نیروی انتظامی و بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران تفاهم نامه‌ای را برای بهره‌برداری از سامانه‌های اطلاعاتی طرفین به منظور کاهش و جلوگیری از تخلفات امضا کردند.

به گزارش خبرگزاری مهر، تفاهم نامه مبادله اطلاعات بین ناجا و بیمه مرکزی در ۱۰ ماده تنظیم و به امضای جواد فرشباف ماهریان، رییس کل بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران و سرتیپ پاسدار اسماعیل احمدی مقدم فرمانده نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران رسیده است.

این تفاهم‌نامه به منظور استفاده بهینه از امکانات موجود برای جلوگیری از تخلفات بیمه ای از طریق شفاف‌سازی اطلاعات و دسترسی مردم و مسوولان به اطلاعات مورد نیاز و گسترش دامنه دولت الکترونیک، خدمت رسانی، گسترش فرهنگ بیمه، تعمیم پرسش بیمه و در اجرای مواد ۲۴ و ۲۶ قانون اصلاح قانون بیمه اجباری مسوولیت مدنی دارندگان وسایل نقلیه موتوری زمینی در مقابل شخص ثالث بین طرفین منعقد شده است.

بر اساس ماده ۲۴ قانون اصلاح قانون بیمه اجباری شخص ثالث، نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران موظف است ترتیبی اتخاذ نماید که امکان دسترسی به بانک‌های اطلاعاتی آن نیرو در ارتباط با مواردی از قبیل مشخصات وسایل نقلیه موتوری زمینی، گواهینامه‌های صادر شده و همچنین سوابق تخلفات و تصادفات رانندگان، از طریق سیستم رایانه‌ای برای بیمه مرکزی ایران و شرکت‌های بیمه‌گر فراهم شود.

در ماده ۲۶ نیز بیمه مرکزی ایران موظف شده است ترتیبی اتخاذ نماید که امکان دسترسی به اطلاعات مذکور در مواد ۲۴ و ۲۵ این قانون برای کلیه شرکت‌های بیمه ذی‌ربط و نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران فراهم شود.