رییس کل بانک مرکزی جمهوری اسلامی‌ ایران در مصاحبه با یک نشریه تخصصی آمریکا‌یی از اتمام عملیات تبدیل ذخایر دلاری کشور به سایر ارزهای خارجی خبر داد.

به گزارش خبرگزاری فارس، طهماسب مظاهری رییس کل بانک مرکزی ایران در مصاحبه با نشریه آمریکایی‌امرجینگ مارکت گفت: عملیات تنوع بخشیدن به ذخایر ارزی ایران از طریق تبدیل ذخایر دلاری به سایر ارزها تقریبا کامل شده است. وی افزود:« ما این عملیات را به بهترین نحو انجام داده‌ایم و حداکثر نتیجه لازم را کسب کرده‌ایم».

بنابراین گزارش، در حال حاضر اکثر مشتریان نفت ایران در قبال واردات نفت، ارزهایی به غیردلار به ایران می‌پردازند.

بر اساس این گزارش، اقدام ایران در تبدیل ذخایر دلاری خود به سایر ارزها به دلیل کاهش شدید ارزش دلار، منافع بسیاری برای این کشور به دنبال داشته است. البته مسائل سیاسی نیز یکی از انگیزه‌های ایران در انجام این کار بوده است.

وزارت دارایی آمریکا اعلام کرده است کشورهای بسیاری در حال تبدیل ذخایر دلاری خود به سایر ارزها هستند.

سرمایه‌گذاران آسیایی ۵۲‌میلیارد دلار از اوراق منتشر شده را توسط وزارت دارایی آمریکا در ماه اوت فروختند. ژاپن در همین ماه ۲۳‌میلیارد دلار، چین ۱۴‌میلیارد دلار و تایوان ۵‌میلیارد دلار از این اوراق را در ماه اوت فروختند. فروش این حجم از اوراق دلاری از سال ۱۹۹۸ در کشورهای عربی واقع در حوزه جنوبی خلیج فارس نیز اکنون ۳۰‌درصد از ذخایر ارزی خود را در قالب ارزهای غیردلاری نگهداری می‌کنند.

صندوق‌های سرمایه‌گذاری در این کشورها نیز که درآمدهای حاصل از صادرات نفت در این کشورها را به خود اختصاص می‌دهند در این جهت گام برداشته‌اند.

قطر اعلام کرده است، بیش از ۵۰‌درصد ذخایر خود را به دلار تبدیل کرده است.