گروه بازار پول - نماینده مردم کرمانشاه در مجلس ضمن تشریح جزئیات قاچاق بیش از ۵۰ کیلوگرم طلا از مرزهای غربی کشور، از مسوولان خواست که نسبت به این موضوع توجه ویژه‌ای داشته باشند. سیدسعید حیدری طیب در گفت‌وگو با مهر در خصوص خروج غیرقانونی طلا از کشور، اظهار کرد: براساس گزارش‌هایی که اخیرا به دستمان رسیده است از دو هفته گذشته تاکنون در پی کاهش ارزش پول ملی عده‌ای از سودجویان اقدام به خرید و جمع‌آوری طلای شکسته از زرگری‌های سراسر کشور کرده‌اند.

به گفته وی، طی این مدت بیش از ۵۰ کیلوگرم طلا از طریق مرزهای غربی به کشورهای همسایه قاچاق شده است. این عضو کمیسیون انرژی مجلس با تاکید بر اینکه باید نظارت مسوولان ذی‌ربط در بخش‌های مختلف دستگاه‌های امنیتی، اطلاعاتی و اجرایی کشور روی این موضوع بیشتر شود، گفت: وزرای اطلاعات و کشور باید نسبت به این موضوع توجه بیشتری کنند تا سرمایه‌های ملت به کشورهای همسایه قاچاق نشود.

علی فخرموحدی مدیر عامل صندوق توسعه و صادرات طلا و جواهر نیز در این باره گفت:متاسفانه اخیرا در بحث صادرات طلا و جواهر شاهد این هستیم که گروهی با عنوان صادرات، دست به اقداماتی غیر قانونی زدند و این خود مشکلی عمده بر سر راه پیشرفت این صنعت است.

فخر موحدی در گفت‌وگو با سایت طلا گفت: طلا و جواهر در ایران باید به مثابه دیگر صنایع از قوانین و ضوابط خاصی برخوردار باشد؛ تا گروه‌های مختلفی که چسبیده به اصناف و از مقاطع مختلفی هستند؛ خود را مبرا کنند تا صنعت طلا و جواهر در ایران به نحوه مطلوبی راه پیشرفت، تولید و صادرات را طی کند.

مدیر عامل صندوق توسعه و صادرات طلا و جواهر با اشاره به تاثیر نوسانات ارزی در بازار طلا تصریح کرد: این نوسانات نه تنها بر بازار طلا، بلکه بر کل مجموعه اقتصادی کشور تاثیر داشته و مسوولان با چاره اندیشی باید قیمت‌ها را تثبیت و تعدیل کنند.

فخرموحدی مدیر عامل صندوق توسعه و صادرات طلا و جواهر در خصوص اعمال محدویت‌های اخیر برای اطلاع رسانی قیمت ارز و طلا گفت: بحث اطلاع رسانی امری طبیعی است ولی اگر موجب نوسان و اختلال گردد، سیستم‌های نظارتی برای بررسی و پیگیری وارد عمل می‌شوند و نوع عملکرد آنها به هر شکلی به نفع منافع ملی است. این سایت‌ها نباید هر گونه آمار و اطلاعاتی که به صورت سنتی در اختیارشان قرار می‌گیرد را در اختیار عموم قرار دهند و همیشه بازخورد عمل منفی آنها با محدودیت و رفتار مثبت آنها با تشویق همراه خواهد شد.