سهم بیمه سامان از بازار به 5/1درصد می‌رسد

لیلا اکبرپور - علی ضیایی، مدیرعامل بیمه سامان، در نشستی مطبوعاتی با اشاره به اینکه این بیمه خصوصی، فعالیت خود را از ابتدای سال ۸۴ با سرمایه ۲۰۰‌میلیارد ریال آغاز کرده است، تصریح کرد: سهامداران عمده این شرکت، بانک و شرکت سرمایه‌گذاری سامان، صندوق حمایت بازنشستگی کارکنان فولاد، صندوق بازنشستگی شرکت ملی صنایع مس و شرکت سرمایه‌گذاری مس سرچشمه هستند. وی حق بیمه تولید شده در سال ۸۴ را یک‌میلیارد و ۹۰۰‌هزار ریال عنوان کرد و گفت: این رقم در سال دوم فعالیت با پنج برابر افزایش به ۱۱‌میلیارد ریال رسید. از سویی ضریب خسارت در دو سال گذشته حدود ۳۰‌درصد بوده و سود سهام پرداخت شده در سال ۸۴ نیز ۱۰‌درصد و در سال ۸۵، ۱۵‌درصد سرمایه پرداخت شده بود. وی ادامه داد: پیش‌بینی حق بیمه سال ۸۶، ۲۰۰‌میلیارد ریال است و ظرف هشت‌ماه گذشته به هدف موردنظر رسیده است. از سویی طی سال ۸۷، سرمایه پرداخت شده شرکت به ۲۸۰‌میلیارد ریال افزایش خواهد یافت.

در عین حال رشد حق بیمه شش ماهه اول ۸۶ در مقایسه با شش ماهه اول ۸۵، ۲۵‌درصد در بخش آتش‌سوزی، ۲۵۰‌درصد باربری، بیش از ۵۰۰‌درصد اتومبیل و ۱۰۰‌درصد مهندسی بوده است.

ضیایی متذکر شد: با ارائه بیمه عمر و تشکیل سرمایه در سال ۸۵، تعداد ۸۰۰ بیمه‌نامه با حق بیمه سه‌میلیارد ریال و در شش‌ماهه اول سال‌جاری تعداد ۲۲۰۰ بیمه‌نامه با حق بیمه معادل ۷‌میلیارد ریال صادر شد. ضیایی گفت: پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال‌جاری حداقل ۵‌هزار بیمه‌نامه با حق بیمه ۱۵‌میلیارد ریال صادر شود که این نمایانگر رشد معادل ۵۰۰‌درصد در بیمه‌نامه‌های صادر شده در بخش بیمه عمر و تشکیل سرمایه خواهد بود.

به گفته او، بیمه سامان اکنون ۸ شعبه و ۷۰نماینده دارد که تعداد نمایندگان در پایان امسال به ۲۰۰می‌رسد و کلیه شعب بانک سامان به باجه بیمه سامان مجهز است.

وی با بیان اینکه ۵۲‌درصد پرتفوی صنعت بیمه متعلق به خودرو است، تصریح کرد: ضریب خسارت این رشته حدود ۱۰۰‌درصد است و ۳۵‌درصد از پرتفوی بیمه سامان نیز متعلق به خودرو است.

ضیایی با بیان اینکه بیمه مرکزی ظرف یک سال آینده تعرفه‌ها را جز خودرو حذف خواهد کرد، گفت: ۱۰ فرمان رییس جمهور چکیده‌ای از دیدگاه‌های صاحبنظران این صنعت طی ۷۰ سال گذشته است. در عین حال شرکت‌های بیمه نیز آن‌ها را اجرا می‌کنند. از سویی کارگروه‌های ویژه‌ای برای اجرای آن‌ها تشکیل داده‌اند که به نظر می‌رسد ظرف ۹ ماه کلیه این دستورات در بیمه‌های خصوصی و دولتی اجرا شود.

وی با بیان اینکه تاکنون برای بیمه‌های عمر فرهنگ‌سازی نشده است، اضافه کرد: البته در شرکت‌های بیمه دولتی بیمه‌نامه عمر و پس‌انداز صادر می‌شد که جالب نبود. در حال حاضر نیز دو شرکت بیمه، این بیمه‌نامه را عرضه می‌کنند که استقبال خوبی نیز از آن صورت گرفته است.

ضیایی درباره بیمه اتکایی اجباری توضیح داد: در‌حال‌حاضر اتکایی اجباری در دو کشور دنیا وجود دارد و در هیچ شرکتی نیز تعرفه ۲۵‌درصدی اجباری وجود ندارد.

بیمه مرکزی در این میان قصد دارد نظارت فنی خود را به مالی تبدیل کند، در این حالت از بنگاهداری خارج می‌شود. در حال حاضر بیمه مرکزی در ۲۵‌درصد رشته اموال و ۵۰‌درصد اشخاص سایر شرکت‌ها سهیم است.

وی درباره هواپیمایی ماهان که پرتفوی بزرگ بیمه سامان را تشکیل می‌دهد، گفت: در موقع تمدید قرارداد با این شرکت، مشکلی واگذاری اتکایی وجود نداشته است و برای بیمه مسوولیت باید ۷۵۰‌میلیون دلار پوشش خریداری کند که جز با کمک بازار اروپا امکان‌پذیر نبود.

ضیایی در پاسخ به سوالی مبنی بر مقایسه عملکرد رییس کل سابق و فعلی بیمه مرکزی با توجه به تجربه فعالیت خود او در این نهاد نظارتی گفت: فراموش نکنید دکتر همتی ۱۳سال در بیمه مرکزی بود و کهزادی تنها ۲سال است که آمده و زمان برای داوری زود است.

مدیرعامل بیمه سامان در خصوص سهم این شرکت از بازار گفت:‌ اکنون ۴درصد از سهم بخش‌خصوصی و ۷۵درصد از کل بازار بیمه کشور در دست بیمه سامان است که تا ۲سال آینده به۳ درصد افزایش می‌یابد.

حسن صدریه، مدیر بیمه‌های عمر و تشکیل سرمایه‌گذاری بیمه سامان نیز در این نشست از انعقاد بزرگ‌ترین قرارداد بیمه‌ای عمر کشور در این شرکت خبر داد و گفت:‌ بیمه‌نامه عمر و تشکیل سرمایه با اقساط سالانه ۱۰میلیون تومان در کشور بی‌سابقه است و این از افتخارات بیمه سامان در ارائه طرحی مناسب است که توانسته اعتماد بیمه‌گذاران را تنها طی ۲سال فعالیت جلب نماید.

به گفته او، طرح بیمه سامان، ریسک نرخ تورم را مدنظر قرار داده است و خرید بیمه‌نامه سامان می‌تواند ارزش سرمایه خریداری شده را حفظ کند.