دوهزارطرح اقتصادی درکشوربرای دریافت تسهیلات به بانک مرکزی معرفی شده است.

به گزارش بینا، خاوری مدیرعامل بانک ملی ایران گفت:برای اجرای این طرح‌ها ۴۰ هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز است که از طریق بانک مرکزی تامین خواهد شد‌.

وی از آمادگی بانک ملی برای حمایت از طرح‌هایی با توجیه اقتصادی خبر داد و افزود: همه طرح‌هایی که در حال بهره‌برداری هستند و به دلیل کمبود سرمایه در گردش قادر نیستند در ظرفیت کامل کار کنند و همچنین طرح‌های نیمه‌تمامی که از توجیه اقتصادی برخوردار باشند تامین منابع مالی شده و از طریق محل خط اعتباری بانک مرکزی مشکل آنان برطرف می‌شود.

وی تاکید کرد: در برخورد با بدهکاران به بانک، مشتریانی که وجوهی از بانک را دراختیار دارند، اما به دلیل شرایط و مشکلات اقتصادی قادر به بازپرداخت آنها نیستند، بانک تسهیلاتی برای آنان قائل خواهد شد. وی اظهار کرد: اما بانک در برخورد با برخی مشتریان که وجوه بانک را در اختیار دارند و آن را خارج از تعهدات خود هزینه کرده‌اند به شدت برخورد و از حقوق مردم در این زمینه دفاع خواهد کرد و این مطالبات را پس می‌گیرد.

وی در ارائه تسهیلات به مشتریان با حسن نیت اضافه کرد: در ابتدا جریمه‌ها را به این افراد نمی‌بخشیم، اما اگر مشتری حسن نیت داشت و بدهی خود را بازپرداخت کرد در پایان به آنان تخفیف می‌دهیم.

خاوری تاکید کرد: مشتریانی هستند که تسهیلات ارزان بانک را دریافت کرده‌اند، اما به‌رغم تعهداتشان برای مصرف در بخش تولید کشور آن را در بخش‌های دیگر هزینه کرده و از این تسهیلات سوء استفاده کرده‌اند که آنان مشتریانی با سوء نیت هستند و بانک نسبت به آنان کوتاه نمی‌آید و با اختیارات قانونی که دارد برخورد جدی با آنان انجام می‌دهد.

وی اظهار امیدواری کرد، سایر دستگاه‌های نظارتی همچون قوه قضائیه نیز بانک ملی را در این زمینه یاری دهند.

رییس شورای هماهنگی بانک‌های عامل کشور با اشاره به تغییر و برنامه‌ریزی در راستای توسعه کیفی فعالیت بانکداری در بانک ملی یادآور شد: در این زمینه برنامه ریزی‌هایی جدی انجام شده است که شاهد اجرای آنها نیز هستیم.

وی اجرای طرح جامع بانکداری الکترونیکی و همچنین تقویت بخش نظارتی در بانک ملی را به همراه ایجاد واحدهای خدمات و راهنمایی مشتریان برای دریافت تسهیلات و آشنایی با فرهنگ بانکداری از برنامه‌های مهم بانک ملی در راستای توسعه بانکداری اسلامی و فرهنگ بانکداری عنوان کرد.

وی برنامه ریزی برای کمک به توسعه تولید در کشور را که می‌تواند در بخش اشتغال زایی نیز موثر باشد، از اهداف مهم بانک ملی عنوان و اظهار کرد: در این راستا اعتقاد داریم که باید به طرح‌های جامع برای تولید کمک شود زیرا تولید است که کشور را نگه می‌دارد. وی با اشاره به برخی مشکلات در سیستم بانکی کشور خواستار برنامه‌ریزی‌های بهتر و همچنین توسعه فرهنگ بانکداری شد‌. خاوری بانک ملی را متعلق به همه ملت دانست و یادآور شد: این بانک سعی دارد با نگاهی جامع به تمام گروه‌های اقتصادی خدمات اثر بخش خود را طوری عرضه کند تا همه ملت از آن سود ببرند. وی افزود: برنامه‌های بانک را طوری تنظیم کرده‌ایم تا در

چارچوب سیاست‌های اقتصادی کشور خدمتگزاری به مردم انجام شود. وی همچنین یاد آورشد: بانک ملی فراتر از رسالتی که طبق مقررات بانکی برای تامین منابع مالی فعالان اقتصادی داشته است، سعی کرده تا ۱۰۵درصد در مجموع نسبت به منابع خود تسهیلات در اختیار گروه‌های اقتصادی قرار دهد.