افت طلا پس از تردید در آمریکا

گروه بازار پول- مسعودرضا طاهری: قیمت طلا در بازارهای جهانی روز گذشته تا ۱۶۳۰ دلار در بازار لندن افت کرد. این میزان نسبت به قیمت طلا در روز چهارشنبه گذشته تقریبا ۶۵ دلار و نسبت به قیمت روز سه‌شنبه تقریبا ۴۵ دلار افت نشان می‌دهد. دلار در ادامه ساعات معاملات بازارهای جهانی به ویژه در بازار نیویورک پتانسیل کاهش بیشتر و نزدیک‌تر شدن به نرخ ۱۶۰۰ دلار را نیز داشت. با اینکه با توافق بین جمهوری خواهان و دولت اوباما بالاخره توافقی بر سر کسری بودجه و افزایش مالیات ثروتمندان صورت گرفت و چالش چندین ماهه نهایتا دوساعت پس از ورود به سال ۲۰۱۳ حل شد، اما تازه‌ترین خبرها از کمیته بازار باز فدرال رزرو نتایج احتمالی این توافق را زیر سوال برده و ازاین رو قیمت طلا رو به کاهش نهاده است.

از ماه‌ها قبل که توافق اولیه کمیته بازار باز فدرال رزرو بر سر دور سوم تسهیل مقداری صورت گرفت و تصویب هم شد،قیمت طلا در بازارهای جهانی تا مرز ۱۷۸۰ دلار بالارفت. چالش بین دو حزب اصلی در آمریکا بر سر بودجه این تصمیمات را کمرنگ کرد. حال با توافق بین کنگره و دولت اوباما این بار کمیته بازار باز فدرال رزرو اجرایی شدن دور جدید تسهیل مقداری و محرک‌ها را با تردید مواجه کرده است. با اینکه انتظار می‌رفت در قالب دور جدید ماهانه ۴۰ تا ۴۵ میلیارد دلار صرف خرید اوراق قرضه شده و افزایش نقدینگی صرف ایجاد اشتغال بیشتر و رشد اقتصادی در آمریکا بشود، یادداشت‌ها و پیش‌نویس‌های کمیته مذکور نشان می‌دهد که از آنجا که امکان فروش کل اوراق قرضه در سال جدید میلادی ضعیف شده، برنامه‌های فدرال رزرو برای حمایت از اشتغال و رشد اقتصادی با مشکل مواجه شود. برخی نسبت به فروش کل این اوراق در سال ۲۰۱۳ خوشبین بودند. با این حال هنوز عده‌ای احتمال اینکه روند فروش تا اواسط سال ۲۰۱۳ هم ادامه یابد، تردید دارند. چالش بر سر سقف بدهی‌ها در آمریکا اگرچه بالاخره با یک مهلت دوماهه فعلا ختم به خیر شده، اما به طور ۱۰۰درصد انتظار دولت اوباما را برآورده نکرده و ازاین رو بازار و مقامات به نتایج و ارزیابی‌های تازه‌ای در این راستا رسیده‌اند.

برخی از مقامات اقتصادی دولت اوباما در این راستا تصمیم به کناره گیری گرفته‌اند. نام وزیر خزانه داری به میان آمده است. خبر رسیده تیموتی گیتنر وزیر دارایی آمریکا قصد دارد تا پایان ژانویه ۲۰۱۳ میلادی از این سمت کناره‌گیری کند. با اینکه رییس‌جمهور آمریکا با جمهوری خواهان کنگره بر سر افزایش سقف بدهی‌های این کشور به توافق رسیده، اما گیتنر از سمتش استعفا خواهد داد. براساس این گزارش گیتنر که پیش از این به اوباما گفته بود تا هر زمان که لازم باشد به کار خود ادامه خواهد داد، این بار به مقام‌های رسمی کاخ سفید و مدیران وال‌استریت اعلام کرده است بعید است در تصمیم خود برای استعفا و کناره‌گیری از این سمت تجدید نظر کند.

افزایش ارزش دلار در بازار‌های جهانی

در شرایط جدید ارزش دلار آمریکا در بازارهای جهانی تقویت شده است. دیروز قیمت یورو و پوند انگلیس در مقابل دلار آمریکا به ترتیب تا ۳/۱ و ۶/۱ تضعیف شد. ارزش ین ژاپن نیز در مقابل دلار آمریکا به ۲۱۵/۸۸ رسید که کم ‌سابقه بوده است. پس از اعلام تصمیم فدرال رزرو آمریکا مبنی بر کاهش تزریق نقدینگی در سال جدید ارزش دلار در برابر ین به بالاترین حد خود در دو سال و نیم اخیر رسیده است. به گزارش بلومبرگ معاون بانک مرکزی ژاپن نیز قرار است در خصوص برنامه‌های آتی بانک مرکزی این کشور صحبت کند که به احتمال زیاد ژاپن عرضه پول را برای مقابله با روند نزولی قیمت‌ها افزایش خواهد داد.

قیمت‌های داخلی

افت قیمت طلا دربازارهای جهانی البته به دلیل تعطیلات روزهای اخیر که امکان تداوم آن نیز به دلیل آلودگی هوا وجود دارد، قدری دیرتر در بازار نمود خواهد یافت. با این حال برخی شواهد ازاحتمال افزایش قیمت ارز و سکه در روز جاری نشان دارد. امروز به دلیل تعطیلی بانک‌ها و سایر موسسات و وزارتخانه‌ها احتمال باز شدن بازار ارز ضعیف است با این حال خرید و فروش‌های موجود می‌تواند به نوعی نوسان قیمت را در بازار در پی داشته باشد. این تناقض در حرکت قیمت‌ها با وجود افت قیمت جهانی طلا قدری البته نشان از تسلط فضای روانی بر بازار ارز و سکه دارد.

روز چهارشنبه البته قیمت‌ها رو به کاهش داشت و دلار آمریکا تا ۳۲۴۰ تومان در تابلو‌ها تنزل کرد. با این حال سکه ۱ میلیون و ۲۸۰ هزار تومان فروخته شد. بازار روز چهارشنبه البته کمترین تقاضا را به خود دید. در بازار مرکز مبادلات هم قیمت برخی ارزها کاهش داشت.

قیمت ارز در مرکز مبادلات ارزی

بانک مرکزی نرخ ارز مرکز مبادلات روز چهارشنبه را اعلام کرد که براین اساس قیمت دلار با کاهش۲ ریالی در مقایسه با روز سه شنبه به ۲۴ هزار و ۵۷۴ ریال رسید و پوند با افزایش ۲۲۰ ریالی در مقایسه با روز گذشته به ۴۰ هزار و ۱۴۲ ریال رسید. قیمت یورو در مرکز مبادلات ارزی ۳۲ هزار و ۶۲۷ ریال، فرانک سوئیس ۲۷ هزار و ۳۷ ریال، کرون سوئد سه هزار و ۸۱۰ ریال است که در مقایسه با روز قبل‌از آن افزایش داشته‌اند. روپیه هند ۴۵۰ ریال، لیر ترکیه ۱۳ هزار و ۷۷۹ ریال و یوآن چین سه هزار و ۹۴۴ ریال است که در مقایسه با روز سه‌شنبه افزایش یافتند. همچنین یکصد ین ژاپن ۲۸ هزار و ۲۰۰ ریال و روبل روسیه ۸۰۳ ریال اعلام شد که کاهش داشته‌اند و درهم امارات شش هزار و ۶۹۰ ریال، ریال قطر شش هزار و ۷۴۹ ریال و یک هزار وون کره‌جنوبی ۲۳ هزار ریال اعلام شد که تغییر قیمتی نداشت.