انتشار 12هزار‌میلیارد تومان چک پول، فاجعه ملی است

این‌که مدیران عامل بانک‌ها در خلال جابه‌جایی دو رییس کل بانک مرکزی، به یکباره ۱۲‌هزار‌میلیارد تومان پول خلق می‌کنند، یک فاجعه ملی است و باید با عاملان آن برخورد کرد تا در برهه زمانی دیگر چنین اتفاقی رخ ندهد. هادی حق‌شناس، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس، در گفت‌وگو با «ایسنا» با بیان این مطلب که گزارش اقتصادی رییس‌جمهوری از چند منظر قابل ارزیابی است، افزود: بخشی از تورم موجود به ساختارهای اقتصادی و دولت‌های گذشته و بخشی دیگر ناشی از واردات، مصوبات مجلس و چاپ چک پول ارزیابی می‌شود. وی ادامه داد: بر اساس تئوری‌های شناخته شده اقتصادی، تورم ناشی از فشار تقاضا یا هزینه‌ها است. اگر مجلس چیزی را مصوب کرده به درخواست دولت بوده است. وقتی دولت در سال ۸۵ چهار لایحه متمم می‌آورد و درخواست تصویب آن را دارد، ما از دولت به عنوان یک دستگاه کارشناسی انتظار داریم و مجلس به خاطر همسویی و اعتماد به دولت لوایح متمم را تصویب کرد. حق‌شناس، حجم اسکناس و مسکوکات کشور را ۶۹۰۰‌میلیارد تومان و رسوب چک پول‌ها را ۱۲‌هزار‌میلیارد تومان برشمرد و گفت: صرف این‌که مدیران این بانک‌ها اشتباه کرده‌اند، کافی نیست و باید مجازات شوند؛ زیرا ممکن است این اتفاق در برهه زمانی دیگری هم رخ بدهد. وی با اشاره به تورم دولت‌های گذشته گفت: مجلس هفتم و دولت نهم یک شعار غالب داشتند و این بود که آمده‌ایم مشکل معیشت مردم را حل کنیم؛ چون موضوعاتی نظیر گفت‌وگوی تمدن‌ها و تسامح و تساهل شکم مردم را سیر نمی‌کند. از این رو مردم انتظار داشتند که مشکل معیشت حل شود، ولی برطرف نشد، و نتوانستند اهداف و شعارها را محقق کنند. عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس، با اشاره به اظهارات رییس‌جمهوری در باب قیمت نفت در بودجه گفت: این‌که گفته می‌شود پول نفت ۳۰‌میلیارد دلار است، کافی است که بودجه را مطالعه کنند. در لایحه بودجه در دو جا یک بار ۱۶‌هزار‌میلیارد تومان برای هزینه‌های جاری و یک جا ۱۴‌هزار‌میلیارد تومان برای بودجه‌های عمرانی پیش‌بینی برداشت می‌کند.

وی ادامه داد: در بخشی از بودجه، ۴درصد درآمد نفت را بابت مالیات نفت عنوان کرده است، در جایی دیگر ۴ درصد بابت سود ویژه و در بخش دیگری ۶‌درصد بابت اکتشاف و استخراج و فروش نفت به وزارت نفت اختصاص می‌یابد؛ اگر این ارقام را جمع کنیم نزدیک به ۱۵‌درصد پول نفت وارد اقتصاد کشور و به رقم ۳۰میلیارد دلار اضافه خواهد شد.

حق‌شناس با بیان این‌که ارقام سود ویژه بر مالیات‌ها به بخش مالیات‌ها وارد خواهد شد، گفت: اگر بودجه کشور ۶۰‌هزار‌میلیارد تومان است، ۱۵‌هزار‌میلیارد تومان آن را بابت مالیات واقعی می‌پردازیم و ۴۵‌هزار‌میلیارد تومان هم پول نفت است. بنابراین رقم قیمت نفت بیش از ۳۰‌میلیارد دلار است.