اولین بانک خصوصی قرض‌الحسنه پذیره‌نویسی می‌کند

لیلا اکبرپور

بانک مرکزی مجوز واریز سرمایه اولین بانک قرض‌الحسنه خصوصی با نام رسالت را در تاریخ ۲۷ اردیبهشت امسال صادر کرد. رییس کل بانک مرکزی در گفت‌وگو با دنیای اقتصاد در این خصوص گفت: تاسیس بانک قرض‌الحسنه رسالت از مصوبات هیات دولت در سفر استانی به کرمان بود، اما مجوز بانک مرکزی برای تاسیس بانک دارای شرایط و ضوابط خاصی است که باید اجرا شود.

بهمنی با اشاره به اینکه یکی از شرایط تاسیس بانک قرض‌الحسنه خصوصی رسالت، پرداخت سرمایه اولیه بود، گفت: بانک مرکزی مجوز پرداخت سرمایه اولیه ۵۰میلیارد تومانی را صادر کرد و هیات موسس درصدد پرداخت آن هستند.

یادآور می‌شود، سرمایه اولین بانک خصوصی قرض‌الحسنه رسالت معادل ۵۰میلیارد تومان است که ۷۰درصد آن نقدی و ۳۰درصد آن به صورت غیرنقدی است. همچنین ۳۰درصد آن توسط هیات موسس به حساب بانک مرکزی واریز و پس از آن مجوز پذیره‌نویسی توسط این نهاد نظارتی صادر می‌شود.

رییس کل بانک مرکزی در گفت‌و‌گو با دنیای‌اقتصاد حمایت از بخش خصوصی برای تاسیس بانک قرض‌الحسنه را هدف سال جاری بانک مرکزی عنوان کرد و گفت: سیاست بانک مرکزی انتقال تدریجی فعالیت‌های قرض‌الحسنه به بانک، موسسات و صندوق‌های قرض‌الحسنه غیردولتی است.

بهمنی افزود: درصدد ساماندهی حساب‌های قرض‌الحسنه بانکی هستیم و راهکارهای ساماندهی آن در بسته سیاستی - نظارتی بانک مرکزی دیده شده است.

او ادامه داد: قرعه‌کشی جوایز حساب‌های قرض‌الحسنه در یک یا دو مرحله به صورت همزمان راهکاری برای حفظ منابع قرض‌الحسنه در بانک‌ها و جلوگیری از گردش مداوم آن پس از برگزاری قرعه‌کشی‌ها بود. بهمنی با بیان اینکه جوایز قرعه‌کشی حساب‌های قرض‌الحسنه باید کالاهای ایرانی باشد، اظهار داشت: ضمن آن که رقم جوایز باید متناسب با منابع جذب‌شده باشد.

گفته‌های رییس کل بانک مرکزی حکایت از فعال شدن بخش خصوصی در خدمات قرض‌الحسنه در قالب بانک قرض‌الحسنه دارد.

موسسه قرض‌الحسنه رسالت از سال ۷۶ فعالیت خود را در استان کرمان آغاز کرد و امروز دارای ۲۶ شعبه فعال است.

موسسه قرض‌الحسنه رسالت که توانسته مجوز پرداخت سرمایه تاسیس بانک قرض‌الحسنه رسالت را از بانک مرکزی دریافت کند، دارای ۲۲۴هزار و ۹۳۱ سپرده‌گذار و ۷هزار میلیارد ریال گردش اعطای تسهیلات تا سقف ۱۰میلیون تومان است.