خوشبینی به اقتصاد آمریکا و نرخ معلق طلا

گروه بازار پول_ قیمت طلا همچنان در پایین‌ترین سطح خود در یک ماهه گذشته نوسان دارد.

طی ۳۰ روز گذشته قیمت طلا در بازارهای جهانی در بالاترین سطح از ۱۶۹۰ دلار هم بالاتر رفته و در پایین‌ترین سطح تا ۱۶۴۵ دلار هم افت داشته است. قیمت طلا در روز گذشته به محدوده ۱۶۶۲ دلار رسید. در بازارهای داخلی؛ اما قیمت سکه و طلا به شدت تحت تاثیر قیمت ارز است. قیمت‌ها در بازار روز دوشنبه به شدت افزایشی بود. تقاضا برای خرید ارز و سکه همچنان هیجانی وفاقد ارزیابی‌های منطقی است. به گفته برخی از صرافان، تقاضا برای خرید اسکناس از ۴۰۰ تا ۴۰ هزار دلار در بازار وجود داشت. این شرایط البته فضای روانی بازار را به سمت افزایش انتظارات تورمی پیش می‌برد.

برخی خبرها در فضای بازار نیز بر آتش تقاضای کاذب می‌دمد. از آن جمله خبر اختصاص نیافتن ارز مرجع به واردات برنج بود. این مورد که البته در روز یکشنبه از سوی سخنگوی مرکز مبادلات رد شده بود، همچنان مورد گلایه برخی وارد‌کنندگان بود. علاوه براین سخن برخی فشارهای منطقه ای نیز موجب افزایش تقاضا برای خرید ارز و سکه شده بود.

نرخ دلار در بازار آزاد البته همانند روز شنبه باقی ماند. با این حال برخی، تحلیل‌های متفاوتی از آینده قیمت ارز در بازار دارند که به نظر شتاب زده است.

طلا همچنان در انتظار بهبود اقتصاد آمریکا

در بازارهای مالی جهان روند اعمال محرک‌های اقتصادی در آمریکا مساله اصلی تعیین قیمت طلا به شمار می‌رود.بر اساس یک تحقیق در دور آخر خرید اوراق قرضه توسط بانک فدرال رزرو آمریکا تا قبل از سال ۲۰۱۴ باید ۱۴/۱ تریلیون دلار اوراق خریداری شود.

به گفته کارشناسان در برنامه های فعلی این بانک باید ماهانه ۴۰ میلیارد دلار اوراق قرضه رهنی و ۴۵ میلیارد دلار اوراق قرضه خزانه داری خریداری شود. این اتفاق حتی با وجود هشدار مقامات رسمی برای بر هم خوردن توازن ترازنامه فدرال رزرو و خراب کردن تلاش‌های صورت گرفته در راستای سیاست‌های پولی ظاهرا اجتناب‌ناپذیر است. کمیته بازار باز فدرال رزرو بیانیه های خود را در مورد منافع و زیان‌های احتمالی برنامه محرک‌های اقتصادی به صورت ارزیابی نوسان ریسک و تورم در یک جلسه دو روزه مورد بازنگری قرار خواهد داد.

در ۲۵ ژانویه برنانکه رییس فدرال رزرو گفته بود که سیاست‌های اقتصادی این بانک تا به ثبات رسیدن بازار اشتغال ادامه خواهد داد. مقامات فدرال رزرو آمریکا نسبت به بهبود شرایط اقتصادی در این کشور خوشبین تر از کارشناسان بخش خصوصی هستند.

در حالی که کارشناسان بخش خصوصی نرخ رشد اقتصادی برای آمریکا را دو درصد پیش‌بینی کرده‌اند، اعضای کمیته بازار باز فدرال رزرو چشم انداز نرخ رشد اقتصادی را افزایشی و از ۳/۲ درصد به ۳ درصد پیش‌بینی کرده‌اند.

در این راستا البته برخی کارشناسان گفته‌اند که در صورتی که مالیات‌های فدرال افزایش یابد و اقتصاد جهانی نیز بیش از این تضعیف شود، اقتصاد آمریکا نیز ظرفیت تولید نرخ رشد اقتصادی بالاتر از دو درصد را نخواهد داشت. با این حال احتمال افزایش اشتغال و افت نرخ بیکاری از سطح ۸/۷ درصد فعلی با اعمال محرک‌های اقتصادی امکان‌پذیر خواهد بود.

در این راستا بازارهای جهانی طلا با افت قیمت طلا به پایین‌ترین سطح یک ماهه خود شاهد بروز نشانه‌هایی از بهبود اقتصاد جهانی برای کاهش تقاضای خرید طلا به عنوان سرمایه‌گذاری‌های امن در مقابل ریسک سایر بازارها هستند.

نگهداری طلا با بهبود بازارهای مالی و سهام در دنیا به صرفه نیست و امکان افت بیشتر قیمت آن نیز وجود دارد.

بااین حال بانک‌های مرکزی کره جنوبی، برزیل و روسیه در ۹ ماه اول سال گذشته میلادی ۳۷۴ تن طلا خریده‌اند. طبق برآورد شورای جهانی طلا احتمال افزایش این میزان تا پایان سال ۲۰۱۲ حدود ۴۵۰ تا ۵۰۰ تن اعلام شده است.

بانک‌های مرکزی جهان سال ۲۰۱۱ تقریبا ۴۵۶ تن طلا خریده بودند.

در عین حال بحران بدهی ها در اروپا همچنان ادامه دارد.از هم پاشیدگی یورو آن چیزی است که هنوز برخی انتظار آن را می‌کشند. تداوم بحران‌های مالی از یونان تا اسپانیا ادامه دارد و رییس بانک مرکزی این قاره نیز به تازگی اعلام کرده که شرایط ممکن است از این بدتر هم بشود. افت ارزش یورو در مقابل دلار آمریکا قیمت طلا را با کاهش مواجه خواهد کرد.

قیمت‌های داخلی

بهای طلا البته از اول هفته عمدتا در محدوده همان ۱۶۶۰ دلار نوسان داشته است. با این حال قیمت‌های داخلی طبق رسم بازار، بیشترین تاثیر را از دلار می‌گیرند.

قیمت سکه در بازار داخلی روز دوشنبه در حالی به یک میلیون و ۴۷۵ هزار تومان هم رسیده بود که تا غروب ۱۰ هزار تومان از این سطح پایین‌تر آمد. نیم سکه تا ۷۳۰ هزار تومان افت کرد و ربع سکه نیز به ۴۳۸ هزار تومان رسید.

در بازار طلا قیمت هر گرم طلای ۱۸ عیار بدون اجرت ساخت در سایت اتحادیه طلا و جواهر ۱۴۲ هزار تومان اعلام شد.

در مرکز مبادلات

قیمت هر دلار آمریکا در این مرکز بدون تغییر ماند و ۲۴ هزار و ۵۵۱ ریال تعیین شد. در این بازار، اما قیمت یورو با ۱۷ ریال کاهش به نرخ ۳۳ هزار و ۳۲ ریال رسید. پوند انگلیس نیز در مرکز مبادلات ۳۸ هزار و ۶۸۴ ریال تعیین شد که ۱۱۴ ریال کاهش ثبت کرده است. همچنین فرانک سوئیس نیز با ۵۰ ریال کاهش به نرخ ۲۶ هزار و ۴۵۲ ریال رسید.

قیمت سایر ارزها در این مرکز تغییر نداشت. بنابراین گزارش، درهم امارات ۶ هزار و ۶۸۴ ریال، لیر ترکیه ۱۳ هزار و ۸۹۰ ریال، روبل روسیه ۸۱۷ ریال، روپیه هند ۴۵۶ ریال، یوآن چین ۳۹۴۵ ریال، صد ین ژاپن ۲۷ هزار ریال، هزار وون کره جنوبی ۲۳ هزار ریال، کرون سوئد ۳ هزار و ۷۹۸ ریال و ریال قطر ۶ هزار و ۷۴۴ ریال اعلام شدند.