بانک‌ها در پرداخت تسهیلات به مرز رسیده‌اند

نشست بررسی وضعیت اقتصادی کشور در دو محور بازار سرمایه و نظام بانکی با حضور رییس ‌سازمان بورس و مدیرعامل بانک ملت در دانشکده مدیریت دانشگاه تهران برگزار شد.

به گزارش ایسنا، علی دیوان دری، ‌مدیرعامل بانک ملت و عضو هیات علمی دانشکده مدیریت دانشگاه تهران، در این نشست که از سوی بسیج دانشجویی دانشکده مدیریت دانشگاه تهران برگزار شد به بررسی نقش سیستم بانکی در توسعه اقتصادی و اجتماعی پرداخت و با بیان اینکه افزایش توان رقابتی به عنوان شاخص توسعه اقتصادی مورد توجه قرار می‌گیرد، اظهار کرد: بر مبنای ارزش اسمی در حال حاضر توسعه‌ ناخالص داخلی ۳۸۵‌میلیارد دلار و با نرخ PPP هفتصد و نود و یک‌میلیارد دلار است که در هر دو دسته در ردیف‌های سوم و چهارم جهانی قرار گرفته‌ایم.

وی با بیان اینکه سرانه‌ تولید ناخالص داخلی یکی از معیارهای ارزیابی وضعیت توسعه اقتصادی و رفاه ملی است، خاطرنشان کرد: سرانه تولید ناخالص داخلی کشور ۳۵۰۰ تا ۶۰۰۰‌هزار دلار است و ایران با این میزان سرانه در پله‌ چهارم جهانی ایستاده است. دیوان دری با اشاره به اینکه طبق آمار ۲۰۰۸ بانک جهانی، ایران از نظر نرخ بیکاری در رده سوم جهان قرار دارد، اضافه کرد: طبق آمار سال ۲۰۰۸ نرخ تورم در کشور ۲۵‌درصد است که از این نظر وضعیت مطلوبی نداریم، ولی از نظر امید به زندگی وضعیت مناسبی در کشور پیش آمده و امید به زندگی در کشور طبق آمارهای جهانی ۷۰ تا ۷۲ سال شده که در حد متعادل است که این امر با افزایش شاخص‌های توسعه انسانی و رفاه بهبود می‌یابد.

مدیرعامل بانک ملت، جایگاه سیستم بانکی در اقتصاد را مورد توجه قرار داد و با بیان این سوال که صنعت بانکداری چه میزان می‌تواند به توسعه‌ اقتصادی کمک کند، گفت: برای داشتن بخش واقعی فعال باید بخش مالی قوی در کنار آن وجود داشته باشد که بخش مالی به بازار سرمایه و بازار پول تقسیم شده و این دو بازار مکمل یکدیگر هستند تا بتوانند از بخش واقعی حمایت‌های لازم را انجام دهند.

وی با بیان اینکه در کشورهای توسعه‌یافته و توسعه نیافته وابستگی به بازار پول و سرمایه مشاهده می‌شود، خاطرنشان کرد: در کشورهایی که مبتنی بر بازار پول هستند، بانک‌ها نقش تامین سرمایه را بر عهده دارند، ولی در کشورهایی که بر مبنای بازار سرمایه است از طریق پذیره نویسی و فروش سهام تامین مالی صورت می‌گیرد.

وی به نسبت ارزش جاری بازار به GDP اشاره کرد و گفت: ارزش بازار به کل GDP نشان می‌دهد که از سال ۷۰ این نسبت با ارزش زیر ۱۰‌درصد شروع شده و در حال حاضر که بازار سرمایه نسبتا فعال شده به حدود ۲۰‌درصد رسیده است که در زمان رونق بازار تا مرز ۳۰‌درصد نیز پیش رفته است و این امر نشان می‌دهد که بازار سرمایه نقش اصلی تامین سرمایه را بر عهده نداشته و بیشترین فشار بر عهده نظام بانکی بوده است.

وی ادامه داد: همچنین نسبت تسهیلات سیستم بانکی نسبت به GDPنشان می‌دهد که بازار پول که در سال ۷۰ ، ۴۰‌درصد تامین مالی را انجام می‌دهد در حال حاضر ۶۵‌درصد تامین مالی کشور را انجام می‌دهد. دیوان دری گفت: بررسی سهم سیستم بانکی از نقدینگی نشان می‌دهد که در سال ۷۰، ۸۴‌درصد نقدینگی در دست مردم از طریق نظام بانکی تولید می‌شد و ۱۵‌درصد مابقی از طریق تولید اسکناس توسط بانک مرکزی صورت می‌گرفت که این میزان در سال ۸۶ به حدود ۹۴‌درصد رسیده است که وظیفه بانک مرکزی برای پول کمتر شده و این امر نشان می‌دهد که نظام بانکی از طریق خلق پول نقش کمتری ایفا می‌کند.

عضو هیات علمی دانشکده مدیریت دانشگاه تهران در ادامه تصریح کرد: نظام بانکی در سال ۷۷ ، ۶۰‌درصد سپرده‌ها را به صورت تسهیلات ارائه کرده است که در حال حاضر این میزان به ۸۵‌درصد رسیده و اکنون در مرز مجاز مصرف تسهیلات قرار داریم.

وی ارتباط سیستم بانکی و توسعه اقتصادی کشور را در تامین مالی، تسهیل مبادلات، حفظ محیط زیست، ایجاد اشتغال، انتقال تکنولوژی، افزایش بهره‌وری، کمک به رشد اقتصادی و توسعه‌ مزیت‌های رقابتی دانست. وی همچنین یکی از فاکتورهای مهم نظام بانکی و رشد اقتصادی را در تجهیز منابع کوچک، تنوع و گسترش ابزارهای مالی ذکر کرد.