سنجش کارآیی ستاد وصول مطالبات معوق بانکی

رییس ستاد وصول مطالبات معوق بانک‌ها گفت: تاکنون چند پرونده به صورت آزمایشی به ستاد ارائه شده تا مشخص شود توان این ستاد برای وصول مطالبات معوق تا چه حد است.

آریان‌پور در گفت‌وگو با باشگاه خبری «توانا»، در خصوص وضعیت وصول مطالبات بانک‌های کشور، اظهار داشت: در حال حاضر این ستاد در مورد وضعیت مطالبات بانک‌ها در حال انجام کار کارشناسی است و پس از انجام این مرحله، گزارش آن را به بانک‌ها می‌دهد تا بانک‌ها در صورت قبول کردن شرایط ستاد، توافقنامه‌ای را به ثبت برسانند.

وی با بیان اینکه پس از امضای قرارداد، بانک‌ها برای رسیدگی وضعیت مطالبات به ستاد وکالتنامه می‌دهند، افزود: تاکنون بانک‌های کشاورزی و صادرات گزارش‌های خود را به این ستاد ارائه داده‌اند. مدیر ستاد وصول مطالبات معوق بانک‌ها، گفت: در حال حاضر چند بانک دیگر نیز در حال انجام بحث‌های حقوقی و قانونی هستند.

آریان‌پور با بیان این که روند اجرای وصول مطالبات معوق آن طور که مدنظر ستاد بود، پیش نمی‌رود، تصریح کرد: ممکن است اعلام یک نظر ساده درباره یک پرونده منوط به مطالعه چند هزار صفحه باشد به همین دلیل باید آنها دقیق خوانده و کار کارشناسی روی آنها صورت گیرد.

مدیر ستاد وصول مطالبات ادامه داد: این امر باعث می‌شود که این ستاد با طمانینه کار کند و به همین دلیل همه بانک‌ها برای جمع‌آوری یک پرونده به فرصت احتیاج دارند. آریان‌پور با اشاره به این که ستاد وصول مطالبات به آمار کاری ندارد، تصریح کرد: تاکنون ۴ پرونده از نزدیک توسط ستاد مطالعه شده و ۶ پیشنهاد دیگر نیز به تازگی ارائه شده که هنوز مورد مطالعه قرار نگرفته است.

وی ادامه داد: به عنوان مثال وکیل یک پرونده را قبول می‌کند تا پولی را وصول کند، ولی از آمارها چیزی اعلام نمی‌شود. مدیر ستاد وصول مطالبات معوق اضافه کرد: تاکنون چند پرونده به صورت آزمایشی ارائه شده تا مشخص شود توان این ستاد برای وصول مطالبات معوق تا چه حد است.

آریان‌پور افزود: مرکز آمارگیری در این رابطه قاعدتا مراجع خاص خود را می‌خواهد و این ستاد کاری به آمار ندارد، بلکه مانند عملیات وکالتی فعالیت می‌کند.

وی ادامه داد: مجوز فعالیت این شرکت را وزارت اقتصاد صادر کرده و به استناد ماده ۵ آن قانون شرکت تشکیل شده است.

رییس ستاد وصول مطالبات معوق تصریح کرد: این شرکت قانونی بوده و به دنبال وصول مطالبات است و کاری به فعالیت‌های آماری ندارد. آریان‌پور در ادامه اظهار داشت: اگر زمانی تمام پرونده‌های مطالبات معوق به تدریج به این ستاد‌ ارجاع شود، آن موقع می‌توان ادعا کرد که دقیق‌ترین و صحیح‌ترین آمار در این خصوص ارائه خواهد شد.

وی اضافه کرد: این امر زمانی محقق می‌شود که تمام پرونده‌ها از بانک‌ها گرفته شود و مانده تسهیلات و بدهکاران و وصولی‌ها مشخص شده باشد. مدیر ستاد وصول مطالبات گفت: برای ارائه آمار باید به ستاد‌های مربوطه که یا بانک مرکزی یا وزارت اقتصاد بوده، مراجعه کرد. وی تاکید کرد: این ستاد برای وصول مطالبات معوق راه‌اندازی شده است و اگر روزی تمام کارهای حقوقی بانک‌ها انجام و پرونده‌های آنها ارائه شود، آنگاه می‌تواند به تفکیک به ارائه آمار بپردازد.

رییس ستاد وصول مطالبات معوق تصریح کرد: نمی‌توان با پرونده‌های یک یا دو بانک، آمار کل مطالبات کشور را مشخص کرد، البته ممکن است مراجع قانونی و ستاد‌هایی که این آمار را در اختیار دارند، آن را منتشر کنند.

آریان‌پور گفت: این ستاد با هیچ‌کدام از این بانک‌ها قراردادی منعقد نکرده است، بلکه آنها تنها پرونده‌های خود را فرستاده‌ و از ستاد گزارش خواسته‌اند.

وی در خصوص فعالیت اصلی این ستاد، تصریح کرد: بانک‌ها هر پرونده‌ای را در رابطه با وصول مطالبات ارائه دهند در ستاد مورد مطالعه و بررسی قرار خواهد گرفت و اگر نواقصی داشته باشد،به آنها اعلام می‌شود تا اطلاعات لازم را به ستاد ارجاع کنند.

آریان‌پور گفت: این ستاد در اوایل کار خود قرار دارد که با پیگیری پرونده‌های بانک کشاورزی شروع شده و گزارشی هم در مورد پرونده‌های ارسالی این بانک به آنها ارسال کرده‌ است.

مدیر ستاد وصول مطالبات معوق تصریح کرد: زمانی که بانک مربوط نواقص اعلام شده را برطرف کرد، آنگاه ستاد مطرح می‌کند که آماده است با مبلغ مشخصی به وصول مطالبات‌ آن بانک بپردازد. وی افزود: زمانی که توافقنامه با بانک انجام و در یک دفترخانه رسمی به ستاد وکالت داده شد، آنگاه ستاد به وصول مطالبات خواهد پرداخت. آریان‌پور با بیان اینکه میانگین هر پرونده بین ۲ تا ۴‌میلیارد تومان بوده است، گفت: در حال حاضر ۴ پرونده مربوط به بانک کشاورزی و ۶ پرونده مربوط به بانک صادرات در دست بررسی قرار دارد.