مدیرعامل بانک سرمایه با اشاره به اینکه جوایز فریبنده قرعه‌کشی بانک‌ها ماهیت قرض‌الحسنه را کم‌رنگ کرده است، گفت: اهدای جایزه به حساب‌های قرض‌الحسنه در هیچ یک از کشورهای اجرا‌کننده بانکداری اسلامی‌وجود ندارد و این شیوه منحصر به نظام بانکی ایران است.

سید بهاء‌الدین حسینی‌هاشمی‌ در گفت‌وگو با باشگاه خبری فارس درخصوص فعالیت‌های قرض‌الحسنه در نظام بانکداری کشور اظهار داشت: قرض‌الحسنه از جایگاه برجسته‌ای در بانکداری اسلامی‌برخوردار است.

وی افزود: جهت‌گیری‌های بانکداری اسلامی‌به طرف رشد و ترویج فرهنگ قرض‌الحسنه است.

به گفته مدیرعامل بانک سرمایه، مردم با سپرده‌گذاری و در مقابل بانک‌ها با ارائه خدمات قرض‌الحسنه این امر را محقق می‌سازند.

هاشمی‌ مهمترین مانع عملی شدن اظهارات فوق را وجود نرخ تورم دانسته و ادامه داد: نرخ تورم باعث کاهش شدید ارزش پول سپرده‌گذاران می‌شود و اگر مردم بخواهند پول خود را به صورت قرض‌الحسنه و رایگان در اختیار بانک‌ها قرار دهند از اصل سپرده متضرر می‌شوند.

مدیرعامل بانک سرمایه این مانع را سبب عدم شکوفایی و بالندگی قرض‌الحسنه کشور دانست و تصریح کرد: بانک‌ها ترجیح می‌دهند که به سمت فعالیت‌های قرض‌الحسنه بروند، زیرا قیمت تمام شده پول آنها حداقل می‌شود و می‌توانند بر اساس هزینه‌ای که پرداخته‌اند، کارمزد دریافت کنند.

وی تاکید کرد: در حال حاضر مشکل اصلی که وجود دارد، میزان و شدت تورم است و اگر شدت تورم کاهش پیداکند، تمایل مردم و بانک‌ها برای فعالیت در بخش قرض‌الحسنه بیشتر خواهد شد.

هاشمی ‌درخصوص جایگاه قرض‌الحسنه در بانک‌های خصوصی، اظهار داشت: استقبال بانک‌های خصوصی از حساب‌های قرض‌الحسنه به اندازه بانک‌های دولتی نیست.

به گفته مدیرعامل بانک سرمایه افراد معمولا دارای حساب‌های مختلف در بانک‌ها هستند و به نیات و مقاصد مختلف در بانک‌ها حساب قرض‌الحسنه باز می‌کنند و معمولا کمتر افراد به مجرد ایجاد حساب قرض‌الحسنه به بانک مراجعه می‌کنند. وی در ادامه گفت: بعضی افراد با قصد و نیت خیر و برخی با قصد برنده شدن جوایز و برخی بنا به توصیه بانک‌ها حساب قرض‌الحسنه باز می‌کنند.

مدیرعامل بانک سرمایه افزود: میزان و درصد منابع قرض‌الحسنه به کل منابع در بانک‌های خصوصی خیلی کمتر از نسبت مذکور در بانک‌های دولتی است.

هاشمی‌ درخصوص اعطای جوایز رنگارنگ بانک‌ها به سپرده‌گذاران قرض‌الحسنه، بیان کرد: ‌به اعتقاد من اگر بخواهیم اصالت قرض‌الحسنه را به‌دست‌ آوریم، بایستی جوایز فریبنده را که خیلی از مردم به خصوص آن دسته از افراد که دارای فقر مالی هستند و جوایز مذکور آنها را مجبور به سپرده‌گذاری می‌کند،‌ کم‌رنگ کنیم. وی افزود: فعالیت‌های قرض‌الحسنه با شیوه فعلی در بانک‌های کشور ماهیت و جایگاه قرض‌الحسنه را به خودی خود تضعیف کرده است.

وی خاطرنشان کرد: با وجود اینکه بانک‌ها باید به نوعی جبران نیت قرض دهنده را بکنند، ولی نباید با قرعه‌کشی این کار را انجام دهند. هاشمی‌اعطای اولویت‌هایی در استفاده از تسهیلات قرض‌الحسنه، شریک کردن آنها در اجر و ثواب این فعالیت و ارائه تسهیلات دیگری به سپرده‌گذاران را از عوامل جایگزین جوایز بانک‌ها دانست و تصریح کرد: باید در اعطای جوایز به موارد مندرج در قانون عملیات بانکی بدون ربا توجه کرد، ولی متأسفانه رقابت بانک‌ها در ارائه جوایز فریبنده از فرهنگ قرآنی قرض‌الحسنه دور شده است. مدیرعامل بانک سرمایه با اشاره به وضعیت فعلی قرض‌الحسنه در بانک‌های کشور، گفت: ابتدا باید یک آزادسازی در نرخ‌ها صورت بگیرد تا بانک‌ها جایگاه خود را پیدا کنند و سایر منابع شکل خود را بگیرند. وی افزود: با توجه به اینکه مردم با انگیزه‌های مختلف سپرده‌گذاری می‌کنند با آزاد شدن نرخ سود، سپرده‌ها جایگاه خود را پیدا می‌کنند و با این اقدام می‌شود فرهنگ قرض‌الحسنه را با تبلیغ و آموزش در جامعه رواج داد.

هاشمی‌در همین راستا ادامه داد: فرهنگ‌سازی به معنای تبدیل کار خیر با تکرار و آگاهی رساندن به یک عادت و اعتقاد و صفت ویژه است. به گفته مدیرعامل بانک سرمایه اهدای جوایز قرض‌الحسنه سبب اعتراض کسانی که حسابی نداشته‌اند، شده و آنها مدعی هستند که این کار بانک‌ها اعتقادات آنها را زیر سوال برده است و آن دسته از افراد را که تعدادشان نیز معدود است، خرسند کرده است.

وی افزود: این امر انتقادات شرعی و عقلی را به همراه دارد و در هیچ‌ جای دنیا چنین چیزی دیده نمی‌شود. مدیرعامل بانک سرمایه تصریح کرد: بانکداری دنیا تاکنون شاهد ارائه منافع و عواید به قید قرعه به سپرده‌گذاران نبوده است و این امری است که فقط در ایران مشاهده می‌شود.

هاشمی‌با اشاره به اینکه بانک‌ها مجاز هستند حداکثر دو‌درصد از سپرده‌ها را به سپرده‌گذاران جایزه بدهند، اظهار داشت: در این زمینه تبلیغات بانک‌ها فزاینده و شدید است که سبب تغییر انگیزه‌های مردم شده است و از نظر شرعی و اخلاقی خلاف به حساب می‌آید.