مجموع دارایی‌های بانک‌های دولتی و غیردولتی تا آذرماه سال گذشته به ۵۵۲هزار میلیارد تومان رسیده است.

به گزارش ایسنا گزیده آمارهای بانک مرکزی از سه ماهه سوم سال ۱۳۸۷ حاکی است که دارایی‌های بانک‌های دولتی و غیردولتی در شهریورماه سال ۸۴ در حدود ۲۴۰هزار میلیاردتومان بوده که طی سه سال و سه ماه ۳/۲ برابر شده است و همچنین دارایی‌های خارجی بانک‌های دولتی و غیردولتی از ۶۶هزار میلیارد تومان در شهریورماه ۸۴ به ۱۳۸هزار میلیاردتومان در آذرماه سال ۸۷ افزایش یافته است.

بدهی بخش غیردولتی به بانک‌ها بیش از ۱۰۵هزار میلیارد تومان اضافه شده و از ۷۱ به ۱۷۶هزار میلیارد تومان در آذرماه سال گذشته رسیده است.

همچنین بدهی بخش دولتی به بانک‌ها از ۲۴هزار میلیاردتومان به ۲۸هزار میلیارد تومان افزایش یافته است.

سایر دارایی‌های بانک‌ها نیز در شهریور سال ۸۴ بیش از ۳۶هزار میلیارد تومان بوده که در آذرماه سال گذشته به ۱۱۶هزار میلیارد تومان رسیده است.

بدهی‌های خارجی

در پایان ۹ ماه سال گذشته مجموع بدهی‌های خارجی ۲۲هزار و ۷۳۷میلیون دلار بوده که بدهی‌های خارجی در کوتاه مدت شش‌هزار و ۶۳۹میلیون دلار و در میان‌مدت و بلندمدت ۱۶هزار و ۹۸میلیون دلار بوده است.

تسهیلات اعطایی از محل حساب ذخیره ارزی

آخرین گزارش بانک مرکزی از تسهیلات اعطایی مصوب از محل حساب ذخیره ارزی بدین شرح است:

رقم کل تسهیلات مصوب برای پرداخت از حساب ذخیره ارزی تا پایان آذرماه ۸۷ یک‌هزار و ۱۲میلیون دلار بوده است که از این مقدار ۴/۳۸میلیون دلار آن در بخش صنعت منجر به انعقاد قرارداد شده است، اما بخش‌های معدن، حمل و نقل و خدمات فنی و مهندسی نتوانسته‌اند از تسهیلات حساب ذخیره ارزی استفاده کنند.

متغیرهای پولی و اعتباری

بر اساس گزارش بانک مرکزی پایه پولی کشور در پایان آذرماه ۸۷ به ۴۳۶هزار و ۹۹۹میلیارد ریال رسیده و حجم پول نیز به ۴۷۰هزار و ۴۹۴میلیارد ریال رسیده است.

اسکناس و مسکوکات در دست اشخاص ۱۱۷هزار و ۹۱۹میلیارد ریال و سپرده‌های دیداری نیز به ۳۵۲هزار و ۵۷۵میلیارد ریال رسیده است.

سپرده‌های غیردیداری به یک میلیون و ۲۳۴هزار و ۴۴۸میلیاردریال و کل سپرده‌های بخش غیردولتی به یک‌میلیون و ۵۸۷هزار و ۲۴میلیارد ریال و همچنین نقدینگی به یک‌میلیون و ۷۰۴هزار و ۹۴۳میلیارد رسیده است.

نرخ ارز

نرخ ارز در بازار بین بانکی در مهرماه سال ۸۷، ۹۷۸ تومان و در آبان ماه ۱۰۰۷ تومان و این قیمت در آذرماه ۱۰۰۵ تومان رسیده است. همچنین این نرخ در بازار آزاد در تیرماه معادل ۹۳۰ تومان بوده که در آذرماه به ۱۰۱۷ تومان رسیده است.

اسکناس و مسکوکات

در پایان آذرماه سال ۸۷ میزان اسکناس و مسکوکات منتشر شده به رقم ۱۵۹هزار و ۷/۴۷۳ رسیده که نسبت به اسفندماه سال قبل رشدی معادل ۷/۸۷‌درصدی را داشته است.

در سه ماه سوم سال گذشته مانده اسکناس و مسکوک منتشر شده ۷۳هزار و ۲۱۹میلیارد ریال بوده که نسبت به اسفندماه همان سال رشدی معادل ۵/۷درصدی داشته است.

در مجموع نرخ رشد نقدینگی در ۹ ماه سال ۱۳۸۷ به ۹/۳‌درصد رسید. همچنین نرخ رشد پول منفی ۲/۱۲، شبه‌پول ۸/۱۱ و سپرده‌های بخش غیردولتی ۷/۱‌درصد بوده است.

بخش ساختمان

گزارش بانک مرکزی در بخش ساختمان حاکی از آن است که در سه ماه دوم در کلیه مناطق شهری ۵/۹درصد و در سه ماه سوم ۲/۳۳درصد بوده است.

تعداد پروانه‌های ساختمانی صادر شده در شهر تهران در سه ماه دوم ۹/۷‌درصد و در سه ماه سوم ۵/۲۷‌درصد نسبت به دوره‌های مشابه سال قبل بوده است.