سهمیه سوخت وسایل نقلیه موتوری زمینی و موتور سیکلت‌های فاقد بیمه نامه شخص ثالث، بعد از پایان مهلت قانونی قطع می‌شود. به گزارش ایسنا هیات وزیران با تصویب این موضوع ستاد تبصره ۱۳ را موظف کرد با دادن مهلت لازم و حداکثر دو ماه بعد از ابلاغ این قانون، سهمیه سوخت وسایل نقلیه مذکور را تا زمان خرید بیمه‌نامه شخص ثالث قطع کند.

بنا بر مصوبه هیات وزیران، وزارتخانه‌های مربوط موظف شده‌اند ترتیبی اتخاذ کنند تا سازمان‌ها، اتحادیه‌ها، شرکت‌های تاکسیرانی، آژانس‌های مسافرتی و توریستی و شرکت‌های خدماتی پست و پیک و نظایر آن از به کارگیری رانندگان بدون گواهینامه و وسایل فاقد بیمه‌نامه شخص ثالث معتبر منع شوند.

نیروی انتظامی، شهرداری‌ها و سازمان‌های مرتبط نیز موظف شده‌اند، نقل و انتقال خودرو، معاینه فنی خودرو و ارائه سایر خدمات به کلیه دارندگان وسایل نقلیه موتوری از جمله موتورسیکلت را منوط به ارائه بیمه‌نامه شخص ثالث معتبر کنند. هیات وزیران همچنین بیمه مرکزی ایران را موظف کرده است، با همکاری نیروی انتظامی و شرکت‌های بیمه، بانک اطلاعات صنعت بیمه و به ویژه سیستم پرداخت خسارت بیمه شخص ثالث را براساس کد ملی اشخاص پیدا کند و دستورالعملی برای اجرا از سوی شرکت‌های بیمه تنظیم کند تا سوابق حوادث رانندگی اشخاص در تعیین حق مربوط به آنها لحاظ شود.

براساس این مصوبه بیمه مرکزی می‌تواند جریمه دیرکرد بیمه‌نامه دارندگان وسایل نقلیه فاقد توانایی لازم برای پرداخت نقدی جریمه را به صورت اقساط از آنها دریافت کند.

مصوبه هیات وزیران تصریح دارد که در صورتی در مدت اعتبار بیمه نامه، خسارتی از محل آن پرداخت نشود، بیمه‌گر موظف است به ترتیب در سال دوم تجدید بیمه نامه معادل ۱۰درصد، سال سوم ۱۵درصد، سال چهارم ۲۰درصد، سال پنجم ۳۰درصد، سال ششم ۴۰درصد و سال هفتم به بعد معادل ۵۰درصد تخفیف در نظر بگیرد.