تسهیلات گیرندگان بانک مسکن می‌توانند اسناد رهنی خود را فک رهن کنند

گروه بازارپول- از این پس تسهیلات گیرندگان بانک مسکن می‌توانند با افتتاح حساب‌سپرده بلندمدت با مبلغ حداقل ۱۲۰درصد (۲/۱برابر) مانده اصلی بدهی (مانده تسهیلات منهای سود سال‌های آتی) سند ملک مسکونی خود را از گرو بانک آزاد و به عبارتی فک رهن کنند. براساس اطلاعیه بانک مسکن و موافقت هیات‌مدیره این بانک، همه گیرندگان تسهیلات بانک مسکن در قالب تسهیلات فروش اقساطی، اجاره به شرط تملیک و جعاله می‌توانند در قبال افتتاح سپرده بلندمدت با رعایت شرایط و مقررات اقدام به فک رهن از اسناد رهنی خود کنند.

بنابراین گزارش، در شرایط فک رهن باید از مدت زمان بازپرداخت تسهیلات، حداکثر پنج سال باقی‌مانده باشد و مشتری هنگام تقاضا، فاقد اقساط معوقه باشد. سپرده بلندمدت نیز معادل حداقل مدت باقیمانده تسهیلات از طرف مشتری و یا شخص ثالث با قبول فسخ نکردن سپرده قبل از موعد و واریز سود متعلقه به حساب تسهیلاتی مشتری در شعبه افتتاح شود.

قهاری، مدیر روابط‌عمومی بانک مسکن نیز در این رابطه گفت: حساب سپرده باید مادامی که تسهیلات به طور کامل بازپرداخت نشده، در بانک باقی بماند تا از محل سود آن، اقساط تسهیلات بازپرداخت شود و مابقی مبلغ اقساط توسط تسهیلات گیرنده به بانک پرداخت شود.

در عین حال در اطلاعیه بانک مسکن نیز اشاره شده که سود ماهانه سپرده بلندمدت افتتاحی راسا توسط شعبه به حساب اقساط تسهیلاتی مشتری واریز می‌شود.

اوراق سپرده بلندمدت افتتاحی نزد شعبه و تحت نظارت مسوولان شعبه تا هنگام تسویه یا فسخ تسهیلات نگهداری خواهد شد.

پیش از این، اسناد رهنی بانک مسکن فقط با بازپرداخت مانده تسهیلات، فک رهن می‌شد که با اطلاعیه جدید بانک، امکان آزاد کردن سند در رهن بانک و خرید و فروش ملک مسکونی فراهم خواهد شد.

همچنین از ابتدای مرداد ماه تا پایان سال‌جاری، شرایط حاکم بر انتقال مانده بدهی تسهیلات فروش اقساطی (اعم از با سپرده و بدون سپرده) به غیر از بستگان نزدیک تسهیل شد. براین اساس، انتقال مانده بدهی به غیر از بستگان نزدیک، در تسهیلات فروش اقساطی با واریز یکجای ۱۰درصد مانده بدهی پس از کسر سود سال‌های آتی و تسویه اقساط معوق و سررسید گذشته امکان‌پذیر خواهد بود.