گروه بازار پول- در پی انتشار خبر «مبلغ چک‌های بانکی ملی دو بار از حساب‌های جاری کم شد» که روز گذشته به نقل از خبرگزاری برنا در صفحه بانک و بیمه روزنامه دنیای‌اقتصاد به چاپ رسید، روابط‌عمومی بانک ملی با ارسال نامه‌ای به این خبرگزاری خبر یادشده را تکذیب کرد. خبرگزاری برنا با انتشار این نامه توضیحاتی را هم منتشر کرده است.

متن تکذیبیه بانک ملی و توضیح برنا به شرح زیر است.

احتراما، عطف به مطلب مندرج در آن رسانه محترم مورخ ۱۵/۲/۸۸، تحت عنوان «مبلغ چک‌های بانک ملی دو بار از حساب‌های جاری کم شد» توضیح ذیل ایفاد می‌گردد.

مزید امتنان خواهد بود دستور فرمایید جهت تنویر افکار عمومی، پاسخ مذکور در اسرع وقت و به نحو مقتضی در آن خبرگزاری وزین درج گردد.

«برخلاف مطلب مندرج هیچ‌گونه تغییری در مانده حساب‌های مشتریان بانک ملی ایران اتفاق نیفتاده و این بانک موضوع را قویا تکذیب می‌کند.»

توضیح خبرگزاری برنا

۱ - تکذیب خبر برنا در حالی صورت می‌گیرد که مدیرعامل بانک ملی در گفت‌وگو با بخش‌های خبری صدای جمهوری اسلامی با تایید این نقص فنی به وجود آمده در حساب‌های سیبا، از مشتریان عذرخواهی کرد!

۲ - طبق اسناد موجود از یکی از حساب‌های جاری و پرینت اینترنتی این حساب، سه فقره چک سیبایی که در تاریخ ۱۴/۲/۸۸ در یکی از شعب بانک ملی ایران نقد شده است، در حساب اینترنتی دو بار درج شده و دو بار نیز از موجودی حساب کسر شده است، هرچند پس از پیگیری برنا و اصلاح سیستم این مبلغ ظهر روز گذشته مجددا به موجودی صاحب حساب بازگشته است؛ اما بر اساس اسناد موجود مبلغ این چک‌ها دو بار از حساب جاری فرد کسر شده است و در نمایش موجودی حساب این افراد رقم کسر شده نشان داده می‌شد.

۳ - همان‌طور که در متن خبر آمده است، خبرنگار اقتصادی برنا طی تماس با یکی از مدیران شعب بانک ملی ایران (که‌اسناد آن نیز موجود است) نسبت به این نقص فنی غیرقابل توجیه کسب اطلاع کرده که مدیر مربوطه ضمن تایید خبر اعلام می‌کند که این مشکل سراسری است و ناشی از قطع شبکه سیبا در روز ۱۴/۲/۸۸ بوده است و بروز چنین نواقصی در طی ماه مسبوق به سابقه است!

برنا ضمن تقدیر از روابط عمومی بانک ملی به سبب سرعت عمل در تکذیب اخبار مربوط به نواقص شبکه الکترونیکی و شبکه سیبا آرزو می‌کند به همین میزان جدیت و همت برای اصلاح و ترمیم سیستم بانکداری الکترونیکی و برطرف نمودن نارضایتی بخش گسترده‌ای از کاربران شبکه شتاب و شبکه بانک اینترنتی نیز نزد مدیران محترم این بانک موجود باشد.