تقاضا برای دریافت تسهیلات، پنج برابر منابع بانکی است

در حال حاضر تقاضا برای دریافت تسهیلات، پنج برابر منابع بانکی است و با کاهش نرخ سود بانکی قطعا تقاضاها چندین برابر می‌شود.

رسول صدیقی‌بنابی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در گفت‌وگو با جامع‌نیوز گفت: در حال حاضر بانک‌ها در کشور ما حاکمیت می‌کنند و به هر طریقی که بخواهند تسهیلات را در اختیار مردم قرار می‌دهند. وی افزود: گرفتن تسهیلات از بانک‌ها مانند گذشتن از هفت‌خوان رستم است؛ به طوری که برخی از افراد پس از دوندگی‌های بسیار از گرفتن وام صرف نظر می‌کنند.

به گفته وی، در حال حاضر نرخ سود بانکی با نرخ تورم برابری نمی‌کند؛ زیرا سود بانک‌ها به صورت دستوری تعیین می‌شود و در حالی که سود بانک‌ها ۱۳‌درصد تعیین شده نرخ تورم، بالای ۱۷‌درصد است.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه گفت: بانک‌ها به دو روش به مردم تسهیلات پرداخت می‌کنند یا با نرخ سود۱۲و ۱۳‌درصد است یا به صورت مشارکتی که بانک‌ها از نوع مشارکتی بیشتر استقبال می‌کنند.

صدیقی بیان کرد: در حال حاضر بسیاری از صنعت‌گران و کارخانه‌داران وام‌دار بانک‌ها هستند؛ زیرا در وام‌های مشارکتی اگر دیرکرد و جریمه‌ای هم به آنها اضافه شود، سود تسهیلات به ۲۰‌درصد می‌رسد و این قشر از افراد جامعه باید تا مدت‌های طولانی به بانک اقساط پرداخت کنند.

به گفته صدیقی، در چنین شرایطی نمی‌توان سود تسهیلات بانکی را کاهش داد؛ زیرا کاهش سود بانکی باعث بالارفتن میزان تقاضا و افزایش آن باعث کاهش تعداد تقاضاها می‌شود.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه در پایان گفت: اگر در ماه‌های گذشته پرداخت تسهیلات به کندی صورت گرفته به خاطر کمبود منابع در بانک‌ها است و با توجه به شرایطی که بانک‌ها با آن مواجه هستند، این کار بهترین راه‌حل است.