عضو هیات علمی دانشگاه شهید چمران اهواز با اشاره به برخی مشکلات اجرایی سیستم بانکداری اسلامی در کشور گفت: قانون مصوب این سیستم به علت وجود مشکلاتی در اجرایی شدن آن، نیازمند بازبینی و تجدید نظر است.

حسن فرازمند در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه گرایش سیستم بانکداری اسلامی در عمل به سمت نرخ سود ثابت است، توضیح داد: طبق قانون بانکداری اسلامی، ربا از فعالیت‌های خدماتی و بازرگانی حذف می‌شود و سود در فعالیت‌های تولیدی آن هم در چارچوب فعالیت اقتصادی دو طرف و نه به صورت قطعی بلکه به صورت نامشخص تعیین می‌شود. فرازمند تصریح کرد: با توجه به نامشخص بودن میزان سود در این سیستم بانکداری، افراد انگیزه لازم را برای سرمایه گذاری و ورود به آن نخواهند داشت و در واقع یکی از علل مهم اجرایی نشدن این قانون در کشور این است که افراد در صورت مطمئن بودن از سود در آینده اقدام به سرمایه‌گذاری می‌کنند.

این اقتصاددان تاکید کرد: البته برای حل این مشکل بانک‌ها در عمل گرایش به پرداخت سود در بخش‌های خدماتی و بازرگانی به صورت قطعی دارند که این سود با بهره تفاوتی ندارد. البته این راه‌حل در عمل، توان هماهنگی با تغییرات احتمالی بانک‌ها را در پرداخت سود نخواهد داشت. وی یادآور شد: از دیگر مشکلات اجرایی سیستم بانکداری اسلامی در کشور، عدم همگنی بین نحوه پرداخت سود بانک‌های داخلی و بانک‌های خارجی است. عضو هیات علمی دانشگاه شهید چمران اهواز ادامه داد: این امر موجب جلوگیری از برقراری ارتباط و رقابت بانک‌های داخلی با بانک‌های دیگر کشورها می‌‌شود که باید راه حلی برای رفع موانع ایجاد تعاملات و روابط بانکی بین بانک‌های داخلی و خارجی اندیشیده شود.