گام دیگر شهرداری‌ها برای تاسیس بانک شهر

لیلا اکبرپور

مجمع عمومی عادی سالانه و فوق‌العاده موسسه مالی و اعتباری شهر با حضور اکثریت صاحبان سهام برگزار شد و صورت‌های مالی منتهی به اسفند سال ۸۷ به تصویب مجمع رسید. در این مجمع که به ریاست حسین محمد پورزرندی، معاون مالی و اداری شهرداری تهران و رییس هیات‌مدیره موسسه مالی و اعتباری شهر برگزار شد، مهندس پژمان شهردار مشهد، باغبان معاون مالی اداری شهرداری تبریز، حسام معاون مالی و اداری شهرداری اصفهان، حاتمی دبیر مالی کلان‌شهرها پورزرندی را به عنوان اعضای هیات رییسه یاری کرده و گزارش هیات‌مدیره توسط احمد درخشنده نایب‌رییس هیات‌مدیره و مدیرعامل موسسه قرائت شد.

افزایش سرمایه موسسه مالی و اعتباری شهر از ۱۵۰میلیارد به ۲۰۰میلیارد تومان نیز به منظور تبدیل موسسه به بانک شهر به تصویب مجمع عمومی صاحبان سهام رسید.

موسسه حسابرسی بهمند بازرس قانونی و روزنامه دنیای‌اقتصاد به‌عنوان روزنامه رسمی موسسه مالی و اعتباری شهر برگزیده شدند.

حسین محمد پورزرندی، رییس هیات‌مدیره موسسه با بیان اینکه در پایان سال ۸۷ تنها یک ماه و ۱۸ روز از اخذ مجوز تبدیل تعاونی اعتباری شهر به موسسه مالی و اعتباری گذشته بود، خاطرنشان کرد: صورت‌های مالی مصوب مجمع عمومی عادی سالانه نیز مربوط به دوره یک ماه و ۱۸ روزه منتهی به ۳۰ اسفند ۸۷ است.

پورزرندی سود خالص موسسه مالی و اعتباری شهر را برای دوره یادشده معادل ۱۴۰میلیون تومان عنوان کرد و گفت: این سود حاصله در این مدت زمان کوتاه نشانگر سودآوری بانک شهر در آینده در مقایسه با سایر بانک‌ها است.

معاون مالی و اداری شهرداری تهران همچنین گفت: واحد OTC (محل دادوستد سهام خارج از بورس) موسسه مالی و اعتباری شهر راه‌اندازی شده است؛ چنانچه سهامداران تمایل به خرید و فروش سهام خود را داشته باشند، می‌توانند با مراجعه به این واحد کار نقل و انتقال آن را انجام دهند.

به گفته پورزرندی معادل ۷میلیارد و ۲۴۰میلیون ریال سود ناشی از اعطای تسهیلات اعطایی موسسه بوده است و درآمد اوراق مشارکت، سود سپرده نزد بانک‌ها معادل ۵۸۰میلیون تومان بود که پس از کسر هزینه‌ها سود خالص دوره بیش از ۱۴۰میلیون تومان برآورد می‌شود.

پورزرندی با یادآوری اینکه شهرداری‌ها مسیر پرفرازونشیبی را برای داشتن بانک طی کرده‌اند، گفت: مجوز تعاونی اعتباری شهر برای تبدیل به موسسه مالی و اعتباری شهر در پایان سال ۸۷ اخذ شد و صاحبان سهام این موسسه درصدد اخذ مجوز بانک شهر هستند که افزایش سرمایه یکی از اقدامات مهم است که مجمع عمومی با آن موافقت و دستور جلسه افزایش سرمایه ۱۵۰میلیارد به ۲۰۰میلیارد تومان به تصویب مجمع رسید.

وی افزود: بخش عمده‌ای از مرحله تبدیل موسسه به بانک شهر صورت گرفته و با کسب موافقت اصولی بانک مرکزی و سازمان بورس اوراق بهادار، اقدامات مربوط به صدور حق تقدم سهام و افزایش سرمایه در دست انجام است.

پورزرندی ادامه داد: تبدیل شدن موسسه به بانک، این امکان را فراهم می‌کند تا رشد موسسه با شتابی مضاعف پیگیری شود و دستیابی به هدف استراتژیک گسترش سهم بازار از طریق جلب اعتماد مشتریان برای مدیریت موسسه ساده‌تر شود.

وی افزود: با تبدیل شدن موسسه به بانک، رشد کمی و کیفی فعالیت‌های ارزی، گسترش شبکه و شعب، جذب منابع، تاسیس و تشکیل شرکت‌های اقماری، طراحی سیستم‌های نرم‌افزاری و جذب نیروهای متخصص و کارآمد انسانی با جدیت بیشتری در دستور کار هیات‌مدیره قرار خواهد گرفت.

احمد درخشنده، مدیرعامل موسسه مالی و اعتباری شهر نیز ضمن معرفی موسسه به عنوان یک نهاد پولی و مالی در سیستم بانکی کشور گفت: فعالیت موسسه پس از اخذ مجوز در اواسط بهمن ماه ۸۷ طی دوره یک ماه و ۱۸روزه منتهی به پایان سال عمدتا به خرید ساختمان مرکزی، راه‌اندازی شعب مرکزی و تبریز و طراحی ساختار و تدوین آیین‌نامه‌ها اختصاص داشت.

او یادآور شد: ۱۰درصد سهام موسسه به شهرداری تهران، ۱۰درصد به صندوق‌ ذخیره کارکنان شهرداری تهران، ۸درصد به شهرداری مشهد تعلق دارد و شهرداری‌های اصفهان، کرج، تبریز، قزوین، اهواز، شیراز و قم هر کدام صاحب ۷درصد از سهام این موسسه هستند. به گفته وی، ۳۰درصد مابقی سهام به سایر سهامداران تعلق دارد. درخشنده منبع اصلی تامین منابع مالی موسسه برای انجام فعالیت‌ها را سپرده‌های مردم عنوان کرد و گفت: موسسه در دوره مالی مورد گزارش موفق به جذب معادل ۵۷ میلیارد و ۶۱۲میلیون ریال انواع سپرده‌ها شد.

مدیر عامل موسسه مالی و اعتباری شهر در خصوص تسهیلات اعطایی در بخش‌های اقتصادی نیز یادآور شد: موسسه ظرف ۴۸روز معادل ۳۰۹میلیارد و ۳۸۸میلیون ریال تسهیلات در بخش عمران اعطا کرده است. درخشنده حجم خرید اوراق مشارکت توسط موسسه را معادل ۵۷۷میلیارد ریال اعلام کرد و گفت: منابع تخصیص یافته به ایجاد دارایی‌های ثابت موسسه اعم از اموال منقول و غیرمنقول و سایر در سال مالی مورد گزارش مبلغ ۱۹۸.۶۹۱میلیون ریال است.