پرداخت وام به صندوق‌های قرض‌الحسنه به سه دلیل ممنوع است

گروه بازار پول- بانک‌مرکزی جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به استعلام به عمل‌آمده درخصوص تامین اعتبار برای صندوق‌های قرض‌الحسنه از محل تسهیلات بانک‌ها، پرداخت این تسهیلات را به صندو‌ق‌های یادشده به سه دلیل قانونی ممنوع اعلام کرد.

به گزارش روابط‌عمومی بانک‌مرکزی براساس مصوبه شماره ۷۰۶مورخ ۱۳/۵/۱۳۶۹ شورای پول و اعتبار، صندوق‌های قرض‌الحسنه مجاز به دریافت تسهیلات از شبکه بانکی نیستند. ضمنا به موجب تبصره ذیل ماده ۳ قانون عملیات بانکی بدون ربا، سپرده‌های جذب شده توسط بانک‌ها باید به وکالت از سپرده‌گذاران در بخش‌های مختلف اقتصادی و در قالب عقود اسلامی، از جمله اعطای قرض‌الحسنه جهت رفع نیازهای ضروری مردم به طور مستقیم به متقاضیان اعطا شود. همچنین طبق ماده ۱۲قانون پولی و بانکی کشور، بانک‌مرکزی به عنوان بانکدار دولت حساب‌های وزارت‌خانه‌ها و سازمان‌های دولتی را نگهداری می‌کند و بدیهی است بدون درخواست این وزارتخانه‌ها مجاز به برداشت هیچ‌گونه وجهی از این حساب‌ها نیست. بنابراین منابع صندوق‌های قرض‌الحسنه صرفا باید از طریق افتتاح حساب قرض‌الحسنه پس‌انداز اشخاص یا وجوه اداره شده افراد خیر تامین گردد.به گزارش خبرنگار دنیای‌اقتصاد، طهماسب مظاهری پس از تصدی ریاست بانک‌مرکزی،؛ نخستین اولویت خود برای کنترل نقدینگی را ساماندهی وضعیت موسسات مالی و اعتباری و قرض‌الحسنه‌ها اعلام کرد.بنابراین گزارش، در مدت ۴‌ماهی که از ریاست مظاهری بر بانک‌مرکزی می‌گذرد،‌ وی به برنامه خود پایبند بوده و تلاش زیادی را برای نظارت بیشتر بر موسسات مالی و اعتباری و قرض‌الحسنه‌ها اعمال داشته است.

اقدام جدید بانک‌مرکزی در تاکید بر ممنوعیت پرداخت تسهیلات بانک‌ها به قرض‌الحسنه‌ها نیز از جمله آخرین اقدامات این نهاد نظارتی برای کنترل بیشتر نقدینگی و ساماندهی وضعیت موسسات پولی و غیربانکی است.

چندی پیش نیز بانک‌مرکزی اعلام کرد، سردار جعفری، فرمانده کل سپاه پاسداران کلیه اختیارات خود در موسسات مالی و اعتباری مهر و انصار را برای طی مراحل اخذ مجوز به رییس کل بانک‌مرکزی تفویض کرده است. سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از طریق بنیاد تعاون سپاه و بسیج صاحب ۱۰۰درصد سهام موسسات مالی و اعتباری یادشده است.