گروه بازار پول- براساس تازه ترین خبرها رتبه کاری احمد وفادار، رییس اتحادیه طلا و جواهر تهران در هیات‌مدیره این اتحادیه جابه‌جا شده است. با توجه به اینکه خبرگزاری‌های مختلف نظرات تقریبا متناقضی را در این رابطه منتشر کرده و امکان تماس تلفنی نیز با خود وی مقدور نبود، اخبار دقیق‌تر به روزهای آینده موکول می‌شود. محمد کشتی آرای، رییس اتحادیه کشوری طلا و جواهر هرگونه ارتباط این جابه‌جایی را با مخالفت‌های وفادار در خصوص مباحث کاهش عیار طلا و همچنین مخالفت با نامه اتحادیه کشوری مبنی بر تعیین قیمت طلا و سکه با نرخ مبادله‌ای رد کرد و خواستار فرصت ارائه توضیحات بیشتر درآینده شد. طی هفته‌های اخیر مخالفت‌های صنفی با کاهش عیار طلا یکی از مهم‌ترین چالش‌های موجود در این بازار بوده است. به گفته رییس اتحادیه کشوری اداره استاندارد به دلیل نیاز به افزایش بازرسی‌ها، بانک مرکزی به دلیل نگرانی از کم‌فروشی و اعضای صنفی به دلیل بی‌اعتقادی به افت عیار طلا با پیشنهاد مطرح شده مخالفت دارند. به گفته وی کاهش عیار طلا مخالفان بسیار و طرفداران اندکی دارد.

در این میان تقاضا برای تعیین قیمت طلا و سکه بر اساس ارز مرکز مبادلات (که به قول وزیر اقتصاد ارز رسمی کشور در شرایط فعلی است و بازار ارز آزاد بازاری مکاره است) اگرچه دقیقا خواهان آن مشخص نیستند، اما شوکی را در بازار ارز و سکه روز یکشنبه به پا کرد. قیمت‌ها به شدت فروریختند. به طوری که قیمت دلار تا ۳۱۲۰ تومان درکف بازار هم کاهش داشت. سکه نیز با ۶۰ هزار تومان افت در طول ۲ ساعت به ۱ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان رسید. از این رو اهمیت تغییر و جابه‌جایی مسوولان اتحادیه‌های طلا و جواهر و سایر مقامات تاثیرگذار در این صنف از چشم همه فعالان بازارهای مالی و حتی سهام نیز که همیشه گوشه چشمی به بازار ارز و سکه و طلا دارند، پنهان نمانده و حائز اهمیت است.

اینکه تقاضا برای قیمت‌گذاری سکه و طلا بر اساس ارز مرکز مبادلات چه تبعاتی داشته یا چه مزایای احتمالی را نیز با خود به همراه دارد، به‌دلیل تشدید قاچاق طلا به خارج از کشور منتفی شده‌است.

رسمیت داشتن فعالیت دلالان و صرافان در بازار آزاد البته در این روزها مورد توجه و تاکید برخی از دستگاه‌ها قرار گرفته و برخی در مقابل تنها به مرکز مبادلات و دلار رسمیت یافته آن اعتقاد دارند. این شرایط البته گاهی برخی را قربانی سیاست‌های دوگانه و چندگانه می‌کند. با این حال انتخابات درون اتحادیه تهران انجام و جانشین وی تعیین شده است.

برکناری مطرح نیست

رییس اتحادیه کشوری طلا و جواهر با بیان اینکه بحث برکناری در اتحادیه طلا و جواهر استان تهران مطرح نیست، گفت: بر اساس تصمیم اعضای هیات‌مدیره طلا و جواهر، احمد وفادار جابه‌جا شد. محمد کشتی‌آرای رییس اتحادیه کشوری طلا و جواهر در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس با اشاره به اینکه بحث اخیر هیات‌مدیره اتحادیه طلا و جواهر استان تهران برکناری آقای وفادار نبوده است، اظهار کرد: ایشان فقط در هیات‌مدیره اتحادیه جابه‌جا شده است. در عین حال رییس اتحادیه طلا و جواهر استان تهران با رد شایعه برکناری خود گفت:‌ کسی بنده را برکنار نکرده و من هم استعفا نکرده‌ام.احمد وفادار با تکذیب برکناری خود اظهار کرد: کسی بنده را برکنار نکرده، استعفا هم نکرده‌‌ام و این خبرها شایعه‌ای بیش نیست.

وی افزود: بنده هم‌اکنون در محل کار خود هستم؛ تنها به ما تذکر داده‌اند که نرخ‌ طلا و جواهر را هماهنگ با اتحادیه‌ کشوری طلا و جواهر تعیین و اعلام کنیم.

وفادار در پاسخ به این سوال مبنی بر اینکه آیا علت این شایعه، مخالفت شما با تعیین قیمت طلا برمبنای قیمت ارز مبادله‌ای است، گفت: بنده با تعیین قیمت طلا به نرخ مبادله‌ای مخالفتی نکرده‌ام، بلکه تنها گفتم، اگر طلا با ارز مبادله‌ای وارد کشور شود، امکان عرضه طلا به قیمت ارز مبادله‌ای وجود دارد، بنابراین در شرایطی که ارز مبادله‌ای برای واردات طلا در اختیار نمی‌گذارند، نمی‌توان انتظار داشت قیمت طلا مطابق با آن نرخ تعیین شود.

اگر انتخابات تایید شود

وفادار همچنین گفت: من در حال حاضر رییس اتحادیه طلا و جواهر تهران هستم و تا زمانی که از سوی وزارت کشور انتخابات داخلی اتحادیه مبنی بر تغییر در ریاست اتحادیه تهران تایید نشود هیچ تغییر و تحولی در سمت‌ها صورت نمی‌‌گیرد. احمد وفادار در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: دوشنبه هفته جاری جلسه‌ای با حضور هیات رییسه اتحادیه تهران برگزار و تصمیم گرفته شد آقای سید قوام‌الدین امین به عنوان ریاست اتحادیه فروشندگان طلا و جواهر استان تهران به فعالیت بپردازند و اگر انتخابات داخلی به تایید وزارت کشور برسد من استعفا خواهم داد.

وی در پاسخ به سوال ایسنا که گفته شده است این تصمیم به دلیل اخبار روزهای گذشته و متضرر شدن بسیاری از فروشندگان طلا گرفته شده است، گفت: خیر هیچ ضرری صورت نگرفته و من نیز هیچ اطلاعیه و دستوری مبنی بر عملی کردن نرخ‌گذاری جدید صادر نکرده‌ام و تنها نظر کارشناسی خود را درباره نرخ‌گذاری جدید اعلام کردم.