در ۲۸ اردیبهشت ماه سهام بانک تجارت به عنوان چهارصد و چهل و نهمین شرکت در فهرست نرخ‌های تابلوی اصلی بازار اول و در نماد «وتجارت» عرضه شد و در هفت دقیقه‌ ۶۲۵‌میلیون و۶۲۳‌هزار سهم از سهام بانک (معادل ۶ درصد) که پنج درصد آن با قیمت هر سهم ۱۲۰‌تومان و یک درصد آن با قیمت هر سهم ۱۲۳‌تومان به فروش رسید که ورود این بانک به پروسه خصوصی‌سازی کشور به عنوان دومین بانک دولتی در بورس بازتاب‌های مختلفی در رسانه‌های خارجی داشته است. به گزارش ایسنا، در همین زمینه شبکه خبری بی‌بی‌سی در گزارشی در خصوص خصوصی شدن بانک تجارت نوشت با آنکه سهام بانک تجارت با استقبال مواجه بوده است؛ اما نگرانی‌هایی هم وجود دارد.

در این گزارش آمده است که بانک‌های دولتی با حجم زیادی از مطالبات معوق روبه‌رو هستند و وام گیرندگان پول‌هایشان را پس نمی‌دهند.

این شبکه خبری به گزارش بانک مرکزی ایران اشاره کرده و می‌نویسد، بانک‌ها ۳۳‌هزار‌میلیارد‌تومان (۳۳‌میلیارد دلار) مطالبات معوق دارند که بخشی از آن نیز مربوط به بانک تجارت است.

علاوه بر این، مشکلی که پیش روی بانک‌های دولتی وجود دارد این است که بانک‌ها ناچارند با دستور دولت بخشی از وام‌های خود را به بخش‌های خاص (تسهیلات تکلیفی) اختصاص بدهند. این وضعیت برای بانک به عنوان یک بنگاه اقتصادی که بخشی از سهام آن به بخش خصوصی واگذار شده است، قابل پذیرش نیست.

در اسفند ماه سال گذشته نیز بخشی از سهام بانک ملت به عنوان اولین بانک دولتی ایران در بورس عرضه شد و عمده سهام آن به وسیله شرکت‌های بزرگ سرمایه‌گذاری خریداری شد که تحت مدیریت دولت قرار دارند.

سهام بانک تجارت در شرایطی در بورس تهران عرضه شده است که در دو ماه گذشته شاخص بورس به طرز چشمگیری رشد داشته است و بخش عمده‌ای از سقوط شاخص‌های در ماه‌های پایانی سال را جبران کرده است.

گزارش‌ها نشان می‌دهد که نیمی از رشد یک‌هزار واحدی بورس تهران مربوط به شرکت مخابرات ایران بوده که بزرگترین شرکت حاضر در بورس است و حدود یک هفتم ارزش بورس را در اختیار دارد.

برخی تحلیل‌گران بازار سرمایه این رشد را طبیعی نمی‌دانند و معتقدند عواملی نظیر در پیش بودن فصل مجامع شرکت‌های بورسی باعث تقاضا برای خرید سهام شرکت‌هایی شده که سود توزیع می‌کنند.

مساله دیگری که باعث شده تا بازار بورس با استقبال روبه‌رو شود، نبود گزینه‌هایی غیر از بورس برای سرمایه‌گذاری است. رکود در بازار مسکن باعث شده تا برخی سرمایه‌ها به سمت بورس هدایت شوند.

عامل دیگری که به رونق بازار کمک کرده است، عرضه شرکت‌ها و سازمان‌های دولتی نظیر بانک تجارت است که سرمایه‌گذاران را به تکاپو واداشته تا بخشی از سهام این شرکت‌های بزرگ را خریداری کنند. این گروه منافع کوتاه مدت را به منافع بلند مدت ترجیح داده‌اند.

در چنین شرایطی تحلیل‌گران بازار سرمایه می‌گویند که با توجه به در پیش بودن انتخابات ریاست جمهوری و وضعیت اقتصادی، دورنمای روشنی وجود ندارد و احتمال برگشت شاخص‌ها دور از انتظار نیست.