فاطمه بهادری - بانک مرکزی در تازه‌ترین اطلاعیه خود اسامی ۱۸ شرکت لیزینگی را که از این بانک مجوز فعالیت دریافت کرده‌اند، منتشر کرد. در میان شرکت‌های فوق سه شرکت لیزینگی رازی، ایران و شرق و زاگرس‌خودرو که مجوز فعالیت یک‌ساله‌اش به اتمام رسیده، در حال تمدید مجوز خود هستند. شرکت‌های رازی و ایران و شرق به ترتیب در تاریخ‌های ۳۰ دی‌ماه و اول بهمن‌ماه سال ۸۶ به عنوان اولین شرکت‌های لیزینگی دارای مجوز بانک مرکزی مجوز دریافت کردند و لیزینگ زاگرس‌خودرو در تاریخ سوم اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۸۷ مجوز فعالیت یک‌ساله دریافت کرده است.

شرکت‌های لیزینگ گلدیران، ماشین‌آلات سنگین ایرانیان، آریادانا، شید، سپهر پارس و صنعت‌و‌معدن نیز از دیگر شرکت‌های لیزینگ دارای مجوز فعالیت از بانک مرکزی هستند که مجوز فعالیتشان را در آذرماه سال گذشته اخذ کرده‌اند.

در دی‌ماه سال ۸۷ نیز سه شرکت لیزینگ ایرانیان،‌ غدیر خودرو و پارسیان مجوز فعالیت خود را دریافت کرده‌اند. شرکت بهمن لیزینگ، لیزینگ ماشین‌آلات و تجهیزات پاسارگاد، ایران، رایان‌سایپا و سرمایه‌گذاری بانک ملی نیز جزو ۱۸ شرکت دارای مجوز فعالیت هستند. لیزینگ آتیه الوند به عنوان آخرین شرکت لیزینگی در تاریخ ۲۸ اردیبهشت‌ماه سال جاری از بانک مرکزی مجوز دریافت کرده‌اند.بنابراین از سال ۱۳۸۳ که قانون تنظیم بازار غیرمتشکل پولی، بانک مرکزی را به عنوان ناظر بر فعالیت‌های شرکت‌های لیزینگ معرفی کرد، تاکنون ۱۸ شرکت مجوز فعالیت دریافت کرده‌اند. این در حالی است که براساس آخرین آمار ارائه شده از سوی بانک مرکزی، بیش از ۵۰۰ شرکت لیزینگی در کشور وجود دارد که گفته می‌شود تعدادی از این شرکت‌ها دیگر فعالیت نمی‌کنند.

صنعت لیزینگ، صنعتی ضدتورمی است که در صورت نظارت بر آن، می‌تواند بر تامین نیازهای کالایی جامعه، رونق تولید و کنترل تورم موثر باشد.

به گفته علی زارعی، دبیرکل کانون شرکت‌های لیزینگ ایران، در سال‌های گذشته (سال‌های ۸۷-۸۵) حجم عملیات لیزینگ کشور بین ۳۰ تا ۴۰درصد کاهش داشته و علت اصلی کم‌کاری این شرکت‌ها، مشکل تامین منابع مالی است، زیرا انجام عملیات لیزینگ با نرخ سود ۱۷درصد امکان‌پذیر نیست.