بی‌ثباتی ارزش دلار و نوسان قیمت طلا

گروه بازار‌پول- نوسان‌های مختلف بهای طلا در بازارهای جهانی تداوم دارد. بهای هر اونس طلا برای تحویل فوری در روزهای اخیر به دلیل کاهش بی‌سابقه ارزش دلار در مقابل سبدی از ارزهای عمده از جمله یورو و پوند انگلیس به شدت در نوسان بوده است. آنچنانکه از اواخر شهریور ماه امسال با کاهش ۵/۰درصدی نرخ بهره توسط فدرال رزرو قیمت طلا با افزایش شدید همراه بود و در نهایت در اوایل مهر ماه رکورد تاریخی قیمت طلا شکسته شد.

در پی آن کاهش بیشتر نرخ رشد اقتصادی در آمریکا و تداوم مشکلات گروه‌های ملی ارائه‌دهنده وام‌های موسوم به Subprime و سقوط بازارهای کلی جهان نرخ دلار را در مقابل سایر ارزها کاهش داد و نرخ طلا همچنان افزایش یافت. ایجاد تنش‌ در مرزهای شمالی عراق و درگیری ارتش ترکیه با شبه نظامیان پ.ک.ک موج جدیدی را نیز در بحران نفت به وجود آورد و با رشد بهای نفت به بالاتر از ۹۰دلار بهای هر اونس طلا به حدود ۷۷۰دلار نیز رسید.

در چند روز گذشته ایجاد نگرانی عمومی اعلام صندوق بین‌المللی پول مبنی بر کند شدن نرخ رشد اقتصادی در اکثر کشورهای توسعه یافته موجب کاهش ارزش پول این کشورها در مقابل ین ژاپن شد. پدیده استقراض ین از بانک‌های ژاپنی و خرید بیشتر ارزهای خارجی مانند سابق سودآور نبود و ارزش ین ژاپن در مقابل دلار آمریکا تقویت شد.

از سویی خبر می‌رسد که وزیر خارجه ترکیه برای پایان دادن به درگیری‌های ارتش با شبه نظامیان جدایی طلب پ.ک.ک از طریق دیپلماسی راهی عراق شده است که به نظر می‌رسد بر کاهش تنش‌ها و همچنین افت بهای نفت و در نتیجه کاهش ارزش طلا موثر بوده است.

روز دوشنبه در آغاز معاملات، بازارهای جهانی شاهد رشد بیش از ۱۵دلاری قیمت طلا بوده‌ایم که البته روز گذشته بیش از ۸دلار دیگر از قیمت طلا کاسته شد و به نرخ ۹۰/۷۵۷دلار برای فروش آنی رسید.