سامانه اعلام قیمت ارز در کانون صرافان ایجاد شد

گروه بازار پول - صرافان می‌توانند از این به بعد قیمت‌های واقعی معامله شده ارز خود را در سامانه کانون صرافان اعلام کنند. کانون صرافان در تازه‌ترین حرکت خود برای شفاف‌سازی قیمت ارز در بازار سامانه‌ای را راه‌اندازی کرده که در آن امکان تبادل قیمت ارز در بین صرافان دارای مجوز پدید آمده است. بنا بر اعلام مسوولان این کانون صرافان دارای مجوز از این کانون، می‌توانند با دریافت کد کاربری نسبت به اعلام قیمت‌های واقعی اعلام شده خود در سامانه این کانون اقدام کنند. قیمت‌های مورد درخواست برای خرید ارز نیز از طریق همین سامانه برای صرافان فراهم است. در واقع فضایی قابل استناد از قیمت‌های معامله شده واقعی فراهم آمده است. سامانه برنامه ریزی شده بااستفاده از این قیمت‌ها، میانگینی از نرخ‌های واقعی معامله شده را برای اعلام نرخ واقعی ارز استحصال می‌کند. به گفته سخنگوی کانون صرافان این کانون همچنین این حق را برای بازرسی از صرافی‌هایی قیمت‌های خود را اعلام کرده‌اند، محفوظ خواهد دانست. وجود فاکتور حقیقی در قالب سامانه سنا بانک مرکزی نیز مورد نظر خواهد بود. در این سامانه هر صرافی می‌تواند اعلام کند که چه میزان ارز با چه نرخی را قابل عرضه دارد یا متقاضی چه میزان ارز را با چه نرخی است.

به گزارش روابط عمومی کانون صرافان ایرانیان این کانون پس از طی مراحل قانونی و فنی در چندین ماه گذشته موفق به راه‌اندازی سامانه نرخ ارز و سکه گردید.

در همین رابطه نصرت عزتی سامیان سخنگوی کانون صرافان ایرانیان گفت: تمامی شرکت‌های صرافی دارای مجوز رسمی از بانک مرکزی می‌توانند پس از تکمیل فرم درخواست، نرخ‌های معاملاتی خود را به صورت رسمی از طریق این سامانه به اطلاع عموم مردم برسانند.

وی خاطرنشان کرد: کانون صرافان در این سامانه تنها وظیفه اطلاع‌رسانی را بر عهده دارد و از خود نرخی ارائه نمی‌دهد.

سخنگوی کانون صرافان در ادامه افزود: این سامانه در فاز اول به صورت محدود در اختیار همکاران قرار گرفته و در فازهای بعدی کامل‌تر خواهد شد.

سامانه اطلاع‌رسانی نرخ ارز و سکه کانون صرافان ایرانیان تنها سامانه رسمی در ایران است که با موافقت رسمی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران راه‌اندازی شده است.

به گفته وی، ایده‌آل این طرح می‌تواند به شکل تقابل عرضه و تقاضای ارز با نرخ‌های معلوم، امکان معاملات حقیقی را مانند سایر بازارهای معاملاتی از جمله سهام بر تابلویی قابل استفاده و شفاف فراهم آورد با این حال برآورد میانگینی از قیمت‌های معاملات انجام شده قابل پیگیری مهم‌ترین هدف فعلی این طرح است.