بانک‌های دولتی مایل به ایجاد بانک اصناف نیستند

رییس شورای اصناف کشور گفت: خط‌دهی بانک‌های دولتی به بانک مرکزی منجر به متوقف ماندن بانک اصناف شده است. محمد آزاد در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان این مطلب افزود: احداث بانک اصناف منتفی نشده و در حال حاضر به دلیل بروز برخی مشکلات متوقف مانده است.

وی گفت: مهم‌ترین مشکل در متوقف ماندن بانک اصناف، عدم تمایل بانک‌های دولتی به احداث این بانک است زیرا از آن جایی که ۵۰‌درصد از سرمایه بانک‌های دولتی متعلق به اصناف است، این بانک‌ها تمایلی به تشکیل بانک اصناف ندارند. رییس شورای اصناف کشور گفت: بانک‌های دولتی نگرانند با احداث بانک اصناف، سرمایه‌های موجود در بانک‌ها به این بانک منتقل شود، بنابراین آنها به بانک مرکزی خط می‌دهند، به طوری‌که این بانک مانع احداث این بانک شود.

وی بالا بردن سرمایه اولیه تاسیس بانک اصناف توسط بانک مرکزی را از دیگر دلایل مهم متوقف شدن ایجاد آن دانست و گفت: طبق نظر بانک مرکزی سرمایه اولیه برای احداث بانک ۲۵‌میلیارد تومان بود ولی پس از انجام اقدامات لازم، تهیه اساسنامه، انتخاب هیات مدیره و تهیه سرمایه اولیه، میزان آن به ۲۵۰‌میلیارد تومان افزایش یافت.

رییس شورای اصناف کشور با اشاره به ۱۰ برابر شدن سرمایه اولیه این بانک توسط بانک مرکزی آن هم در مدت زمان کوتاه، ادامه داد: برای اصناف پرداخت این میزان مقدور نبود و به‌رغم پیگیری‌های شورای اصناف کشور برای تاسیس مجدد بانک در سال جاری، سرمایه اولیه آن به ۴۰۰‌میلیارد تومان افزایش یافت و همچنان رقم سرمایه‌گذاری اولیه آن در حال افزایش است.

آزاد تاکید کرد: شورای اصناف کشور همچنان به دنبال احداث بانک اصناف است و از نظر ما احداث این بانک یک مساله منتفی شده نیست و نخواهد بود.

وی با بیان اینکه پیش‌بینی و برنامه‌ریزی لازم برای احداث بانک اصناف انجام شده بود، افزود: اما ما نمی توانیم مقررات بانک مرکزی را تدوین کنیم و راه‌اندازی مجدد بانک اصناف به نظر دولت بستگی دارد، به این صورت که دولت باید با تعیین سرمایه‌گذاری اولیه آن به بانک مرکزی، وارد عمل شود.