نسبت کفایت سرمایه بانک تجارت استاندارد است

عکس: نگار متین نیا

مدیرعامل بانک تجارت با اشاره به اقدامات کارشناسی انجام گرفته برای اصلاح ساختار مالی این بانک، از بهبود نسبت کفایت سرمایه این بانک در آینده خبر می‌دهد.

به گزارش بینا، دکتر داوری با اشاره به این موضوع اظهار داشت: در حال حاضر با اقدامات صورت گرفته نسبت کفایت سرمایه در بانک تجارت از ۹/۴درصد به ۲/۸درصد افزایش یافته که مطابق با استانداردهای کمیته بال و دستورالعمل بانک مرکزی است.

وی خاطرنشان کرد: تعهد بانک تجارت به بورس برای افزایش سرمایه طی دو سال آینده، ترمیم نسبت کفایت سرمایه بوده که در حال حاضر این امر تحقق یافته است.

به گفته وی هدف بانک تجارت اصلاح ساختار مالی بانک به گونه‌ای است که با استانداردهای کمیته بال۲، نسبت کفایت سرمایه طی پنج سال آینده به ۱۲درصد افزایش یابد.

داوری تاکید کرد: بنابراین آنچه که برای بانک تجارت حائز اهمیت است؛ حفظ نسبت کفایت سرمایه است که این امر صرفا به افزایش سرمایه بستگی ندارد؛ بلکه با اصلاح ساختار مالی از جمله کاهش دارایی‌های ثابت امکان‌پذیر خواهد بود.مدیرعامل بانک تجارت افزود: به این ترتیب نمی‌توان از قطعی بودن افزایش سرمایه در این بانک سخن گفت؛ بلکه با بررسی‌های کارشناسی که صورت خواهد گرفت و مذاکراتی که پس از آن با سهامداران عمده انجام خواهد شد، در این مورد تصمیم‌گیری می‌شود. در صورتی که افزایش سرمایه بانک تجارت قطعی شود، حق سهامداران حقیقی برای شرکت در افزایش سرمایه یا فروش حق تقدم سهام محفوظ خواهد بود.

دکتر داوری، در مورد زمان افزایش سرمایه احتمالی در بانک تجارت گفت: چنانچه پس از بررسی‌های کارشناسی و مذاکره با سهامداران عمده، افزایش سرمایه در بانک تجارت قطعی شود، گزارش توجیهی آن تهیه خواهد شد و با برگزاری مجمع عمومی فوق‌العاده، دلایل افزایش سرمایه به سهامداران حقیقی نیز ارائه خواهد شد. وی خاطرنشان کرد: با توجه به مدت زمانی که برای بررسی‌های کارشناسی لازم است، افزایش سرمایه احتمالی در سال جاری صورت نخواهد گرفت و قطعا به سال آینده موکول خواهد شد.

مدیرعامل بانک تجارت در پایان تاکید کرد: از نظر ما سهامداران حقیقی این بانک در درجه اول اهمیت قرار دارد و مدیران بانک تجارت با آگاهی از شرایط شناور بودن سهام یک بنگاه اقتصادی، باز هم ترجیح می‌دهند درصد سهام شناور در بانک تجارت افزایش یابد، زیرا این امر به تحقق خصوصی‌سازی واقعی در بانک کمک شایانی خواهد کرد.

شایان ذکر است تاکنون ۵۲‌درصد سهام بانک تجارت در راستای اجرای ابلاغیه اصل ۴۴ قانون اساسی به بخش غیر‌دولتی واگذار شده است.