تسهیلات معوق 818میلیون دلاری بانک جهانی به ایران

بر اساس تازه‌ترین گزارش منتشر شده توسط بانک جهانی، ایران از مجموع یک‌میلیارد و ۳۵۵‌میلیون دلار تسهیلات در جریان که در قالب ۹ پروژه توسط این بانک تصویب شده، ۸۱۸‌میلیون دلار از بانک جهانی طلبکار است. به گزارش خبرگزاری فارس، بانک جهانی از سال ۲۰۰۰ تا ۲۰۰۵ میلادی ۹ فقره تسهیلات در قالب پروژه‌های مختلف برای ایران تصویب کرده است که تمامی آنها در جریان قرار دارد.

بنابراین گزارش مجموع تسهیلات مصوب بانک جهانی در این ۹ پروژه یک‌میلیارد و ۳۵۵‌میلیون دلار بوده است که تاکنون ۵۳۷‌میلیون دلار از این تسهیلات به ایران پرداخت شده است و ۸۱۸‌میلیون دلار آن هنوز تخصیص نیافته است.

براساس گزارش بانک جهانی، آخرین قسط از تسهیلات این بانک اکتبر سال ۲۰۱۲ میلادی باید به ایران تخصیص داده شود که به پروژه مدیریت جامع آب و خاک البرز مربوط است.

بانک جهانی جزئیات وضعیت پرداخت تسهیلات در ۹ پروژه مذکور را به شرح زیر اعلام کرده است:

- پروژه بهداشت و تغذیه که در ماه‌ مه سال ۲۰۰۰ میلادی تصویب شد و مبلغ ۸۷‌میلیون دلار تسهیلات به ایران اختصاص یافت که تاکنون ۷۶‌میلیون دلار آن به کشور ما تخصیص یافت و مبلغ ۱۱‌میلیون دلار باقی مانده است که طبق برنامه باید تا پایان ماه دسامبر سال جاری میلادی به ایران پرداخت شود.

- پروژه فاضلاب تهران که در سال ۲۰۰۰ میلادی برای پرداخت ۱۴۵‌میلیون دلار تسهیلات تصویب شده و پرداخت ۷/۲۰‌میلیون دلار از این تسهیلات باقی مانده که باید تا ماه ژوئن سال ۲۰۰۸ میلادی به این پروژه تخصیص پیدا کند.

- پروژه ۲۰‌میلیون دلاری برنامه حمایت از مدیریت محیط زیست که در ‌آوریل سال ۲۰۰۳ میلادی تصویب شده و تا دسامبر سال ۲۰۰۸ میلادی ۱/۱۴‌میلیون دلار باقی مانده از این تسهیلات باید به کشور ما پرداخت شود.

- تسهیلات مربوط به زلزله که در ژوئن سال ۲۰۰۳ میلادی برای پرداخت ۱۸۰‌میلیون دلار تصویب شده و باید تا دسامبر سال ۲۰۰۸ میلادی ۵/۸۰‌میلیون دلار دیگر در قالب این پروژه اختصاص یابد.

- پروژه ۲۷۹‌میلیون دلاری آب و فاضلاب اهواز و شیراز که در تاریخ مه ۲۰۰۴ شروع به کار کرده است و ۲۰۷‌میلیون دلار آن هنوز به این پروژه تخصیص پیدا نکرده که طبق برنامه باید کل این رقم تا سپتامبر سال ۲۰۰۹ میلادی پرداخت ‌شود.

- پروژه اصلاحات در ساخت و ساز و ارتقای شهری با تصویب ۸۰‌میلیون دلار تسهیلات در مه ۲۰۰۴ آغاز شده و ۴/۷۱‌میلیون دلار آن هنوز پرداخت نشده است که پرداخت آخرین قسط آن توسط بانک جهانی دسامبر ۲۰۰۹ می‌باشد. - تسهیلات ۲۲۰‌میلیون دلاری بازسازی بم که اکتبر ۲۰۰۴ تصویب شده و تاکنون حدود ۱۰۰‌میلیون دلار در قالب این پروژه به ایران پرداخت شده و مابقی ۹/۱۱۹‌میلیون دلار طبق برنامه باید تا مه ‌۲۰۰۹ پرداخت شود.

- پرداخت تسهیلات آب و فاضلاب شهرهای شمالی کشور که با تصویب تسهیلات ۲۲۴‌میلیون دلاری بانک جهانی در تاریخ ماه مه ‌۲۰۰۵ آغاز شده است، در دسامبر ۲۰۱۰ میلادی با پرداخت ۱۸۲‌میلیون دلار از رقم باقی مانده به اتمام خواهد رسید.

- پروژه مدیریت جامع آب و خاک البرز نیز که تسهیلات ۱۲۰‌میلیون دلاری آن در ماه مه ‌۲۰۰۵ تصویب شده است، آخرین قسط آن از ۱۱۲‌میلیون دلار باقی مانده اکتبر ۲۰۱۲ باید به ایران پرداخت ‌شود.