گروه بازار پول - وزیر امور اقتصادی و دارایی از رشد ۲۵‌درصدی سهم بیمه‌های غیردولتی در ایران خبرداد. به گزارش روابط عمومی‌وزارت امور اقتصادی و دارایی، شمس‌الدین حسینی افزود: ۴هزار و یکصد میلیارد تومان حق بیمه تولیدی در سال گذشته پرداخت شد که حدود هزار میلیارد تومان آن توسط بیمه‌های غیردولتی انجام شده و با این احتساب‌، سهم بیمه‌های غیردولتی به ۲۵‌درصد رسیده است.

وی گفت: بخش غیردولتی با توجه به مقررات موجود و حذف ضوابط دست و پاگیر حدودا از رشد بالای دو برابری برخوردار شده است. بخش دولتی حدود ۱۹‌درصد رشد و بخش غیردولتی ۳۵‌درصد رشد نشان می‌دهد.

حسینی تصریح کرد: این موضوع نشان می‌دهد که صنعت دارای جذابیت و ظرفیت فراوانی است، اما واقعیت امر این است که سهم بازار بین این دو بخش کفایت نمی‌کند و بایستی همراه با این تغییر‌، شاهد یک روند رو به افزایش باشیم.

وزیر اقتصاد گفت: در تشکل‌های غیردولتی یا همان تشکیلات سازمان‌، نهاد بیمه و سندیکا یک منشور اخلاقی تهیه شده است.

این منشور اخلاقی‌، به گونه‌ای تدوین شده است که اصول حرفه‌ای جایگزین برخی از مقررات دولتی خواهد شد، یعنی اگر تا به حال می‌خواستیم با دستورات و مقررات دولتی صنعت بیمه را به یک صنعت پویا برسانیم، با اجرای مقررات این منشور اخلاقی به آن هدفی که می‌خواهیم دست می‌یابیم.

حسینی اظهار داشت: یکی از خلاء‌هایی که ما در اقتصاد ایران داریم، همین اخلاق حرفه ای است که اقدامات مناسب بیمه مرکزی و معاونت امور بانکی، بیمه و شرکت‌های دولتی وزارت اقتصاد به عنوان متولی و ناظر داشته‌اند و فضا را به گونه ای ترسیم کرده‌اند که با همفکری، مشاوره و واقع‌بینی، مسائل با درنظرگرفتن معیارهای تخصصی انجام شود.

وی گفت: شورای عالی بیمه‌درصدد است از حضور بخش غیردولتی بیشتر استفاده شود، اما ظرفیت‌های خیلی زیادی داریم که می‌توانیم آنها را باور کنیم و اگر بپذیریم که صنعت بیمه نیاز به رشد و گسترش دارد، این رشد و گسترش باید در ابعاد مختلف صورت گیرد و یکی از این ابعاد آموزش و پژوهش است.

حسینی در ادامه بیان کرد: این موضوع می‌تواند به عنوان نهادی باشد که یکپارچگی و انسجام و پوشش مناسب در آموزش و پژوهش ایجاد کند و این کار سبب جلب مشارکت و یکپارچگی و هماهنگی بیشتری می‌شود.