هشدار موسسه استاندارد در خصوص فروش طلای کم عیار

عکس: نگار متین‌نیا

طلافروشی که در بازار تجریش، طلای با عیار پایین را به جای طلای قدیمی می‌فروخت توسط اداره‌کل استاندارد استان تهران شناسایی و تحویل مقامات قضایی شد.

به گزارش خبرگزاری مهر، مهدی پورهاشم مدیرکل استاندارد و تحقیقات صنعتی استان تهران، در این باره گفت: خبری از سوی یکی از مشتریان طلافروشی به نام گالری نفیس به اداره استاندارد رسید، مبنی‌بر اینکه این طلا فروش در پاساژ قائم تجریش آویزی را با نام طلای قدیمی و با قیمتی بالا به فروش رسانده و خریدار نیز به مصنوع فروخته شده درباره عیار آن شک دارد.

وی افزود: بر اساس این خبر کارشناسان اداره استاندارد با مراجعه به این طلافروشی و بازرسی محل و بررسی طلاهای در معرض فروش به صحت این گزارش پی برده و برای اطمینان بیشتر ۳ نمونه از مصنوعات موجود را به منظور آزمایش در اداره استاندارد توقیف کردند.

پورهاشم خاطرنشان کرد: پس از آزمایش نمونه‌های توقیفی مشخص شد عیار این طلا ۴ و حداکثر ۶ است که به عنوان طلای قدیمی با قیمت‌های بسیار بالا به فروش رسیده است.

مدیرکل استاندارد تهران گفت: فروشنده طلای مذکور با آگاهی کامل اقدام به فروش طلای تقلبی و عدم ارائه فاکتور نموده است.

پورهاشم گفت: متاسفانه طبق گزارش کارشناسان اداره‌کل استاندارد استان تهران، مشابه این طلا در بازار تهران و بعضی مغازه‌های سطح شهر موجود است و این اداره‌کل با جدیت این موضوع و مشابه آن را دنبال می‌کند.

پورهاشم یادآور شد: همان طور که در گذشته نیز از طریق رسانه‌ها اعلام کرده‌ایم، فروشندگان مصنوعات طلا و ... موظف هستند از مراکز تولیدی خرید کنند که محصولات آنها دارای علامت استاندارد و کد شناسایی باشد، مردم نیز هنگام خرید دقت کنند مصنوعی را خریداری کنند که دارای این دو علامت باشد.

وی گفت: مردم علامت استاندارد کشور را می‌شناسند، کد شناسایی نیز متشکل از حرف «T» انگلیسی همراه با یک عدد است.

وی افزود: خاصیت این کد آن است که طلای فروخته شده در هر جای کشور اگر مشکل داشته باشد با این کد می‌توان تولید‌کننده آن را شناسایی کرد. وی از مردم خواست هنگام خرید به این دو نکته یعنی علامت استاندارد و کد شناسایی دقت کنند.

مدیرکل استاندارد استان تهران در پایان خاطرنشان کرد: در حال حاضر طلای ۴ مغازه در تهران توقیف شده و وضعیت آنها در حال بررسی است که به محض آزمایش و در صورت تقلبی بودن به اطلاع عموم خواهیم رساند و ضمنا علاوه‌بر مغازه‌های مزبور طرح ضربتی کنترل بازار طلا به صورت وسیع و گسترده اجرا خواهد شد.

تقاضا برای خرید طلا با شروع فصل پاییز افزایش می‌یابد

ورود به ماه مبارک رمضان و ثابت بودن قیمت‌های جهانی، دلیل کاهش تقاضا در بازار و نوسان جزئی در قیمت انواع سکه و طلا بوده است.

محمد کشتی آرای ـ رییس اتحادیه کشوری طلا و جواهر ـ در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: هفته گذشته نوسانات طلا به دلیل تعطیلات تابستانی بسیار محدود بود؛ به نحوی که از ۹۴۵ تا ۹۵۳‌دلار نوسان را نشان داد و به دنبال انتشار تراز تجاری و آمار و ارقام جدید اقتصادی مربوط به مصرف نفت در آمریکا و چین، قیمت نفت افزایش یافت.

کشتی آرای افزود: این آمار و ارقام اقتصادی سبب شد تا در روز جمعه هر اونس طلا به ۹۶۰‌دلار برسد، اما به فاصله کوتاهی امروز دیروز هر اونس طلا به ۹۵۵‌دلار کاهش یافت که این رقم در مقایسه با هفته گذشته چند‌دلار افزایش را نشان می‌دهد. رییس اتحادیه کشوری طلا و جواهر ورود به ماه مبارک رمضان و ثابت بودن قیمت‌های جهانی را دلیل کاهش تقاضا در بازار و نوسان جزئی قیمت انواع سکه و طلای آب شده دانست. کشتی آرای در عین حال پیش‌بینی کرد: با توجه به نزدیکی فصل پاییز و عید فطر و در پیش بودن جشنواره‌های مد هندوستان، افزایش تقاضا برای خرید طلا در بازارهای جهانی مشاهده شود و نوساناتی را در بازارهای جهانی به وجود آورد که بالطبع در بازارهای داخلی هم اثر گذار خواهد بود.