صندوق بیمه بانک کشاورزی 150میلیارد ریال به بیمه‌گذاران اصفهانی پرداخت کرد

حبیب‌ا... نیک‌زادی‌پناه، مدیر ستادی شعب بانک کشاورزی استان اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگاران به تشریح عملکرد این بانک پرداخت.

وی با اشاره به حادثه‌خیز بودن کشور و آسیب‌پذیر بودن بخش کشاورزی بر ضرورت بیمه محصولات کشاورزی تاکید نمود و یادآور شد: ۵۳نوع محصول تحت پوشش صندوق بیمه محصولات کشاورزی قرار دارد. وی ادامه داد: در‌حال‌حاضر ۲۲نوع محصول از انواع محصولات زراعی، ۱۴محصول از انواع محصولات باغی و ۱۳محصول از انواع دام، طیور و آبزیان تحت پوشش بیمه در استان اصفهان قرار دارند.

وی در ادامه خاطرنشان ساخت: در سال زراعی گذشته صندوق بیمه بانک کشاورزی نزدیک به ۱۵۰میلیارد ریال به بیمه‌گذاران پرداخت نموده که از این میزان ۳۰میلیارد ریال در بخش زراعت، ۸۰میلیارد ریال در بخش باغات و ۴۰میلیارد ریال در بخش دام و طیور بوده است، در حالی که تنها ۳۵میلیارد ریال حق بیمه دریافت شده است.

وی در ادامه با اشاره به تسهیلات پرداخت شده به متقاضیان گفت: از ابتدای سال ۷۶ تا پایان آذرماه سال‌جاری بالغ بر ۲۳۱۹میلیارد ریال تسهیلات به متقاضیان پرداخت شده است و حدود ۲۲۹۱میلیارد ریال وصولی بانک بوده که حدود ۸۳۸۰میلیارد ریال مانده مطالبات این بانک است که از این مبلغ ۳۵۲میلیارد ریال مشمول مصوبه هیات دولت می‌باشد و ضرورت دارد بدهکاران در مهلت قانونی برای تعیین تکلیف بدهی‌ها به شعب مربوطه مراجعه نمایند.

وی یادآور شد: خسارت‌دیدگانی که حداکثر تا مبلغ ۵میلیون تومان تسهیلات دریافت نموده‌اند، جرایم آنها بخشوده و اصل بدهی و سود آن بعد از سررسید از یک‌سال تا ۵سال قابل تقسیط است.

وی افزود:‌ در حوزه ماشین‌آلات ۱۲۷۷فقره تسهیلات به مبلغ ۸۹۱۸میلیارد ریال پرداخت گردیده که به مصرف خرید ۳۶۳ دستگاه تراکتور، ۲۱دستگاه کمباین و انواع ادوات کشاورزی رسیده است.

وی ادامه داد: در حوزه فعالیت‌های آبیاری نیز ۱۹۷۲ فقره تسهیلات به ارزش ۸/۱۱۵میلیارد ریال پرداخت گردیده که باعث اجرای طرح‌های آبیاری بارانی در ۱۳۵۸۳هکتار و آبیاری قطره‌ای در سطح ۷۸۸هکتار شده است.

وی سهم تسهیلات بازرگانی در این مدت را حدود ۵درصد از کل تسهیلات اعلام نمود و گفت: ۹۵درصد از کل تسهیلات پرداختی صرفا در امور مختلف تولیدی کشاورزان پرداخت شده است.

وی اضافه نمود: حدود ۹۵درصد از کل پرونده‌های پرداختی به صورت ضمانتی پرداخت شده است و از نظر مبلغ حدود ۷۴درصد کل مبالغ به صورت ذمه‌ای یا در مقابل سایر تضامین قابل قبول پرداخت شده است.

مدیر شعب بانک کشاورزی استان ادامه داد: در همین مدت برای برقرار کردن ۷۰۰ حلقه چاه از چاه‌های استان مبلغ ۴۶۲۱۸میلیون ریال و برای اجرای ۸۱ فقره طرح طوبی مبلغ ۷۴۱۹میلیون ریال تسهیلات پرداخت شده است.

وی افزود: توسط شعب بانک کشاورزی استان در همین مدت ۵۴۹۰ فقره تسهیلات به مبلغ ۵۴۹۰۰میلیون ریال به معرفی‌شدگان صندوق مهرامام‌رضا (ع) پرداخت شده است.

وی در ادامه به طرح‌های این بانک از جمله طرح حضرت زینب کبری (س) و آتیه اشاره نمود و گفت: براساس طرح حضرت زینب کبری (س) تا مبلغ ۵میلیون ریال به صورت قرض‌الحسنه با کارمزد ۴درصد و بدون نیاز به سپرده‌گذاری تسهیلات در اختیار زنان سرپرست خانوار قرار می‌گیرد. وی در پایان بر ضرورت ایجاد سایت اختصاصی برای کشاورزان به منظور تبادل اطلاعات کشاورزی تاکید نمود.