رقابت‌های ناسالم برخی بانک‌ها هزینه بانکداری را افزایش داده است

گروه بازارپول- مدیر عامل بانک ملی گفت: رقابت‌های ناسالم، غیراخلاقی و غیرحرفه‌ای برخی بانک‌های کشور، هزینه بانکداری را بالا برده و در نتیجه در ساختار پولی کشور، اختلال ایجاد کرده است. عکس نسیم گلی

به گزارش روابط‌عمومی بانک ملی، علی صدقی در جمع مدیران ارشد این بانک در تهران با اشاره به رقابت غیرصنفی برخی بانک‌ها بدون توجه به اقتصاد کلان کشور افزود: برخی بانک‌ها با شعار جذب منابع یا جلوگیری از کاهش منابع، به این سمت و سو گرایش یافته‌اند که این مساله، تیشه به ریشه اقتصاد کشور می‌زند.

وی با عنوان این نکته که بعضی بانک‌ها، به هیچ معیار حرفه‌ای و اخلاقی در رقابت بانکی، پایبند نیستند، به ارائه آمار گمراه‌کننده توسط آنها برای جذب منابع بودجه‌ای وزارتخانه‌ها و سازمان‌ها اشاره کرد و اعلام داشت: متاسفانه دوره رقابت یکی، دو سال اخیر بانک‌های کشور، بدترین دوره رقابت پس از انقلاب بوده که صرفا با هدف خودنمایی انجام می‌گیرد و هزینه فعالیت قانونی و سالم را برای بانک‌های مقید به ضوابط، افزایش داده است.

صدقی با انتقاد از سیستم اعتبار سنجی نظام بانکی اظهار داشت: بعضی بانک‌ها بر اساس همان رقابت‌های ناسالم و برای افزایش سهم بازار، مشتری بدهکار یک بانک را در بانک خود، تامین اعتبار می‌کنند که البته این موضوع، به اقتصاد کشور ضربه می‌زند. به گفته وی باید در پرداخت تسهیلات به مشتریان بانک اعتبارسنجی صورت گیرد و منطق اقتصادی و بانکی رعایت شود.

مدیر عامل بانک ملی با انتقاد از روند دریافت تسهیلات توسط بخش‌های مختلف اقتصادی از نظام بانکی تصریح کرد: در تمام دنیا بازرگان فردی است که دارای سرمایه لازم است که به خرید و فروش می‌پردازد و در صورت نیاز به نقدینگی، بانک‌ها، اسناد تجاری وی را خریده و نقدینگی لازم را در اختیار وی می‌گذارند.

وی افزود: متاسفانه در کشور ما دیده می‌شود به صرف تاسیس شرکت و داشتن کارت بازرگانی و با سرمایه اندک، تقاضای دریافت تسهیلات کلان از بانک‌ها می‌شود که این تسهیلات دریافتی در بخش‌های غیر مرتبط و پرسود نظیر مسکن سرمایه‌گذاری می‌شود که این امر ناپسند به علت عدم اعتبارسنجی دقیق در نظام بانکی کشور صورت می‌گیرد.

صدقی با عنوان این نکته که اولویت بانک ملی تحقق اهداف نظام و دولت می‌باشد، به اعطای تسهیلات زودبازده این بانک در سال‌جاری اشاره کرد و افزود: با توجه به این که بانک ملی تا به حال بیشترین میزان تسهیلات را به طرح‌های اقتصادی زودبازده و کارآفرین پرداخت کرده اولویت پرداخت اعتبارات در سال آینده نیز در بانک ملی با تسهیلات زودبازده است.