معوقات بانکی بزرگ‌ترین اشکال بازار پول

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با انتقاد از عملکرد بانک‌ها در قبال بدهکاران بزرگ بانکی، گفت: بانک‌ها تمایل دارند این معوقات بانکی تسویه نشود و در عوض جریمه‌ها و دیرکردهای چند برابری از بدهکاران اخذ کنند؛ اگر بانک‌ها شاکی باشند قوه قضائیه قاطعانه برخورد می‌کند. سیدناصر موسوی لارگانی در گفت‌وگو با خانه ملت یکی از مهم‌ترین مشکلات نظام بانکی کشور را معوقات بانکی برشمرد و گفت: طبق آخرین آمار‌ حدود ۶۰ هزار میلیارد تومان بدهی معوقه مشتریان به بانک‌ها بوده که این رقم بسیار زیاد است. نماینده مردم فلاورجان در مجلس شورای اسلامی افزود: با وجود جریمه‌ها و دیرکردها، بانک‌ها از معوق شدن بدهی‌ها نگرانی چندانی ندارند و جریمه‌ها و دیرکردها بعضا دو تا چند برابر می‌شود؛ معوقاتی که طبق اعلام بسیاری از مراجع خلاف شرع است. وی با بیان اینکه مقصر اصلی در معوقات بانکی خود بانک‌ها هستند، ادامه داد: چنانچه بانک‌ها پرونده متخلفان را به قوه قضائیه ارجاع دهند، برخورد قاطع با آنها صورت می‌گیرد و نمونه عینی آن در جامعه نیز نمود دارد.

این نماینده مردم در مجلس نهم با اشاره به رانت برخی از بدهکاران بزرگ بانکی، تصریح کرد: وقتی برخی از این افراد بازداشت و در مدت کوتاهی آزاد و مجددا‍ به همان فعالیت اقتصادی خود می‌پردازند، این ناشی از رضایت شاکی یا همان بانک بوده؛ چراکه اگر قوه قضائیه حکمی صادر کند تنها راهی که حکم قاضی را لغو می‌کند دادگاه تجدید نظر و اعمال نظر رییس قوه قضائیه است.

موسوی لارگانی افزود: البته در این شرایط هم حکم قاضی نقض نمی‌شود بلکه مورد قضایی در دادگاهی دیگر بررسی می‌شود؛ لذا فقط رضایت شاکی موجب آزادی برخی از بدهکاران بزرگ بانکی می‌شود.

وی با انتقاد از اینکه تسهیلات و وام‌های اخذ شده در جهتی که این وام‌ها اعطا شده هزینه نشده است، گفت:‌ اگر این پول‌ها طبق قوانین مجلس در برنامه‌های پنج‌ساله توسعه و بودجه‌های سنواتی هزینه شده باشد، بدهکاران بانکی می‌توانند مبلغ بدهی خود را به صورت اقساط پنج‌ساله به بانک‌ها بازگردانند، اما اکثر کسانی که بدهی معوق دارند کسانی هستند که وام‌ها و تسهیلات را در راه دیگری هزینه کرده‌اند. عضو کمیسیون اقتصادی مجلس تاکید کرد: برای تسویه بدهی معوق بانک‌ها نیاز به عزم جدی در بانک‌های سراسر کشور است و نباید اجازه داد این پول‌ها در بازارهای سرگردان مانند بازار ارز و سکه نوسانات شدید ایجاد کند.