کلینیک عارضه‌یابی واحد‌های صنعتی در بانک‌ صنعت و معدن راه‌اندازی شد

فاطمه بهادری

بانک صنعت و معدن به عنوان متولی ستاد عراق آمادگی دارد تا به همه صادرکنندگانی که دارای طرح‌های با توجیه اقتصادی برای صادرات به عراق هستند، اعتبار لازم را ارائه کند. دکتر مهدی رضوی، مدیرعامل بانک صنعت و معدن، در یک نشست خبری با ارائه گزارش از عملکرد ۸ماهه بانک در سال‌جاری، با بیان این مطلب گفت: در حال حاضر واردات کشور عراق از سوریه ۹/۲۹، ترکیه ۹/۱۵، آمریکا ۳/۹ و اردن ۷/۶درصد است در حالی که ایران به عنوان کشور همسایه تنها ۴درصد سهم صادرات به عراق را دارا است.

وی ادامه داد: در راستای افزایش سهم صادرات ایران به عراق، ستادی با نام ستاد عراق با همکاری دو بانک دیگر تشکیل خواهد شد که بانک صنعت و معدن متولی این ستاد است. در حال حاضر ستاد در حال شناسایی افرادی است که می‌توانند در زمینه صادرات فعالیت کنند. مدیرعامل بانک صنعت و معدن همچنین با بیان اینکه طرحی با نام کلینیک عارضه‌یابی واحدهای صنعتی تشکیل شده، تصریح کرد: این کلینیک واحدهای آسیب‌دیده‌ای که با بانک صنعت و معدن کار می‌کنند را شناسایی کرده و به آنها کمک می‌کند تا مشکل برطرف شود. آثار مثبت آن نیز در آینده نه چندان دور مشخص خواهد شد. مهری، عضو هیات‌مدیره بانک صنعت و معدن نیز در توضیحات بیشتری در این زمینه افزود: کلینیکی با حضور تعدادی از همکاران بانک و اساتید دانشگاه شکل گرفت و ۴۳۲واحد مشکل‌دار شناسایی شد که با ارسال فرم‌هایی به این واحدها، خواستار ارائه مشکلات پیش آمده شدیم تا براساس آن اقدامات لازم اتخاذ شود. وی ادامه داد: تا به حال هشت دلیل بروز بحران شناسایی شده است.

رضوی نیز با اشاره به توافقنامه‌ای که بانک صنعت و معدن با وزارت کار و امور اجتماعی و سازمان تامین اجتماعی داشته اظهار داشت: براساس این توافقات، وزارت کار مبلغی را تحت عنوان سپرده ویژه نزد بانک صنعت و معدن به ودیعه می‌گذارد تا بانک به واحدهایی که دارای معوقات هستند کمک کند که بخشی از این مبلغ به کلینیک بانک اختصاص می‌یابد.

کاهش معوقات بانک صنعت و معدن

مدیرعامل بانک صنعت و معدن با تاکید بر اینکه معوقات بانک صنعت و معدن کاهش چشمگیری داشته است، افزود: در حال حاضر نسبت کل مطالبات سررسید گذشته، معوق و مشکوک‌الوصول و بدهکاران اعتبارات اسنادی به کل مانده تسهیلات اعطایی ۱۳درصد و درصد مطالبات معوق به کل تسهیلات پرداختی ۴/۲درصد است.

وی میزان مطالبات سررسید گذشته بانک در پایان سال گذشته را ۸/۹۵۶میلیارد ریال اعلام کرد و گفت: در این تاریخ، میزان مطالبات معوق ۲/۷۴۴میلیارد ریال، مشکوک‌الوصول ۱۴۲۶میلیارد ریال و بدهکاران اعتباری اسنادی ۲هزار و ۹۳۴میلیارد ریال بود. رضوی کل مانده مطالبات بانک را ۲۶هزار و ۱۷۵میلیارد ریال اعلام کرد.وی با بیان اینکه مانده سپرده‌های بانک با رشد ۱۹۴درصدی از رقم یک‌هزار و ۱۵۰میلیارد ریال در پایان آبان ماه سال گذشته به ۳هزار و ۳۸۳میلیارد ریال در پایان آبان ماه امسال رسیده اظهار داشت: گشایش اعتبارات اسنادی ریالی در ۸ماه اول امسال ۹۴۲میلیارد ریال بود که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل با ۴۱۷میلیارد ریال از رشد ۱۲۶درصدی برخوردار است.

وی میزان گشایش اعتبارات اسنادی ارزی در ۸ماه امسال را ۳۷۲میلیون دلار اعلام کرد که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل با ۶۶میلیون دلار از رشدی ۴۶۴درصدی برخوردار بوده است. به گفته وی بانک صنعت و معدن تا پایان آبان‌ماه ۶هزار و ۳۵۶میلیارد ریال تسهیلات پرداخت کرد که از رشد ۶۴درصدی در مقایسه با میزان ۳هزار و ۸۸۱میلیارد ریالی برخوردار است. وصولی‌های بانک صنعت و معدن نیز با رشدی ۲۵درصدی از رقم ۲هزار و ۶۶۶میلیارد ریال در پایان آبان‌ماه سال گذشته به ۳هزار و ۳۲۲میلیارد ریال در پایان آبان‌ماه امسال رسیده است. وی ادامه داد: در هفت ماه اول امسال ۲۹۷ طرح با تسهیلات بانک به بهره‌برداری رسیده که موجبات اشتغال ۴هزار و ۷۷۱ نفر را فراهم کرده است. مدیرعامل بانک صنعت و معدن با تاکید بر اینکه براساس آمار نهمین فصلنامه بانک که از سوی معاونت بانکی وزارت امور اقتصادی و دارایی منتشر می‌شود، این بانک در پنج مورد مقام نخست را کسب کرده افزود: بانک صنعت و معدن در نسبت تسهیلات اعطایی به پرسنل، نسبت تسهیلات اعطایی به شعب، نسبت تعداد خودپردازها به شعب، نسبت سپرده‌ها به شعب و نسبت سپرده‌ها به پرسنل، مقام اول را کسب کرده است. وی تصریح کرد: سود بانک صنعت و معدن نسبت به مدت مشابه سال قبل ۳برابر شده و به رقم یک‌هزار و ۱۰۹میلیارد ریال رسیده است.

مدیرعامل بانک صنعت و معدن با بیان اینکه جایزه توسعه زیرساخت سال ۲۰۰۷ اتحادیه بانک‌های توسعه‌ای آسیا و اقیانوسیه‌(Adfiap) به بانک صنعت و معدن تعلق گرفت، گفت: با تلاش این بانک جهت کسب آرای لازم، اجلاس سال آینده این اتحادیه در سال ۲۰۰۸ در ایران و به میزبانی بانک صنعت و معدن برگزار می‌شود.

رضوی ادامه داد: رییس کل و دبیرکل بانک مرکزی در دو نامه جداگانه از عملکرد بانک صنعت و معدن به خاطر مدیریت صحیح نقدینگی و انجام عملیات بانکی شایسته بدون اتکا به منابع بانک مرکزی تقدیر کردند.

مدیرعامل بانک صنعت و معدن با بیان اینکه بانک صنعت و معدن در خلاء ایجاد شده، به متقاضیان، خدمات (LC) را ارائه می‌دهد افزود: بانک ایران و اروپا بانک تمام عیار اروپایی است که تحت امتیاز اتحادیه اروپا فعالیت می‌کند و مرکزش در هامبورگ آلمان و دارای یک شعبه در جزیره کیش است. وی ادامه داد: به‌زودی شعبه این بانک در کشور افتتاح خواهد شد.

وی در خصوص راه‌اندازی یک شعبه بانک ایرانی در چین گفت: قرار بوده یک بانک با حضور سه بانک تجارت، ملت و بانک اروپا در کشور چین راه‌‌اندازی شود که محقق نشد و در حال حاضر در حال بررسی راه‌اندازی این بانک از طرق دیگر هستیم.

هیچ اضافه برداشتی از بانک مرکزی نداریم

مدیرعامل بانک صنعت و معدن تصریح کرد: این بانک هیچ اضافه‌برداشتی از بانک مرکزی نداشته است و حتی در ازای ۵/۱میلیارد دلار سرمایه‌ای که در اختیار بانک قرار گرفت ۵/۳میلیارد دلار قرارداد اعطای تسهیلات منعقد کرده‌ایم تقریبا یک‌هزار میلیارد تومان به سه طرح پتروشیمی مهاباد، کاویان و لرستان تعلق گرفته است.

وی افزود: براساس آخرین گزارش رتبه‌بندی یک هزار بانک برتر جهان که توسط مجله The Banker صورت گرفته، بانک صنعت و معدن بر مبنای شاخص‌های استحکام مالی (نسبت سرمایه به دارایی‌ها) و بازده دارایی‌ها بین بانک‌های ایرانی رتبه اول و در میان یک‌هزار بانک برتر جهان به ترتیب رتبه‌‌های ۱۸ و ۱۹ را کسب کرده است.

رضوی تصریح کرد: مجله اکونومیست در شماره اخیر خود یکصد بانک برتر خاورمیانه را مورد بررسی قرار داده و به این بانک از نظر میزان سرمایه مقام چهل و هشتم داده است.