بیمه مرکزی ایران و بیمه ملی عراق یادداشت تفاهم همکاری امضا کردند

لیلا اکبرپور

با آغاز سفر رییس‌جمهور ایران به بغداد، بیمه مرکزی ایران و بیمه ملی جمهوری عراق یادداشت تفاهم همکاری امضا کردند. در این تفاهمنامه که به امضای نوروز کهزادی، رییس کل بیمه مرکزی ایران و صادق فاضل علیوی الخفاجی، مدیرکل بیمه ملی جمهوری عراق رسید، مسوولان ناظر بیمه دو کشور ۶ماه فرصت دارند تا راهکارهای فعالیت شرکت‌های بیمه ایرانی و عراقی را در خاک یکدیگر تهیه و برای اجرا ابلاغ کنند.

دکتر کهزادی، رییس کل بیمه مرکزی ایران با اشاره به سفر رییس‌جمهور به عراق و آغاز توسعه همکاری‌های دوجانبه در این دو کشور گفت: امضای این تفاهمنامه زمینه برای گسترش روابط اقتصادی این دو کشور را هموار می‌کند.

او با یادآوری اینکه روابط ایران و عراق بعد از فروپاشی رژیم بعث به نحو چشمگیری توسعه یافت، اظهار داشت: صنعت بیمه که نقش پوشش ریسک و ایجاد امنیت اقتصادی برای بازرگانان و زائران را دارد می‌تواند نقش ارزنده‌ای در توسعه روابط ایفا کند.

کهزادی با تاکید بر اینکه بیمه مرکزی ایران و بیمه ملی عراق دو دستگاه ناظر و تدوین‌کننده مقررات بیمه‌ای هستند، اعلام کرد: به دنبال امضای این تفاهمنامه همکاری، باید ظرف ۶ماه آینده مقدمات حضور بیمه‌گران دولتی و خصوصی در خاک دو کشور ایران و عراق آماده شود.

رییس کل بیمه مرکزی ایران در خصوص محور همکاری صنعت بیمه دو کشور ایران و عراق گفت: توسعه بیمه‌های موردنیاز دو کشور، ترانزیت کالا به ویژه محموله‌های نفتی، توزیع ریسک و تبادلات بیمه‌ای (اتکایی)، کمک‌های فنی و آموزشی و ایجاد یک شرکت بیمه مشترک از محورهای این تفاهمنامه است. رییس کل بیمه مرکزی ایران تاکید کرد: در این یادداشت تفاهمنامه همکاری تنها ریسک‌های تجاری تحت پوشش بیمه قرار خواهند گرفت و پوشش ریسک‌های سیاسی در این تفاهمنامه قید نشده است.

۱۳ سال بدون واگذاری اتکایی

حجم مبادلات تجاری ایران و عراق حدود یک میلیارد و ۸۰۰میلیون دلار در سال ۲۰۰۶ بود که روند آن رشد صعودی داشته است و از آنجا که تعرفه واردات کالا در عراق صفر است، تجار ایرانی می‌توانند از عراق به عنوان منطقه ری‌اکسپورت (صادرات مجدد) استفاده کنند و هزینه‌ها را تا حد قابل توجهی کاهش دهند.

صادق فاضل علیوی الخفاجی مدیرکل شرکت بیمه ملی عراق در حاشیه امضای یادداشت تفاهمنامه با رییس کل بیمه مرکزی ایران به سوالات دنیای اقتصاد پاسخ داد.

آقای علیوی الخفاجی کشور عراق دارای چند شرکت بیمه است؟

۳ شرکت بیمه دولتی و ۱۴ شرکت بیمه خصوصی در عراق فعالیت دارند.

حجم تولید حق بیمه و خسارت پرداختی در بازار بیمه‌ای کشور شما طی سال گذشته چه میزان بود؟

تولید حق بیمه در عراق طی سال ۲۰۰۷ معادل ۲۵میلیارد دینار عراقی (هر یک میلیون دینار عراقی معادل ۷۷۰هزار تومان ایران است) بود که از این رقم ۵/۵میلیارد دینار عراقی خسارت پرداخت شد، البته از حق بیمه یاد شده صرف هزینه‌های دیگر عملیات بیمه‌گری نیز می‌شود.

شما برای واگذاری اتکایی با چه شرکت‌هایی همکاری دارید؟

عراق ظرف ۱۳ سال دوره تصدی صدام (از سال ۱۹۹۱ تا ۲۰۰۳) هیچ گونه واگذاری اتکایی نداشت و تمام ریسک‌های مازاد ظرفیت شرکت‌های بیمه را بیمه ملی عراق قبول می‌کرد، اما از سال ۲۰۰۳ تاکنون همکاری با شرکت‌های بیمه اتکایی مونیخ ری، AON، UIB، ORS و فلمینگ برای توزیع ریسک آغاز شده است که مونیخ ری به عنوان لیدر با عراق همکاری دارد.

طبق قانون بیمه در ایران هر کالایی که وارد خاک ایران شود باید بیمه ایرانی داشته باشد با توجه به حجم بالای صادرات کالا به کشور شما سیاست بیمه ملی عراق در خصوص پوشش بیمه کالاهای وارداتی چیست؟

حجم صادرات کالا به عراق بالا است و قطعا برای پوشش بیمه‌ای آن برنامه داریم و برای همکاری با ایران حتما نشستی را با رییس کل بیمه مرکزی ایران در عراق خواهیم داشت و در برنامه ۶ ماهه خود مقرراتی را وضع خواهیم کرد.