فرانس‌بانک در دمشق ضمن اعلام آمادگی برای ورود به بازار پولی و مالی سوریه از عرضه ۳۶درصد از سرمایه خود از طریق فروش یک میلیون و ۲۶۰هزار سهم به ارزش ۱۰دلار برای هر سهم خبر داد.

با احتساب فعالیت بانک مشترک فرانسوی - سعودی که از سال ۸۳ وارد نظام اقتصادی سوریه شد، این دومین بانکی است که با مشارکت فرانسه در این کشور فعال خواهد بود. فعالیت قریب‌الوقوع این بانک فرانسوی در سوریه، در حالی صورت می‌گیرد که هنوز، هیچ بانک ایرانی در این کشور اجازه فعالیت ندارد. سالانه ۵۰۰هزار زائر از ایران به سوریه سفر می‌کنند.

فرانس‌بانک یکشنبه شب با صدور بیانیه‌ای با اشاره به استقبال گسترده از خرید سهام این موسسه پولی، تاکید کرد که رویکرد مردم به سوی خرید سهام باعث تقویت بازارهای مالی سوریه می‌شود.

براساس بیانیه، قرار است در ۱۰سال آینده ۵۰۰میلیون دلار سرمایه عمومی جمع‌آوری شود.

در بیانیه، هدف از ورود فرانس‌بانک به بازار سوریه و تاسیس این بانک در این کشور، تلاش برای گسترش شبکه حضور بین‌المللی بانک و خدمات‌رسانی به مشتریان عنوان شده است. فرانس‌بانک لبنان با هفت میلیارد دلار سرمایه رتبه پنجم را در بین بانک‌های لبنانی دارد و تاکنون پنج بانک لبنانی در آن ادغام شده‌اند که آخرین آن بانک تجارت لبنان در سال گذشته بود.

در حال حاضر هفت بانک تجاری سنتی خصوصی با سرمایه‌ای بالغ بر هر یک ۶۰میلیون دلار در سوریه مشغول به فعالیت هستند.

بانک بین‌المللی تجارت و سرمایه‌گذاری، بانک خلیج سوریه، بانک عربی، بانک سوریه و المهجر، بانک عوده، بانک سعودی فرانسوی بیمو و بانک بیبلوس این ۷ بانک هستند. همچنین دو بانک اسلامی به نام‌های بانک شام و بانک بین‌المللی اسلامی با سرمایه‌ای بالغ بر هر یک ۱۰۰میلیون دلار در بازار بانکی سوریه مشغول فعالیتند.