افزایش 25دلاری نرخ جهانی طلا

گروه بازار پول- بهای طلا در بازارهای جهانی یک جهش ۲۸دلاری را تجربه کرد. بهای هر اونس طلا برای تحویل فوری روزهای پنجشنبه و جمعه پس از صعود تا ۹۱۳دلار روزگذشته در ساعت ۱۵ به وقت تهران در سطح ۱۰/۹۰۹ دلار تغییر بود؛ البته روز پنجشنبه در بازار داخلی نرخ‌ها عمدتا متاثر از افزایش نرخ جهانی تا محدوده ۹۰۵ دلار بود.

در پی افزایش نرخ طلا، بازار سکه بهار آزادی با افزایش تقریبا یک‌هزار تومانی هر قطعه‌ سکه‌ بهار آزادی و سکه طرح قدیم روبه‌رو بود. هر مثقال طلای ۱۷عیار نیز تقریبا ۲هزار تومان رشد قیمت را تجربه کرد. افزایش ذخایر طلا در چین و تبدیل دلارهای آمریکایی به ذخایر طلا نیز نقش مهمی در افزایش قیمت طلا داشته است.

انتشار گزارش فروش در بخش مسکن آمریکا در ماه مارس با کاهش ۳درصدی موجب افزایش تقاضا در بازار فلزات رنگی به ویژه طلا شد.

بهای نفت نیز با اندکی افزایش مواجه شده که بر بالا رفتن ارزش طلا بی‌تاثیر نبوده است. اوج گرفتن بهای طلا به بالاترین نرخ ۳هفته اخیر احتمالات جدیدی را در بازارهای مالی جهانی پدید خواهد آورد. اما پیش از هر چیز باید به رشد ارزش دلار به عنوان یک سد محکم در برابر رشد طلا فکر کرد. اگر چه اخبار گزارشات موقت و فصلی کماکان بر رکود اقتصادی آمریکا و توجه سرمایه‌گذاران به طلا در شرایط نامطلوب بازار سهام تاکید دارد. برابری یورو به دلار با ۰۲۷۸/۰ واحد افزایش به حد

۳۱۹۵ /۱ رسید.