برداشتند. صدقی ادامه داد: آنچه در بانک به وجود آمده مرهون صداقت و تعصب سازمانی و زحمت کارمندان بانک است.

برنامه‌های مدیرعامل جدید

مدیرعامل جدید بانک ملی نیز با اعلام اهداف خود اظهار داشت: نگرش جامع با توجه به سیاست‌های پولی و بانکی با رعایت اصل تداوم و بقای بانک، استفاده از همه ظرفیت‌های موجود در بانک، تبدیل دارایی‌های راکد، شرکت‌های وابسته به بانک و تبدیل وجوه حاصله برای تقویت منابع بانک از جمله این اهداف است.

محمودرضا خاوری افزود: شناسایی مطالبات معوق و استفاده از ابزارهایی برای وصول و طبقه‌بندی این مطالبات از دیگر برنامه‌ها است. اگر در بررسی بانک مشخص شود که معوق شدن به علت شرایط حاکم بر بازار است، بانک برای بازپرداخت بدهی‌اش به بانک، فرصت ایجاد می‌کند و در غیر این صورت از همه ابزارها برای بازپرداخت تسهیلات استفاده می‌کند.

وی خلق ابزارهای جدید، بازاریابی و تعامل صحیح با مشتریان، قانون‌گرایی و حرکت براساس قوانین و مقررات، احترام به ارباب‌رجوع، اداره امور کارکنان براساس اصول شایستگی، تعهد و تخصص را از اهداف خود در بانک ملی عنوان کرد. خاوری ایجاد محیطی آرام برای کارمندان بانک را برای به منصه ظهور رساندن قابلیت‌هایشان مهم ارزیابی کرد و گفت: تقویت سیاست‌های کنترلی بانک استفاده از ابزارهای نوین الکترونیکی و استفاده از سیستم یکپارچه و آموزش همزمان آن به کارمندان بانک، حمایت از تولید و سرمایه‌گذاری و اجرای طرح‌های جدید، حمایت از بخش مسکن و پاسخگویی به این نیاز، اتکا به دریافت کارمزد و تامین قسمتی از هزینه‌های بانک نیز از اولویت‌های کاری بانک خواهد بود. وی افزود: در عملیات بانکی سه گروه ذی‌نفع هستند که منافشان در تضاد با یکدیگر است و هنر یک مدیر، تجمع این منافع است.

خاوری مشتریان اعم از سپرده‌گذار و تسهیلات گیرنده را گروه اول اعلام کرد که اولی به دنبال دریافت سود بیشتر و دومی در پی پرداخت سود کمتر است.

وی ادامه داد: گروه دوم صاحبان سرمایه است که در کشورمان دولت سهامدار بانک‌ها است و این سرمایه از محل بیت‌المال تامین شده است.

وی گروه سوم را کارکنان بانک دانست که سرمایه بانک هستند که با وجود سروکار داشتن دائم با پول، مناعت دارند و پاک هستند.

خاوری بانک ملی را اختر فروزان استقلال اقتصاد ملی دانست و گفت: خوشبختانه عضو هیچ دسته و گروه و حزبی نیستم و تقدیرم کار کردن در کهن‌ترین بانک‌ها، همچون بانک اعتبارات، ‌صنعت‌و‌معدن و سپه است.

حاشیه‌ها

در پایان این مراسم هدایایی از سوی نهادهای مختلف به صدقی اعطا شد. وزیر امور اقتصادی و دارایی نیز سفر حج عمره به صدقی و همسرش هدیه داد. در حالی که بسیاری از مدیران عامل بانک‌ها بر روی یک میز در کنار وزیر اقتصاد و صدقی و خاوری حضور داشتند، برخی مدیران بانکی اعم از دولتی و خصوصی در میان سایر حاضرین نشسته بودند.

در ابتدای مراسم فیلمی از عملکرد صدقی مدیرعامل سابق بانک پخش شد که در آن به رشد ۸۵۰درصدی نصب دستگاه‌های pos، و ۹۹درصدی صدور کارت‌ها و ۱۳۹درصد ATMها اشاره شد. همچنین ۱۳هزار و ۶۲۰میلیارد ریال از مطالبات معوق بانک ملی در سال ۸۷ وصول شده است.

صدقی در پایان سخنانش به ذکر خاطره‌ای اشاره کرد که در پاسخ به یکی از دوستانش که از وی پرسیده بود از این پس در کجا شاغل خواهد شد، توضیح داده بود که توکل می‌کند و همچون برخی متوکلین که در سر چهارراه‌ها برای کار می‌ایستادند، منتظر دعوت به کار خواهد ماند. پس از این سخنان، وزیر اقتصاد تصریح کرد که از وی استفاده خواهد شد. در پایان مراسم نیز اعلام شد که وی به عنوان مشاور وزیر انتخاب شده است.

عکس: حمید جانی‌پور