دنیای اقتصاد- سهامداران بانک خصوصی پاسارگاد روز پنج‌شنبه در یک مجمع عمومی فوق‌العاده به پیشنهاد افزایش ۲۳۰۰ میلیارد تومانی سرمایه اولیه این بانک رای مثبت دادند. این افزایش سرمایه که طی چهار سال باید تحقق یابد، با شرایط موجود بانک‌های کشور، بانک پاسارگاد را به بزرگ‌ترین بانک کشور از لحاظ سرمایه تبدیل خواهد کرد. در حال حاضر بانک ملی با بیش از دو هزار میلیارد تومان، بیشترین سرمایه اولیه را در بین بانک‌های کشور دارا است. با تصویب مجمع عمومی فوق‌العاده طی ۴ سال

سرمایه بانک پاسارگاد به ۳هزار میلیارد تومان افزایش می‌یابد

حمیدرضا اسلامی منوچهری

در آستانه ورود بانک‌های بزرگ دولتی به بورس، بانک‌های رقیب در بخش خصوصی برای عقب نماندن از قافله رقابت در عرصه بانکداری به تکاپو افتاده‌اند.

در تازه‌ترین تحولات بازار پول کشور، بانک خصوصی پاسارگاد در گامی بلند برای حفظ و توسعه سهم خود از بازار و حضور در بازار بین‌المللی، افزایش سرمایه ۲۳۰۰میلیارد تومانی این بانک طی برنامه‌ای ۴ ساله را در دستور کار قرار داده است. به این ترتیب با احتساب سرمایه‌ ۷۰۰میلیارد تومانی فعلی، سرمایه بانک پاسارگاد در سال ۱۳۹۲ به ۳هزار میلیارد تومان افزایش می‌یابد. روزپنج‌شنبه گذشته نزدیک به ۹۵درصد صاحبان سهام بانک پاسارگاد در محل پژوهشگاه نیرو گرد هم آمدند تا تصمیمات مهمی را در دو مجمع عمومی عادی سالانه و مجمع عمومی فوق‌العاده این بانک اتخاذ کنند؛ جلساتی که مذاکرات آن هفت ساعت به طول انجامید. از مهم‌ترین مصوبات مجمع عمومی عادی سالانه بانک پاسارگاد می‌توان به تقسیم سود هر سهم به میزان دویست و بیست ریال اشاره کرد که متعاقب آن در مجمع عمومی فوق‌العاده مبلغ یکصدریال آن برای افزایش سرمایه و یکصدو بیست ریال باقیمانده برای سهامداران در نظر گرفته شد. براساس پیشنهاد هیات مدیره EPS بانک پاسارگاد برای سال ۱۳۸۷ به ازای هر سهم ۳۳۵ریال تخصیص یافته بود.

سود سهام پیشنهادی (DPS) نیز ۲۰۰ریال در نظر گرفته شده بود که با نظر مجمع این مبلغ به ۲۲۰ریال افزایش یافت. همچنین دکتر مجید قاسمی، مدیرعامل بانک پاسارگاد، EPS (پیش‌بینی سود هر سهم) سال ۱۳۸۸ این بانک را ۳۴۵ریال اعلام کرد. نکته قابل توجه در تعیین پاداش هیات مدیره آن بود که برخی از سهامداران اصرار بر افزایش پاداش داشتند اما با خواهش دکتر قاسمی میزان پاداش هیات مدیره به مبلغ۸۴۰ میلیون تومان معادل ۳۶ صدم درصد سود به تصویب صاحبان سهام رسید که معادل پاداش سال ۱۳۸۶ بود.

افزایش سرمایه ۲۳۰۰میلیارد تومانی

اما مهم‌ترین تصمیم سهامداران این بانک به دستور جلسه مجمع عمومی فوق‌العاده در مورد افزایش سرمایه مربوط می‌شد.

مجمع فوق‌العاده بانک پاسارگاد که بلافاصله پس از مجمع عمومی عادی سالانه برگزار شد، به موضوع افزایش سرمایه‌ این بانک تا مبلغ ۳هزار میلیارد تومان طی پنج سال اختصاص داشت که با تصویب مجمع این مدت به چهارسال کاهش یافت. در گزارش توجیهی هیات مدیره بانک برای افزایش سرمایه مزبور آمده است: براساس بند (ج) سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی و در راستای واگذاری بانک‌های تجاری به بخش خصوصی و تعاونی، ضمن آن که تحول اقتصادی بزرگی در کشور در حال شکل‌گیری است و تغییر ساختار بازار پولی محسوب می‌شود، در عین حال شرایط رقابتی خاصی را پیش روی بانک‌های خصوصی قرار داده است. همچنین در بخش‌های دیگری از این گزارش آمده است: در فضای کنونی کشور که بانک‌های دولتی با سرمایه‌های ۲۳۵۰۰، ۱۶۳۰۰ و ۱۸۵۰۰میلیارد ریال در حال عرضه برای خصوصی شدن می‌باشند، برای رسیدن به سرمایه‌ بزرگ‌ترین بانک دولتی، بانک پاسارگاد باید افزایش سرمایه لازم را داشته باشد. هیات مدیره بانک پاسارگاد همچنین تاکید کرده است که امروزه برای حضور در عرصه رقابتی صنعت بانکداری بین‌المللی، پارامترهای متعددی برای تمایز و شناسایی بانک‌ها از یکدیگر مدنظر کارشناسان و فعالان اقتصادی قرار می‌گیرد که مهم‌ترین آن

Tierone capital یا همان سرمایه پایه است.

در عین حال این گزارش یادآور می‌شود: تاکنون سرمایه بزرگ‌ترین بانک ایرانی از ۶/۳میلیارد دلار فراتر نرفته است. در حالی که بانک اول فرانسه ۷۰میلیارد دلار، کانادا ۲۵میلیارد دلار، آلمان ۴۲میلیارد دلار، ایتالیا ۴۸میلیارد دلار، لبنان ۲میلیارد دلار و آمریکا ۹۰میلیارد دلار است. همچنین تعداد بانک‌ها نیز در کشورهای ذکر شده بسیار زیاد است، به طوری که به عنوان مثال کشورهای ژاپن و آلمان به ترتیب ۹۸ و ۸۳ بانک در فهرست یکهزار بانک برتر جهان دارند.

مهم‌ترین دلایل افزایش سرمایه

گزارش توجیهی هیات‌مدیره بانک پاسارگاد دلایل افزایش سرمایه این بانک را در ۸ مورد احصا کرده است.

۱ - افزایش توانایی و ظرفیت بانک در جذب منابع و افزایش سهم بازار بانک پاسارگاد از کل بازار

۲ - افزایش توانایی و ظرفیت بانک در اعطای تسهیلات و افزایش سهم بانک از کل اقتصاد کشور

۳ - افزایش توانایی و ظرفیت بانک در گسترش شبکه شعب و خریداری شعب جدید

۴ - افزایش توانایی و ظرفیت بانک در ایجاد و گسترش شرکت‌های تابعه و مشارکت

۵ - افزایش سودآوری و بازده بانک از طریق افزایش سهم بانک در ارائه خدمات بانکی

۶ - ایجاد بازده جهت سهامداران موجود از طریق سرمایه به روش صرف سهام

۷ - افزایش توانایی و ظرفیت بانک در توسعه فعالیت‌های ارزی بانک

۸ - کاهش ریسک عملیاتی بانک با توجه به افزایش سرمایه و نسبت کفایت سرمایه

همچنین در بخش دیگری از این گزارش توجیهی برای افزایش سرمایه آمده است: از دیگر ضوابط مترتب بر فعالیت بانک‌های تجاری، موضوع اعطای تسهیلات کلان به مشتریان عمده و بزرگ است که به موجب آن مجموع مانده تسهیلات اعطایی به یک مشتری حقیقی یا حقوقی در هر مقطع زمانی حداکثر به واحدهای تولیدی ۱۵درصد و به واحدهای غیرتولیدی ۱۰درصد سرمایه پایه بانک محدود گردیده است.

ضمنا مجموع تسهیلات و تعهدات هر ذی‌نفع واحد تا ۲۰درصد سرمایه پایه در حوزه اختیار بانک مرکزی است. جالب است که از نظر این دستورالعمل، مشتری مورد نظر شامل خود او و سایر واحدهایی که آن مشتری در آنها سهام غالب را دارد، تعریف شده است. از این منظر و با توجه به این که برخی از مشتریان و گیرندگان آتی تسهیلات بانک احتمالا به صورت شرکت‌های هلدینگ یا زنجیره‌ای خواهند بود، لذا این سقف سرمایه پایه موجود می‌تواند در صورت پایین بودن سرمایه پایه همکاری بانک با این‌گونه مشتریان یا شرکت‌های مجری پروژه‌های بزرگ را با اشکال مواجه نماید. تامین سرمایه قابل توجه می‌تواند در عین حال که این ضرایب را برای ذی‌نفع واحد در اعطای تسهیلات کاهش دهد، نگرانی از عدم جلب رضایت مشتریان بزرگ را هم برطرف کند.

روش پیشنهای برای افزایش سرمایه

هیات مدیره بانک پاسارگاد مطابق مواد ۱۶۰ و ۱۶۷ قانون تجارت افزایش سرمایه مورد نظر را به ترتیب زیر پیشنهاد کرد که با تغییراتی به تصویب مجمع عمومی فوق‌العاده سهامداران این بانک رسید.

مرحله اول: مبلغ افزایش سرمایه از محل مطالبات سهامداران یا آورده نقدی ۱۴۰۰میلیارد ریال، مرحله دوم: مبلغ افزایش سرمایه از محل صرف سهام ۱۶۸۰۰میلیارد ریال، مرحله سوم: مبلغ افزایش سرمایه از محل مطالبات سهامداران یا آورده نقدی ۴۸۰۰میلیارد ریال، جمع کل افزایش سرمایه مرحله فوق: ۲۳۰۰۰میلیاردریال

افزایش سرمایه از طریق صرف سهام

طبق پیشنهاد هیات مدیره بانک پاسارگاد، مهم‌ترین مرحله افزایش سرمایه فوق از طریق ارائه صرف سهام می‌باشد.

گزارش هیات مدیره این بانک خاطر نشان می‌کند: از آنجایی که پس از ۳ سال فعالیت و رشد و توسعه سریع، بانک دارای سرقفلی قابل ملاحظه‌ای گردیده و ارزش ذاتی هر سهم آن بسیار بیشتر از ارزش اسمی آن است، به منظور حفظ حقوق سهامداران قبلی با استفاده از انتشار سهام جدید با صرف سهام و ارائه صرف به سهامداران قبلی به عنوان سهام جایزه، علاوه بر تحقق افزایش سرمایه، بازدهی مورد انتظار سهامداران موجود نیز تحقق یابد. براساس گزارش‌ هیات مدیره بانک پاسارگاد، طبق برنامه‌ریزی صورت گرفته افزایش سرمایه یاد شده طی ۳ سال متوالی انجام خواهد پذیرفت اما با توجه به شرایط سیاسی و اقتصادی کشور، امکان تغییر در مراحل اجرایی آن وجود دارد و ممکن است توالی سال‌های افزایش سرمایه‌ با فاصله زمانی پنج ساله باشد، اما آنچه مسلم است در نهایت برنامه افزایش سرمایه اجرایی خواهد شد.

قیمت پایه سهم ۲۰۰۰ریال

طبق نظر هیات مدیره بانک پاسارگاد، مرحله اول افزایش سرمایه از محل مطالبات سهامداران و آورده نقدی به ازای هر سهم ۲۰۰۰ریال تعیین شده که پس از اعمال افزایش سرمایه فوق کل سرمایه بانک در پایان مرحله اول به مبلغ ۸۴۰۰میلیارد ریال بالغ خواهد شد.

در مرحله دوم، افزایش سرمایه به میزان ۲۰۰درصد در نظر گرفته شده است که از محل سلب استفاده از حق تقدم و فروش سهام به خریداران به بهای ۲۰۰۰ریال به ازای هر سهم انجام خواهد شد. در این مرحله یک سهم از محل سلب حق تقدم به خریدار و یک سهم به سهامدار قبلی از محل صرف سهام ایجاد شده تعلق خواهد گرفت. سلب حق تقدم به منظور ایجاد امکان فروش بلوکی سهم که موجب فروش به قیمت بالاتر خواهد بود و همچنین ایجاد سود بیشتر برای سهامداران است. خریداران حق تقدم سلب شده برحسب مذاکره و توافق از بین سهامداران موجود یا سایر اشخاص از طریق عرضه خواهند بود. در پایان این مرحله سرمایه بانک به مبلغ ۲۵۲۰۰میلیارد ریال افزایش خواهد یافت و در مرحله سوم از محل مطالبات و آورده سهامداران، افزایش سرمایه تا مبلغ ۳۰هزار میلیارد ریال تکمیل می‌شود.

هیات‌مدیره بانک پاسارگاد تاکید کرده است: قیمت ۲هزار ریال هر سهم در مرحله صرف سهام با توجه به خالص ارزش روز دارایی‌ها و برآورد قدرت سودآوری آتی و سرقفلی بانک در حال حاضر برآورد و محاسبه گردیده و در زمان اعمال افزایش سرمایه ممکن است قیمت مذکور متفاوت از قیمت اعلام‌شده (۲هزار ریال) محاسبه شود که در آن صورت قیمت روز سهام مذکور با توجه به مذاکرات و شرایط معامله با خریدار سهام محاسبه و اعمال خواهد شد و تفاوت آن با محاسبات افزایش سرمایه مرحله دوم فوق در مرحله سوم افزایش سرمایه تعدیل خواهد شد.

پیش‌بینی وضعیت مالی بانک پس از افزایش سرمایه

جداول پیش‌بینی ترازنامه بانک پاسارگاد طی پنج سال آینده با احتساب افزایش سرمایه مورد نظر حاکی است: جمع دارایی‌های این بانک طی پنج سال از مبلغ ۹۵.۰۲۵.۰۵۶میلیون ریال در تاریخ ۳۰/۱۲/۸۷ به ۵۸۵.۵۱۵.۰۲۸میلیون ریال در ۲۹/۱۲/۱۳۹۲ افزایش یابد. همچنین جمع حقوق صاحبان سهام این بانک از مبلغ ۱۰.۱۲۹.۹۲۶میلیون ریال در تاریخ ۳۰/۱۲/۸۷ به مبلغ ۷۵.۱۰۴.۲۷۵میلیون ریال در ۲۹/۱۲/۱۳۹۲ افزایش خواهد یافت. پیش‌بینی صورت سود و زیان این بانک طی پنج سال آینده نیز حاکی است؛ سود خالص بانک پاسارگاد از رقم ۲.۳۴۵.۳۵۹میلیون ریال در تاریخ ۳۰/۱۲/۸۷ به مبلغ ۱۶.۶۲۶.۴۵۹میلیون ریال افزایش خواهد یافت. به این ترتیب در سال ۱۳۹۲ بانک پاسارگاد با تعداد سهم ۳۰میلیارد، ۵۵۴ریال EPS، ا۴/۵۵ریال DPS (معادل ۱۰درصد سود خالص به عنوان سود نقدی) خواهد داشت.

سهم این بانک از بازار پول کشور نیز در سال ۱۳۹۲ به میزان ۷/۲۲درصد خواهد رسید و رتبه نخست در بین یکصد شرکت برتر ایران را به خود اختصاص خواهد داد. براساس رتبه‌بندی یکصد شرکت برتر در سال ۱۳۸۶ بانک پاسارگاد رتبه ۳۸ را کسب کرد.

هم‌اکنون رتبه ۵۳۶ در بین یک هزار بانک برتر جهان را دارد. بانک پاسارگاد عزم خود را جزم کرده تا در طول ۳سال آینده در میان ۵۰۰ شرکت برتر جهان قرار گیرد.

عملکرد بانک پاسارگاد در سال ۸۷

بخش قابل‌توجهی از هفت ساعت مذاکرات مجمع عمومی عادی و فوق‌العاده بانک پاسارگاد به چگونگی افزایش سرمایه و عملکرد این بانک اختصاص داشت. همچنین در این مجامع دکتر قاسمی به پرسش‌های سهامداران پاسخ‌های مفصلی می‌داد.

گزارش عملکرد بانک پاسارگاد در سال ۸۷ توسط علی‌اکبر امین تفرشی، عضو علی‌البدل هیات‌مدیره قرائت شد. اما دکتر مجید قاسمی، مدیرعامل بانک نیز در توضیحاتی به مقایسه عملکرد این بانک با بانک‌های دولتی و خصوصی کشور پرداخت. دکتر قاسمی گفت: سهم بازار بانک پاسارگاد از کل منابع موجود در شبکه بانکی کشور در سال ۱۳۸۵ معادل ۷/۱درصد و در سال ۱۳۸۶ معادل ۷/۲درصد بوده است.

همچنین پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد که این سهم در پایان سال ۸۷ معادل ۷/۴درصد خواهد بود.

ضمن اینکه سهم بازار بانک پاسارگاد از منابع موجود در شبکه بانک‌های خصوصی کشور در سال ۱۳۸۵ معادل ۳/۸درصد و در سال ۱۳۸۶ معادل ۸/۱۵درصد بوده است.

به گفته وی، یکی از معتبرترین نشریات بانکی دنیا به نام «بنکر» هر سال یک هزار بانک اول دنیا را فهرست می‌کند و یکی از بانک‌های هر کشور را براساس پارامترهای خاصی به عنوان برترین بانک انتخاب و معرفی می‌کند که بانک پاسارگاد در ایران در زمانی که تنها ۲ سال از فعالیتش گذشته بود، به عنوان یکی از بانک‌های برتر دنیا شناخته شد.

به گفته قاسمی، بانک پاسارگاد پس از ۳ سال فعالیت از آغاز تاسیس تاکنون توانسته است موفقیت‌های قابل توجهی را کسب کند که این بانک را از نظر کارآیی و بهره‌وری در زمره برترین بانک‌های جهانی قرار داده است. وی گفت: مجوز فعالیت‌های کامل ارزی بانک پاسارگاد در تاریخ ۲۳/۹/۱۳۸۵ صادر گردید و در چنین شرایطی، بانک پاسارگاد در سال ۱۳۸۷ بیش از ۵/۱میلیارد دلار گشایش اعتبار داشته در حالی که برخی از بانک‌های خصوصی دیگر پس از سه سال فعالیت تنها توانسته‌اند مجوز عملیات ارزی خود را دریافت کنند. وی درصد کفایت سرمایه این بانک در سال ۸۷ را ۸۷/۱۵درصد اعلام کرد و افزود: این درصد بالاترین درصد کفایت سرمایه در بین بانک‌های کشور اعم از دولتی و خصوصی است. قاسمی نسبت سپرده‌ها به کل دارایی‌های بانک پاسارگاد را در سال ۸۷ معادل ۸۵درصد، بازده کل دارایی‌ها را ۴۷/۲ و بازده سود خالص به سرمایه را ۵/۳۶درصد اعلام کرد. همچنین به گفته مدیرعامل بانک پاسارگاد، شاخص‌های بهره‌وری در این بانک نشان می‌دهد که درآمد سرانه در سال ۸۷ معادل ۵۴۶/۶میلیون ریال، نسبت سپرده‌ها به سرمایه انسانی معادل ۳۴.۹۳۱میلیون ریال و نسبت تسهیلات اعطایی به سرمایه انسانی معادل ۲۷.۶۸۸میلیون ریال بوده است.

گزارش عملکرد بانک پاسارگاد در سال ۸۷ نیز حاکی است: جمع کل سپرده‌های این بانک در سال ۱۳۸۶ مبلغ ۴۷.۷۵۵میلیارد ریال بوده است که با افزایش ۶۹درصدی به مبلغ ۸۰.۷۶۱میلیارد ریال در پایان سال ۱۳۸۷ رسیده است. در نیمه اردیبهشت‌ماه امسال این رقم به ۹۱هزار و ۴۰۰میلیارد ریال افزایش یافته است. جمع کل تسهیلات این بانک نیز در سال ۱۳۸۶ مبلغ ۳۹.۷۶۸میلیارد ریال بوده که با افزایش ۶۱درصدی به مبلغ ۶۴.۰۱۶میلیارد ریال در پایان سال ۱۳۸۷ رسیده است. جمع کل درآمدهای این بانک هم در سال ۱۳۸۶ مبلغ ۶.۷۲۰میلیارد ریال بوده که با افزایش ۹۳درصدی به مبلغ ۱۲.۹۶۳میلیارد ریال در پایان سال ۱۳۸۷ رسیده است. سود قبل از کسر مالیات بانک پاسارگاد در سال ۱۳۸۶ معادل ۱.۶۸۰میلیارد ریال بوده که با ۴۶درصد رشد در پایان سال ۱۳۸۷ به رقم ۲.۴۴۶میلیارد ریال افزایش یافته است. در پایان سال ۱۳۸۷ تعداد شعب بانک پاسارگاد به ۲۰۲ شعبه رسید و هم‌اکنون این بانک ۲۰۵ شعبه در سراسر کشور دارد. اینترنت بانک، اس‌ام‌اس بانک، تلفن‌بانک، ایمیل بانک، کارت بانک و موبایل بانک از جمله خدمات بانکداری الکترونیک بانک پاسارگاد محسوب می‌شود.