تدوین پنج آیین‌نامه قانون بیمه شخص ثالث

عکس: آکوسالمی

گروه بازار پول- مدیر طرح و برنامه بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران از تدوین پنج آیین‌نامه مربوط به قانون اصلاح قانون بیمه اجباری مسوولیت مدنی دارندگان وسایل نقلیه موتوری زمینی در مقابل شخص ثالث مصوب ۱۳۸۷، خبر داد.

به گزارش روابط‌عمومی بیمه مرکزی «حبیب میرزایی» افزود:‌ پس از تصویب قانون بیمه شخص ثالث، وظیفه تهیه پنج آیین‌نامه به عهده بیمه مرکزی گذاشته شد که این آیین‌نامه‌ها تدوین و پس از گذراندن مراحل مقدماتی، برای تصویب به مراجع ذی‌صلاح تقدیم شده است.

وی افزود: نخستین آیین‌نامه، آیین‌نامه تعرفه حق بیمه و نحوه تقسیط و تخفیف در حق بیمه است که پس از تایید شورای عالی بیمه، به کمیسیون امور اجتماعی و دولت الکترونیک تقدیم شده است.

میرزایی در ادامه خاطرنشان کرد: آیین‌نامه نحوه وصول و تقسیط و جریمه نداشتن بیمه‌نامه، موضوع بندب ماده ۱۱ قانون اصلاح قانون مربوط به بیمه شخص ثالث، مورد دوم است که کلیات آن در مجمع عمومی صندوق تامین خسارت‌های بدنی تصویب شده است.

وی «آیین‌نامه چگونگی اداره صندوق تامین خسارت‌های بدنی» موضوع ماده ۱۳ قانون و «دستورالعمل حق مراجعه مستقیم زیان‌دیدگان به شرکت بیمه و صندوق تامین خسارت‌های بدنی» و «آیین‌نامه نحوه تعیین سود عملیات رشته شخص ثالث را از دیگر مقرراتی توصیف کرد که پس از تصویب قانون اصلاح قانون بیمه اجباری، مسوولیت مدنی دارندگان وسایل نقلیه موتوری زمینی در مقابل شخص ثالث در بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران تدوین شده است و هم‌اکنون مراحل پایانی تصویب را می‌گذراند.

میرزایی با استناد به تصویب‌نامه هیات وزیران در جلسه بیست و هشتم اسفند‌ماه ۱۳۸۷ تصریح کرد: هیات وزیران به استناد اصل ۱۳۸ قانون اساسی، اختیارات خود در خصوص تصویب آیین‌نامه‌های قانون فوق‌الذکر و هم‌چنین تعرفه حق بیمه و نحوه تقسیط و تخفیف در حق بیمه موضوع ماده ۸ این قانون را به وزرای عضو کمیسیون امور اجتماعی و دولت الکترونیک تفویض کرده است.