مدیر عامل بانک قرض‌الحسنه در تشریح جزئیات تاسیس این بانک از سهامداری یک تا ۱۴‌درصدی بانک‌های دولتی، خصوصی و صندوق مهر امام رضا در بانک قرض‌الحسنه خبر داد. غلامرضا مصطفی‌پور در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس گفت: بانک قرض‌الحسنه اولین بانکی است که در کشور فرآیند جذب منابع و اعطای تسهیلات را بر اساس یک حرکت بنیادی اعتقادی و شرعی بنا نهاده و آن هم در واقع پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه به افراد

نیازمند است.

وی با بیان اینکه طبق آیات و روایات ثواب قرض‌الحسنه ۱۷ تا ۲۰ برابر هدیه و بخشش است گفت: امیدواریم بتوانیم مردم را تشویق به این حرکت عبادی و کمک به رشد بانکداری بدون بهره اسلامی‌بر اساس اصول ناب ارزشی در سطح جامعه و سطح بین‌المللی کنیم.

به گفته وی، قرار است مجموعه‌ای از بانک‌های دولتی و تعدادی خصوصی و صندوق مهر امام رضا سهامداران این بانک باشند و ترکیب سهامشان هم از یک‌درصد تا ۱۴‌درصد متفاوت است.

بانک قرض‌الحسنه دولتی نیست

مصطفی‌پور با بیان این که بانک‌های دولتی تحت نظارت مجمع عمومی‌هستند که اعضای آن عمدتا برخی از وزرا هستند، افزود: اعضای مجمع بانک قرض‌الحسنه، بانک‌ها یا موسساتی هستند که تامین کننده سرمایه‌ آن هستند.

مدیرعامل بانک قرض‌الحسنه گفت: سهامداران این بانک برخی از بانک‌های دولتی و خصوصی و صندوق مهر رضا هستند و از آنجایی که صندوق مهر رضا و بانک‌های خصوصی سرمایه دولت‌ها را ندارند، بنابراین شائبه دولتی بودن هم برطرف می‌شود.

وی با رد این مساله که بانک قرض‌الحسنه صرفا از ده‌درصد شعبه‌ها و نیروی انسانی بانک‌ها تشکیل می‌شود، گفت: البته در نظر داریم در تاسیس و افزایش کارایی این بانک از پرسنل بانک‌ها که از دانش مناسب فعالیت بانکی برخوردارند استفاده کنیم. ولی در آینده اقدام به آموزش و جذب نیرو طبق سیاست‌های بانک می‌کنیم، از پرسنل کیفی بانک‌ها استفاده می‌کنیم و ممکن است از بانک‌های دولتی نیروهایی مامور شوند.

مصطفی پور خاطرنشان کرد: از بانک‌های خصوصی هم نیرو جذب خواهیم کرد و بخشی از فعالیت‌ها را برون‌سپاری می‌کنیم.

وی با تصریح این مساله که در بانک قرض‌الحسنه سرمایه‌گذاری معنا ندارد، افزود: سپرده‌گذار با افتتاح حساب قرض‌الحسنه پولش را به عنوان یک پرداخت شرعی به بانک قرض می‌دهد و بانک را در انجام فعالیت قرض‌الحسنه توانمند می‌کند.بانک نیز این منابع پولی را به افراد نیازمند جامعه داده و مشکلات آنها را که با تسهیلات اندک برطرف می‌شود مرتفع می‌کند.

مدیر عامل بانک قرض‌الحسنه گفت: از ابزارهای مناسب برای جذب منابع استفاده می‌کنیم و به دنبال اغواگری و تبلیغاتی که موجب نگرش انتفاعی به عملیات قرض‌الحسنه خواهد شد، نیستیم.

به گفته وی، مطابق شرع استحباب ادای دین با چیزی بالاتر از آنچه گرفته شده، تصریح شده است و برای این هم یک پاداش در نظر می‌گیریم و این قطعا اغواگری نیست و صرفا از باب قدردانی است ولی تاکنون فرآیندی برای تحقق این هدف برنامه‌ریزی نشده است.

وی خاطرنشان کرد: تا این لحظه در ارتباط با جبران نرخ تورم توسط بانک قرض‌الحسنه مکانیزمی‌پیش‌بینی نشده و همان مبلغ دریافت شده از سپرده‌گذار به او بازگردانده می‌شود، البته این به معنای عدم دریافت کارمزد نیست.

مصطفی‌پور افزود: پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه تابعی از میزان سپرده‌های قرض‌الحسنه است و امیدواریم با استقبال خوب مردم از این حرکت که در راستای ایجاد نهادهای خدمات‌دهی جدید است، بانک قرض‌الحسنه بخش قابل توجهی از منابع مالی را جذب کند تا بتواند هم فرآیند پرداخت وام و هم تعداد و مبلغ وام‌ها را ارتقا دهد؛ ولی تا زمانی که به آن فرآیند نرسیم بر اساس دستور‌العمل‌های ابلاغی شورای پول و اعتبار عمل خواهیم کرد و در صورت ایجاد هرگونه تغییر، کسب مجوزهای لازم را ضروری می‌دانیم.

مدیرعامل بانک قرض‌الحسنه تصریح کرد: تفاوت صندوق و بانک در این است که بانک امکان خلق پول از سپرده‌های جذب شده را دارد و در قبال تسهیلات می‌تواند سپرده جدید جذب کند همچنین بانک می‌تواند اقدام به افتتاح سپرده جاری و صدور انواع دسته چک کرده و همه عملیات بانکی را در چارچوب نظام بانکی انجام دهد این در حالی است که صندوق‌های قرض‌الحسنه خود را ملزم به تبعیت ازاین قوانین نمی‌دانند. بنابراین تاکنون تصمیمی ‌در خصوص ورود صندوق‌های قرض‌الحسنه به سیستم بانک قرض‌الحسنه اتخاذ نشده است.