با تصویب اساسنامه بانک تات، پذیره‌نویسی سهام این بانک به زودی آغاز خواهد شد. به گزارش ایسنا، هیات موسس این بانک در حال حاضر مشغول رایزنی با چند شرکت بزرگ از صنایع مختلف است تا نظر آنها را درباره سرمایه‌گذاری در این بانک جلب کند. سرمایه اولیه این بانک ۲۰۰‌میلیارد تومان گزارش شده است.

این بانک متعلق به بخش خصوصی است و سهامداران آن از بخش‌های صنایع مبلمان، خودروسازی و قطعه‌سازی و فولاد کشور هستند و بانک تات هشتمین بانک خصوصی کشور است که قرار است فعالیت خود را همزمان با میلاد حضرت امام رضا(ع) در تاریخ ۸/۸/۸۸ آغاز کند.

از آغاز دور جدید فعالیت شورای پول و اعتبار، بانک تات در کنار بانک دی اولین بانک‌هایی هستند که از این شورا مجوز تاسیس بانک دریافت می‌کنند.

پیش از این از سید‌بهاءالدین‌هاشمی‌حسینی به عنوان مدیرعامل این بانک نام برده می‌شد که گویا هنوز این موضوع قطعی نشده است. دلیل نامیدن این بانک به نام «تات» وجود قومیتی با این نام در تاکستان و بویین‌زهرا است که گویا برخی از سهامداران این بانک، اهل این منطقه هستند؛ همچنین تات مخفف «تجربه، اعتماد و توسعه» است.

با ورود این دو بانک به جمع بانک‌های کشور، تعداد بانک‌های خصوصی کشور به ۹ بانک می‌رسد. پیش از این بانک‌های اقتصاد نوین، پارسیان، پاسارگاد، کارآفرین، سامان، سینا و سرمایه مجموعه بانک‌های خصوصی کشور را تشکیل می‌دادند.

همچنین ۱۱ بانک ملی، صادرات، ملت،‌ تجارت، سپه، رفاه، توسعه صادرات ایران، صنعت و معدن، کشاورزی، مسکن و پست بانک ایران، بانک‌های دولتی کشورند که اخیرا با واگذاری بخشی از سهام بانک‌های ملت و تجارت این دو بانک در حال خصوصی‌شدن هستند.

با وجود گام گذاشتن دولت در امر خصوصی‌سازی بانک‌ها طی دو سه سال اخیر، دو بانک دولتی دیگر به نام قرض‌الحسنه مهر ایرانیان و توسعه تعاون شکل گرفته‌اند.

بانک مرکزی همچنین تاکنون به دو موسسه اعتباری غیربانکی مجوز فعالیت داده است که آنها نیز در پی تبدیل خود به بانک خصوصی هستند؛ موسسه اعتباری توسعه و موسسه مالی و اعتباری شهر. در پی اولتیماتوم بانک مرکزی برای سامان‌دهی موسسه‌ها و بنگاه‌های مالی و اعتباری فراوانی که اکنون در کشور فعالند، به نظر می‌رسد در ماه‌های آینده تعداد موسسه‌های اعتباری دارای مجوز بیشتر از دو برابر شود.

پیش از این نیز اعلام شده بود که علاوه بر موسسه‌های اعتباری فعال کنونی، چند بانک خصوصی دیگر هم برای فعالیت در بخش مالی و پولی کشور به بانک مرکزی درخواست مجوز داده‌اند.

علاوه بر اینها یکی دو بانک خارجی نیز در کشور دارای شعبه هستند و تعداد کثیری هم صندوق قرض‌الحسنه در شهرها و روستاهای کشور خانواده بزرگ بانکی کشور را تشکیل می‌دهند.