اجرای طرح بیمه آتیه همگان  با تسهیلات 75 تا 150میلیون تومانی

مدیرعامل بیمه ایران با اشاره به تدوین آیین‌نامه‌های طرح بیمه آتیه همگان از اجرایی شدن آن ظرف شش ماه آینده خبر داد.

جواد سهامیان مقدم در گفت‌وگو با باشگاه خبری «توانا» در مورد طرح بیمه آتیه همگان گفت: براساس این طرح، تمام متولدین بعد از تاریخ اجرای مصوبه در سن ۱۸ سالگی با گرفتن تسهیلات ۷۵ یا ۱۵۰میلیون تومانی می‌توانند برای کار و مسکن و ازدواج اقدام کنند.

وی افزود: بر این اساس، خانواده‌های تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی(ره) و بنیاد مستضعفان از پرداخت حق بیمه معاف و دولت برای خانواده‌های دارای درآمد متوسط، ۶۰درصد حق بیمه، برای ۵/۱ برابر درآمد متوسط ۳۰درصد و برای بقیه جامعه ۱۰درصد حق بیمه را پرداخت می‌کند.

به گفته مدیرعامل بیمه ایران، آیین‌نامه این طرح ظرف حداکثر شش‌ ماه تهیه و برای اجرا به دولت ارائه خواهد شد و این طرح برای دو نفر از فرزندان قابل اجراست.

بر این اساس، با توجه به مهلت شش ماهه برای تدوین آیین‌نامه این طرح و با توجه به تصویب این طرح در شهریور ماه احتمالا متولدین فروردین ۸۹ می‌توانند از این طرح استفاده کنند.

انحصار در صنعت بیمه وجود ندارد

سهامیان مقدم در پاسخ به این سوال که آیا در صنعت بیمه انحصار وجود دارد، گفت: انحصاری وجود ندارد برخی ضعف‌ عملکردها را در ارائه خدمات به حساب انحصار می‌گذارند.

وی اظهار داشت: کالایی عرضه می‌شود، هر کس خدمات بهتر و ارزان‌تر ارائه دهد مردم آن را خریداری می‌کنند، مردم اختیار دارند و مجبور نیستند، اجبار یعنی انحصار، در صورتی که انحصاری وجود ندارد.

مدیرعامل بیمه ایران بیان کرد: برخی بیمه‌ها به خاطر اینکه گمان می‌کنند، بیمه شخص ثالث زیان‌ده است از صدور این بیمه‌نامه خودداری می‌کنند در صورتی که منابع عظیم مالی که از صدور این بیمه به دست می‌آید، اگر با مدیریت مالی درست سرمایه‌گذاری شود منجر به سودده شدن این بیمه می‌شود.

وجود کف قیمت حق بیمه لازمه آزادسازی تعرفه‌ها

سهامیان مقدم در مورد آزادسازی تعرفه‌ها گفت: آزادسازی یک سری ابزار و الزامات دارد که اگر اجرا نشود موفق نخواهد بود.

وی افزود: باید یک کف و حداقل برای نرخ حق بیمه تعیین شود تا هیچ شرکتی نتواند کمتر از آن نرخ تعیین کند.

عضو شورای عالی بیمه اظهار داشت: مورد دیگر، وجود محاسب و کارشناس برای ارزیابی ریسک بیمه است، اگر شرکت بیمه، ریسک را محاسبه کند سود اقتصادی وجود خواهد داشت و اگر نباشد یا از مردم هزینه اضافی گرفته شده یا زیان‌ده خواهد بود.

مدیرعامل بیمه ایران در خصوص بخش خصوصی یادآور شد ما حامی بخش خصوصی هستیم و حدود ۸۰درصد حق بیمه تولید توسط نمایندگی‌های شرکت که در اختیار بخش خصوصی است، تولید می‌شود.

وی با اشاره به دستورالعمل رییس‌جمهور در مورد صنعت بیمه عنوان کرد: رییس‌جمهور در دستورالعمل خود به این صنعت خط و ربط داد و رقابت را براساس مشتری‌مداری، خدمات سریع و آسان عنوان کرد و در صنعت بیمه همه شرکت‌ها واحد هستند.

پرداخت خسارت شخص ثالث در ۲۰ دقیقه

سهامیان مقدم با اشاره به خدمات بیمه ایران در پرداخت خسارت تصادف تصریح کرد: در ۲۲ منطقه تهران، گروه‌های سیار برای پرداخت خسارت وجود دارند و ظرف ۲۰ دقیقه خسارت پرداخت خواهد شد.

به گفته وی، خسارت هواپیمایی متعلق به شرکت کاسپین ظرف ۵۲ روز پرداخت شد، به طوری که ۲میلیارد تومان برای بیمه بدنه هواپیما و برای هر نفر ۴۰میلیون تومان ظرف ۲۰ دقیقه از زمان مراجعه پرداخت شد.

عرضه بلوکی می‌تواند به رشد صنعت بیمه‌ کمک کند

سهامیان مقدم در بخش دیگری از سخنان خود در خصوص نحوه واگذاری بیمه گفت: ۵درصد سهام به صورت عرضه آزاد برای کشف قیمت است مابقی را هم می‌توان به صورت بلوکی به شرکت‌های بیمه خصوصی واگذار کرد به شرطی که به فرد باتجربه و متخصص واگذار شود.

وی افزود: هر دو مدل بلوکی و عرضه آزاد خوب است، جوهره واگذاری این است که هر کس این سهام را مناسب برای سوددهی می‌داند بتواند این سهام را خریداری کند.

چند روز پیش یکی از اعضای سابق شورای عالی بیمه با اشاره به انحصار در صنعت بیمه ضمن انتقاد از نحوه واگذاری‌ها به صورت آزاد، پیشنهاد داد سهام شرکت‌های بیمه دولتی به شرکت‌های بیمه خصوصی به صورت بلوکی عرضه شود.

فرهنگ‌سازی در دوران تحصیل کودکان لازمه رشد نفوذ بیمه است

مدیرعامل بیمه ایران در مورد راهکارهای افزایش نفوذ بیمه در کشور گفت: یکی از رموز صنعت بیمه، فرهنگ‌سازی عمیق است که نباید در یک مقطع زمانی خاص اجرا شود.

وی تصریح کرد: مدیران امروز دانشجویان و دانش‌آموزان سابق هستند، آیا در آن زمان به فرهنگ بیمه توجه می‌شد؟

عضو شورای عالی بیمه عنوان کرد: باید در دوره تحصیل دانش‌‌آموزان و دانشجویان فرهنگ بیمه گنجانده شود تا وقتی که این افراد مدیریت کشور را بدست گرفتند با دیدی که نسبت به بیمه دارند بتوانند این صنعت را گسترش دهند.

به گفته وی، برخی از مدیران، اموال دولتی را در دست گرفته‌اند و به امید حوادث رها کرده‌اند و هیچ چاره‌ای در این زمینه اندیشه نشده است. مدیرعامل بیمه ایران گفت: بیمه در بحث آموزش فقیر است و نیروهای موجود هم باید آموزش ببینند، چون مسائل بیمه روز به روز در حال تغییر و تحول است. به گفته وی سازمان بدون آموزش مثل آب راکد است که اگر جریان نداشته باشد، فاسد می‌شود. وی با اشاره به سهم ۳/۱درصدی صنعت بیمه در اقتصاد کشور خاطرنشان کرد: متوسط سهم بیمه در اقتصاد دنیا ۵/۷درصد است که با توجه به این اختلاف باید با برنامه‌ریزی به هم دست یافت. سهامیان‌مقدم‌ همچنین از آزادسازی تعرفه بیمه‌های بدنه و مهندسی‌ در جلسه این هفته شورای‌عالی بیمه خبر داد.