گروه بازار پول- بهای طلا در بازارهای جهانی به دلیل کاهش ارزش دلار و افزایش بهای نفت افزایش یافت.

روز گذشته ساعت ۱۵ به وقت تهران نرخ هر اونس طلا با ۸دلار افزایش به مرز ۹۲۸دلار رسید. بهای طلا در بازار داخلی کماکان تاثیری از قیمت‌های جهانی نمی‌پذیرد.

نرخ ارز در بازار نیز با کاهش دو تومانی نرخ فروش یورو و ارزان شدن یک تومانی دلار آمریکا دنبال شد، در حالی که پوند انگلیس ۱۰ تومان گران شد.

شورای جهانی طلا نیز خبر از افزایش ۳۸درصدی خرید طلا در سه ماه اول سال ۲۰۰۹ میلادی داده است. افزایش تقاضا برای سرمایه‌گذاری و مصرف در ساخت جواهرآلات از جمله دلایل افزایش خرید طلا عنوان شده است.

مجموع تقاضا برای طلا در سه ماه اول سال جاری به حد ۵/۱۰۱۵ تن شمش طلا بوده است. این میزان در سال گذشته ۹/۷۳۳ تن بوده است.

خریدهای سرمایه‌گذاری طلا با یک رشد سه برابری تقریبا به ۹/۵۹۵تن افزایش داشت در حالی که تقاضا برای ساخت جواهرآلات با افت ۲۴درصدی ۴/۳۳۹تن رو‌به‌رو بوده است.در ۲۰ فوریه سال ۲۰۰۹ قیمت اونس طلا به ۲۹/۱۰۰۶دلار رسید که دلیل اصلی آن تزریق میلیاردها دلار به اقتصاد توسط دولت‌های جهان برای مقابله با بحران مالی اخیر بوده است. در هندوستان که بزرگترین خریدار طلا برای ساخت جواهرآلات به شمار می‌آید، سال گذشته تقاضا برای جواهرآلات به کمترین حد ۲۰ سال گذشته رسیده بود. در این کشور خریدهای اندک طلا برای سرمایه‌گذاری نیز برای اولین بار روند منفی را طی کرده است.

از سویی خریدهای سرمایه‌گذاری در جهان برای سکه، شمش طلا و اوراق صندوق‌های سرمایه‌گذاری طلا از سال ۲۰۰۴ به بالاترین میزان خود رسید.

افت خرید طلا برای ساخت جواهرآلات در جهان در حالی اتفاق افتاده که طی ۳۰ سال گذشته خرید طلا برای ساخت جواهرآلات دوسوم تقاضای خرید طلا را تشکیل داده است.

تقاضا برای ضرب سکه‌های طلا در آلمان در سه ماه اول سال ۲۰۰۹ نزدیک به ۵۹ تن بوده است.