عضو کمیسیون برنامه و بودجه گفت: وصول ۳۸هزار میلیارد تومان مطالبات معوق بانک‌ها و مبارزه با مافیای اقتصادی کشور راهکار اصلی کنترل رکود تورمی و بهبود بخشیدن اقتصاد کشور است.

موسی‌الرضا ثروتی در گفت‌وگو با باشگاه خبری «توانا» اظهار داشت: ایران با توجه به مشکلات اقتصادی موجود، دارای رکود تورمی است و دلیل این رکود تورمی برخورد فعالیت‌های اقتصادی کشور با چالش‌های اساسی است.

وی در ادامه افزود: در حال حاضر که اقتصاد جهانی دچار رکود تورمی شده و قیمت‌ها شدیدا کاهش یافته است؛ اما رکود تورمی به طور کامل در ایران آثار مخرب خود را پدیدار نکرده است.

نماینده مردم بجنورد و جاجرم اظهار داشت: در ایران سال گذشته تورم حدود ۲۵‌درصد بود، بانک‌ها به کمک عدم پرداخت تسهیلات از افزایش آن جلوگیری کرده و باعث کاهش آن شدند که تورم ۲۴‌درصدی مهرماه سال گذشته به مقداری کمتر از آن در حال حاضر رسیده است و علاوه براین عامل موثر دیگر کاهش تورم تعطیل شدن بنگاه‌های زود بازده می‌باشد.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس بیان کرد: رکودهای تورمی در ایران متاثر از بحران جهانی و سیاست‌های دولت است، یکی از عوامل مهم رکود تورمی، تزریق بیش از حد نقدینگی است که در حال حاضر حدود ۱۶۰هزار میلیارد تومان نقدینگی در جامعه موجود است. ثروتی در مورد ایجاد رکود تورمی، افزود: یکی از عوامل بروز رکود تورمی اجرای طرح‌های عمرانی بیش از حد است، به طور مثال در سال ۸۵ دولت ۲۰هزار میلیارد تومان بودجه عمرانی درخواست کرده بود و مجلس با ۱۰هزار میلیارد تومان آن موافقت کرد و بر اثر مذاکرات متعدد این بودجه به ۱۵هزار میلیارد تومان رسید. وی در ادامه این بحث گفت: در آن زمان کارشناسان اقتصادی مجلس مخالفت خود را با بیان استدلال نبود مصالح کافی برای ۱۵هزار میلیارد تومان طرح‌های عمرانی نشان دادند.

نماینده مردم بجنورد و جاجرم عامل دیگر ایجاد رکود تورمی را عملکرد بنگاه‌های اقتصادی زودبازده دانست و در آخر به اشتباهات زیاد بانک‌ها اشاره کرد و گفت: بانک‌ها می‌بایست ۷۰‌درصد منابع خود را به صورت تسهیلات بانکی پرداخت کنند، اما تا ۱۵۰‌درصد منابع خود را به صورت تسهیلات پرداخت کردند، پرداخت تسهیلات این چنینی بانک‌ها، موجب قرار گرفتن بعضی از بانک‌ها در داخل خط قرمز شد این بانک‌ها اعم از بانک کشاورزی، ملت و ملی بود.

وی اضافه کرد: نکته قابل توجه در مورد بانک‌ها این است که بانک‌ها ۳۸هزار میلیارد تومان مطالبات معوق وصول نشده دارند و قادر به وصول آن نیستند.

ثروتی تصریح کرد: بانک‌ها در سال گذشته اقدام به انتشار چک پول بدون پشتوانه کردند که موجب افزایش نقدینگی و ایجاد تورم شد که آقای مظاهری ربیس کل بانک مرکزی وقت از پیشرفت آن جلوگیری کرد.

وی افزود: وصول ۳۸هزار میلیارد تومان مطالبات معوق بانک‌ها و مبارزه با مافیای اقتصادی کشور راهکار اصلی کنترل رکود تورمی و بهبود بخشیدن اقتصاد در کشور است.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس اظهار داشت: در مورد مطالبات معوق بانک‌ها در حال حاضر ایران خودرو دارای ۳هزار میلیارد تومان بدهی به بانک‌ها است و از طرف دیگر ۸۴ نفر دانه درشت ۸۵۰۰میلیارد تومان بدهی به بانک‌ها دارند، حتی در یکی از شعب بانکی در بازار تهران دیده می‌شود که این شعبه بانکی دارای ۱۰هزار میلیارد تومان مطالبات معوق است. حتی فردی وامی بالغ بر ۹۰۰میلیارد تومان با سفته و امضای تقلبی از یک بانک دریافت کرده است.